۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
برندسازی حلقه مفقوده اقتصاد گردشگری در تبریز
یادداشت؛

برندسازی حلقه مفقوده اقتصاد گردشگری در تبریز

تبریز- «برندسازی حلقه مفقوده گردشگری شهر تبریز که یکی از قطب های گردشگری کشورمان محسوب می شود، است» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: یکی از مولفه های رونق اقتصادی و اشتغال زایی هر جامعه ای توجه و حمایت از صنعت گردشگری است.شهرها به منظور جذب گردشگر نیاز به معرفی ویژگی های منحصر به فرد خود دارند تا ضمن شناساندن جاذبه های شهری متمایز از دیگر شهرها شوند.جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهری غالبا مقاصد گردشگران محسوب می شوند.این جاذبه ها شامل موزه ها،بناهای یادبود،سالن های تآتر، استادیوم های ورزشی،پارک ها، شهربازی ها و مراکز خرید.

تبریز علی رغم اینکه عنوان شهر اولین ها را یدک می کشد و بسیاری از نماد های تمدن بشری از جمله اولین شهرداری،اولین آتشنشانی و ... دارد اما هنوز نتوانسته است جایگاه قابل قبولی در گردشگری نسبت شهرهای دیگر از جمله شیراز و اصفهان کسب کند. آثار تاریخی زیادی در این شهر وجود دارد که به طور بالقوه می توانند در زمره برندهای این شهر قرار بگیرند.این شهر می تواند برند شهری خاص خود را دلشته باشد تا بتواند به وسیله آن خود را برای مردم ایران و جهان بشناساند.اما فقدان بازاریابی و برندسازی در جهت جذب گردشگر نتوانسته است سهم خود را از اقتصاد گردشگری آن طور که شایسته است به دست بیاورد.

شهر تاریخی تبریز فرصت های فراوان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد ولی با وجود بسیاری از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی قابل عرضه نتوانسته است در جایگاه واقعی اش باشد. بی توجهی به برندسازی و عدم معرفی برند گردشگری تبریز نشان از نبود یک استراتژی بازاریابی گردشگر است.

برند باید چندان قدرتی داشته باشد تا بتواند مصرف کننده را به خود جلب کند.قدرت و ارزش برند کلیدی ترین نکته در بازاریابی و جذب مشتری به حساب می آید.المان های مهم تبریز ارزش سرمایه گذاری و نگهداری دارند برای معرفی آنها به عنوان برند شهری سرمایه گذاری با هدف پایداری گردشگری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

کهن شهر تبریز توان بالایی برای توسعه گردشگری دارد.با وجود ظرفیت های بالقوه و برخورداری از جاذبه های بی شمار طبیعی و تاریخی به دلیل نداشتن امکانات و زیرساخت های مناسب نتوانسته متناسب با جایگاه تاریخی و جاذبه های فراوانش گردشگران را به سوی خود جلب کند و از تمامی ظرفیت های خود به نحو احسن بهره گیرد. بازار تاریخی این شهر یکی از مهم ترین پتانسیل های جذب گردشگری است.

بازار بزرگ تبریز از میان جاذبه های گردشگری این شهر به عنوان بزرگ ترین بازار مسقف جهان و یکی از مکان های تاریخی تجاری در ایران مطرح است و با داشتن شهرت جهانی، قابلیت های فراوانی به منظور تبدیل شدن به مکانی برای گردشگری در سطح ملی و بین المللی دارد.تنها محلی است که در آن تجارت، مذهب، فرهنگ و عوامل اجتماعی در هم تنیده اند.

واقعیت این است که بنای تاریخی زمانی اهمیتش افزون می شود که کاربری خود را حفظ کند، اگر ما کاربری یک اثر تاریخی را حذف کنیم مانند این است که روح را از یک جسم گرفته باشیم و یکی از دلایلی که بازار تاریخی تبریز توجه گردشگران را جلب می کند، اهمیت همین موضوع است .با توجه به این که این اثر تاریخی هسته مرکزی و اولیه شهر است. می تواند به عنوان یک نماد گردشگری بی نظیر و دست ساز در جهان برای تبریز معرفی شود.

عوامل مختلفی بر انتخاب برند گردشگری تأثیر دارند که از مهم ترین آن ها، هویت برند و تصویر مقصد می باشد. هویت هسته ایجاد یک برند موفق است و از طرفی مقاصد به طور عمده بر اساس تصویر درک شده در بازار رقابتی به رقابت می پردازند. داشتن برند گردشگری در واقع ایجاد کننده اولین احساس نیاز به سفر و کشش افراد به یک مقصد مشخص به منظور تماشای آن نماد گردشگری برجسته است.

برند شهری شامل هویت تاریخی، اجتماعی و سیاسی هر شهر می باشد که در بردارنده چگونگی فعالیت اقتصادی امکانات رفاهی و تفریحی آن شهر است. برندسازی شهری راهبردی است که به شهر هویتی فراموش ناشدنی می دهد به واقع پویایی و رونق اقتصادی شهر را تضمین می کند.متاسفانه راهبرد برند شهری در مدیریت شهری تبریز دیده نمی شود تا با روش های نو سرمایه ها را جذب کند.

بعد از انتخاب برند شهری باید به هویت سازی برند به عنوان مهم ترین مولفه جهت حفظ و باقی ماندن در ذهن گردشگران در برابر رقبای مشابه توجه شود. در مرحله بعدی به نظر می رسد ارتباطات بازاریابی به ویژه پس از ادراک اهمیت هویت برند در جلب گردشگران و معرفی آن در عرصه ملی و بین المللی مهم باشد. ایجاد کمپین تبلیغاتی ، بازاریابی و تعامل رسانه ای می تواند فرایند برندسازی را تسریع بخشد.

کد خبر: ۲۴۱٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha