۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
تعداد افراد شاغل در صنف مشاور املاک زیاد است| جزئیات دریافت حق کمیسیون اجاره و خرید و فروش مسکن
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با بازار:

تعداد افراد شاغل در صنف مشاور املاک زیاد است| جزئیات دریافت حق کمیسیون اجاره و خرید و فروش مسکن

بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تعداد افراد شاغل در صنف املاک بالا است گفت: مردم با دیدن تخلفات از باب دریافت حق کمیسیون آن را به اداره شکایت اتحادیه املاک گزارش کنند.

اکبر محمودی؛ بازار: دریافت حق کمیسیون املاکی ها همواره یکی از موضوعاتی است که علیرغم وجود تعرفه و مشخص شدن آن در قانون نظام صنفی همچنان چالشی اساسی میان املاکی ها و مشتریان محسوب می شود. تعداد بالای املاکی ها نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که اتحادیه مشاوران املاک با آن مواجه بوده و هر بار با مطرح کردن آن نشان می دهد که این بالا بودن تعداد املاکی ها نه تنها نمی تواند به نفع بازار مسکن و مشاوران املاک باشد بلکه می تواند در پاره ای از مواقع به ضرر مشاوران املاک و در نتیجه بازار مسکن تمام شود.

داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه ۱۲ هزار مشاور املاک در تهران و شمیرانات فعالیت می کنند که اگر به طور میانگین ۵ مشاور املاک در این واحدهای صنفی فعالیت کنند تعداد مشاوران املاک ۶۰ هزار نفر خواهد بود می گوید: سوال این است سوال این است که آیا تعداد قراردادهایی که در شهر تهران در موضوع ملک رخ می دهد کفاف هزینه های دفاتر املاک را می دهد؟

او با اشاره به اینکه اگر مردم با تخلفات صورت گرفته برخی مشاوران املاک از بابت دریافت حق کمیسیون مواجه شدند باید مراتب را به اطلاع اداره و واحد شکایات اتحادیه املاک برسانند ادامه داد: ما باید آسیب شناسی کنیم که چرا همکاران مشاور املاک مجبور به این کار شده است که کمیسیون را بیشتر بگیرد؟

او در خصوص جزئیات دریافت حق کمیسیون مشاوران املاک چه برای خرید و فروش و چه برای اجاره مسکن اینطور پاسخ می دهد: هر دو طرف فروشنده و خریدار باید ۲۵ صدم درصد به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده به دفاتر مشاور املاک پرداخت کند. در مورد اجاره هم حدود یک چهارم اجاره ماهیانه باید به عنوان حق الزحمه به دفاتر مشاور املاک پرداخت شود.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بازار با داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک را با هم می خوانیم:

* در حال حاضر چه تعداد مشاور املاک در شهر تهران فعالیت می کنند؟

۱۲ هزار مشاور املاک در تهران و شمیرانات فعالیت می کنند که اگر به طور میانگین ۵ مشاور املاک در این واحدهای صنفی فعالیت کنند تعداد مشاوران املاک ۶۰ هزار نفر خواهد بود.

آیا تعداد قراردادهایی که در شهر تهران در موضوع ملک رخ می دهد کفاف هزینه های دفاتر املاک را می دهد؟

* به نظر می رسد از تعداد بالای مشاوران املاک در سطح شهر راضی نیستید؟

در این خصوص باید اینطور پاسخ داد و گفت که آیا تعداد قراردادهایی که در شهر تهران در موضوع ملک رخ می دهد کفاف هزینه های دفاتر املاک را می دهد؟

* سوالی که این روزها مطرح می شود این است که مگر نه اینکه املاکی ها دارای تعرفه و میزان مشخص دریافت حق کمیسیون هستند؟ پس چرا بیشتر از میزان مشخص شده در قانون از مشتریان حق کمیسیون دریافت می کنند؟

مشاوران املاک قرار است که بازار مسکن را تنظیم و ساماندهی کنند. ما باید آسیب شناسی کنیم که چرا همکاران مشاور املاک مجبور به این کار شده است که کمیسیون را بیشتر بگیرد؟

قانون نظام صنفی این اجازه و اختیار را به اتحادیه املاک نمی دهد که بخواهد برای دادن و ندادن جواز کسب تاثیر داشته باشد

* شاید به این دلیل است که تعداد مشاوران املاک زیاد است؟

قانون نظام صنفی این اجازه و اختیار را به اتحادیه املاک نمی دهد که بخواهد برای دادن و ندادن جواز کسب تاثیر داشته باشد. طبق قانون نظام صنفی و درگاه مجوزهایی که فعال هستند هر آن کسی که اراده می کند و مدارک را دارد می تواند مجوز فعالیت در مشاوران املاک را به دست بیاورد.

حال باید دید که آیا بازار مسکن قابلیت فعالیت این تعداد افراد را دارد؟ چرا که وقتی مشغول شغل مشاور املاک می شود باید که زندگی را از همین مسیر تامین کند.

تعداد افراد شاغل در صنف مشاور املاک زیاد است| جزئیات دریافت حق کمیسیون اجاره و خرید و فروش مسکن

* پس چرا تخلف صورت می گیرد؟

آیا خلاف را مشاوران املاک باعث شده اند؟ قوانینی که داریم. وقتی که قوانین اجازه می دهد هر تعداد افراد و با هر انگیزه و نیتی وارد صنف مشاور املاک شوند تعداد افراد شاغل در صنف املاک افزایش می یابد. با افزایش تعداد افراد فعال در صنف مشاور املاک، آیا تعداد معاملات مسکن افزایش می یابد؟ پس اجحاف اصلی بر حق مشاوران املاکی خواهد بود که سالهاست در این صنف فعالیت دارند.

* برخی املاکی ها به زور حق الزحمه را بیشتر مصوب می گیرند؟

اینکه حق کمیسیون به زور دریافت شود قوانینی وجود دارد که بازدارنده است و اگر مبلغ اضافه تر پرداخت شود به توسط واحد شکایات اتحادیه املاک، افراد به حق و حقوق خود می رسند. اما این موضوع اصلی نیست بلکه باید بررسی شود که چرا این بستر به وجود آمده است؟ باید دید که دلیل اینکه اگر بعضا و برخی از مشاوران املاک درخواستی اضافه تر از دستمزد قانونی دارند چیست؟

* اگر قانون هم دچار مشکل است نباید این حق الزحمه ها بی حساب و کتاب از مردم گرفته شود

امروز شما صدای مشاور املاک را می شنوید. این موضوع درخواست کلیه مشاوران املاک است. ما مشاوران املاک جدا از مردم نیستیم.

* سوال را اینطور مطرح کنم که مردمی که متقاضی خرید و فروش مسکن و یا اجاره هستند اگر قانون درصد مشخصی تعیین کرده است پس چرا املاکی ها از درصد تعیین شده بیشتر می گیرند؟

در کد رهگیری میزان درصد و مبلغی که باید از سوی متعاملین پرداخت شود درج شده است. مشاوران املاک هم جدای از مردم نیستند و با شرایط مردم در حال زندگی هستند. اما باید دید مشکل کجاست و چرا این اتفاق رخ می دهد؟ آیا با آن دستمزدی که برای مشاوران املاک تعیین شده است با این تعداد قرارداد و این تعداد مشاور املاک هزینه زندگی تامین می شود؟

به طور متوسط در سال های گذشته ماهانه حدود ۶ هزار قرارداد خرید و فروش در سطح شهر تهران نوشته می شود

* سالانه به طور متوسط چه تعداد قرارداد تدوین می شود؟

با توجه به اینکه آمارهای رسمی مسکن ماهها است از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر نشده است نمی توان در این خصوص اظهار نظر دقیقی داشت. اما به طور متوسط در سال های گذشته ماهانه حدود ۶ هزار قرارداد خرید و فروش در سطح شهر تهران نوشته می شود. در بحث اجاره چون قراردادها ملزم به اخذ کد رهگیری در دوره ای نبود امار دقیق نداریم. همین الان هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد صاحبخانه و چه تعداد مستاجر داریم.

ما باید ابتدا آسیب شناسی کنیم این میزان درآمد کفاف هزینه های دفاتر مشاور املاک و زندگی آنها را می دهد؟ اول یک بستر صحیح برای فعالیت آنها فراهم شود سپس با قوانین بازدارنده و تنبیهی اقدامات لازم را انجام دهیم.

بر اساس دستمزدی که برای دفاتر املاک تعیین شده است هر دو طرف فروشنده و خریدار باید ۲۵ صدم درصد به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده به دفاتر مشاور املاک پرداخت کند

* اگر خریدار ملک بخواهد واحد مسکونی خریداری کند چه میزان باید حق الزحمه و یا کمیسیون به دفاتر مشاور املاک پرداخت کند؟

بر اساس دستمزدی که برای دفاتر املاک تعیین شده است هر دو طرف فروشنده و خریدار باید ۲۵ صدم درصد به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده به دفاتر مشاور املاک پرداخت کند.

حق کمیسیون برای اجاره حدود یک چهارم اجاره ماهیانه باید به عنوان حق الزحمه به دفاتر مشاور املاک پرداخت شود

* برای اجاره چطور؟

حق کمیسیون برای اجاره حدود یک چهارم اجاره ماهیانه باید به عنوان حق الزحمه به دفاتر مشاور املاک پرداخت شود.

مشاوران املاک ملزم به دریافت ۹ درصد ارزش افزوده از مستاجر هستند. این ها مواردی است که بار هزینه ای مستاجر را افزایش می دهد

* آیا واقعا همین مواردی که فرمودید و اعلام کردید دریافت می شود؟

باید گرفته شود. اگر گرفته نمی شود تخلف است. و همانطور که گفتم ابتدا باید به واحد شکایات اتحادیه املاک مراجعه کنند. اتحادیه ها واحدهایی برای دریافت شکایات مردمی دارند تا بیشترین اختلافی که در این موضوع وجود دارد حل و فصل شود. اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که در موضوع کمیسیون اجاره بعضا مستاجران ۹ درصد ارزش افزوده می دهند. اما در مورد اجاره برای مستاجران ارزش افزوده ای ایجاد نمی شود. مشاوران املاک ملزم به دریافت ۹ درصد ارزش افزوده از مستاجر هستند. این ها مواردی است که بار هزینه ای مستاجر را افزایش می دهد.

کد خبر: ۲۴۱٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
      0 0
      سلام چند تا پلتفرم کشوری هستن که بدون هزینه ،مالک و مشتری مسکن را به هم وبا قیمت دلخواه وصل میکند قبلاً اینکار را دفاتر املاک انجام میدادند و قیمتها یک روال معقول داشت الان این پلتفرمهای کشوری آنلاین وبامحاسبه احتمالی افزایش ارز در ماه آینده قیمت افزایشی اعلام شده توسط مالک را شایع و تثبیت میکنند دوم اینکه با ثبات و امنیت اداری مملکت تنها مشکل دوطرفه بازار مسکن ،همان شناسایی همدیگر در عرضه وتقاضاست،وبا دو شاهد ،دیگر دلهره از بابت قولنامه دستی ندارند فکری جهت پلتفرمهای کشوری آگهی دهنده یا اعتبار قضایی قولنامه های دو شاهد باید بشود در غیر اینصورت شاید حتی یک‌دهم همین تعداد بنگاه مسکن نیز زیادی باشد جالب است بدانید فقط اتباع خارجی به بنگاه‌ها مراجعه میکنند،که آنها هم در تله بنگاه‌های غیرمجاز می افتند
    • پیمان ابراهیمی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
      1 0
      مشاورین املاک در طول این دودهه که مسکن رشد گزاف داشته عامل و زی نفع اند چون هرمشاوری با افراد وکارکناش هرکدام چندین ملک دارند