۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
واردات شیرخشک کمبود داخلی را رفع می کند| تولیدکنندگان کشور، نظر سازمان غذا و دارو را عوض کنند
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

واردات شیرخشک کمبود داخلی را رفع می کند| تولیدکنندگان کشور، نظر سازمان غذا و دارو را عوض کنند

اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بازار گفت: تصمیم به واردات شیرخشک برای ایجاد فضای رقابتی در حوزه های کمی، کیفی و قیمت در راستای منافع مردم و رفع کمبود در بازار گرفته شده است.

بازار؛ گروه صنعت: چندی پیش فراخوان واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک از سوی سازمان غذا و دارو در شرایطی داده شد که تولیدکنندگان داخلی مدعی هستند این حجم از واردات فقط ۳۰ درصد از ظرفیت تولید آن هاست. بنابراین اگر منابع ارزی به موقع در اختیار تولیدکنندگان قرار می گرفت، می توانستند همچون سنوات گذشته نیاز بازار را تامین کنند.

موضوعی که برای بررسی چرایی تصمیم به واردات از سوی سازمان غذا و دارو به سراغ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رفتیم تا ببینیم نظر بهارستانی ها در خصوص این چیست؟ گفتگوی بازار با سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی را در ادامه خواهید خواند.

* به عنوان سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص فراخوان سازمان برای واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک چه نظری دارید و چقدر اقدام به چنین کاری را تایید می کنید؟

اصرار بر این نداریم که با واردات به تولیدات داخلی آسیب بزنیم. اما از طرفی هم اصرار بر این داریم که واردات انجام شود تا مردم معطل نمانند؛ اما اینکه گفته می شود چرا ارز در اختیار تولیدکنندگان قرار داده نشده، به اعتقاد بنده برای پاسخگویی به آن ابتدا باید یک ارزیابی میدانی نسبت به کمی و کیفی تولیدات شیر خشک داشته باشیم.

به نظر بنده واردات شیرخشک توسط وزارت بهداشت برای رقابتی کردن تولیدات داخلی یک کار بسیار پسندیده است که می تواند هم خلا کمبود شیرخشک در کشور را جبران کند و هم تولید داخلی را از نظر کمی، کیفی و قیمت رقابتی کند

همیشه هدف مان این است که از نظر کیفیت، کالایی که در اختیار مردم قرار داده می شود در شان مردم کشورمان باشد. به نظر بنده واردات شیرخشک توسط وزارت بهداشت برای رقابتی کردن تولیدات داخلی یک کار بسیار پسندیده است که می تواند هم خلا کمبود شیرخشک در کشور را جبران کند و هم تولید داخلی را از نظر کمی، کیفی و قیمت رقابتی کند.

همچنین معتقد هستم که بهترین حالت این است که تولیدکنندگان داخلی در همنشینی و جلسه ای نسبت به تولید کیفی، کمی و قیمت گذاری تعهداتی بدهند تا بتوانند به صورت رقابتی با تولیدات خارجی فعالیت خود را ادامه دهند.

* چقدر می توان مطمئن بود موضوع واردات شیرخشک به سرانجام واردات آنتی بیوتیک دچار نشود؟ طرح دو فوریتی که خیلی زود با جمع آوری داروها از سطح داروخانه ها منتهی شد.

این سیاست گذاری برای یک بازده زمانی طولانی انجام نشده؛ همچنین ما به عنوان کمیسیون بهداشت و درمان و ناظر بر حسن اجرای قوانین، وظیفه داریم که قانون حمایت از تولیدات داخلی را به صورت مستمر نظارت کنیم که قوانین به درستی انجام شوند.

از طرفی نیز این قانون نباید باعث شود که تولیدکنندگان داخلی نتوانند کمبود داخل را جبران کنند و از نظر کمی و کیفی مردم متضرر شوند. این مقدار شیر خشکی که قرار است به کشور وارد شود برای جبران عقب افتادگی و کمبود شیرخشک در کشور است که تولیدکنندگان داخلی در چند مدت اخیر نتوانستند آن را جبران کنند.

بنابراین اکنون تصمیم به واردات به تعداد مشخص گرفته شده و در کنار آن نیز تولیدات داخلی مورد حمایت قرار می گیرند تا بتوانند با رویه درست در بازار را عرضه شوند.

* الان تولیدکنندگان شیرخشک مدعی هستند که زیرساخت های مورد نیاز از جمله بسته بندی را اختیار دارند و می توانند به محض اینکه سازمان غذا و دارو بحث ارز را تعیین و تکلیف کند حتی سریع تر از وارد کننده نیاز بازار را تامین کنند اما چون پنج ماه است که ارز تامین نشده نتوانستند تولید را به درستی ادامه دهند.

اینکه بگوییم به خاطر عدم تامین ارز به نیاز مردم توجه نکنیم دور از انصاف است. البته نمی گویم بی انصافی کرده اند؛ اما اینکه بگوییم تولیدات را متوقف کرده ایم و از طرفی هم بگوییم کارخانه ها را بخاطر تامین ارز تعطیل کرده ایم توقع ما بیش از این ها از تولیدکنندگان داخلی است.

تولیدکنندگان به خاطر تعصب ملی خودشان هم که شده باید خلاء ایجاد شده را پر کنند

تولیدکنندگان به خاطر تعصب ملی خودشان هم که شده باید خلاء ایجاد شده را پر کنند و به دنبال آن به طور حتم وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد نیز از آن ها حمایت خواهند کرد.

در کنار این موضوع پس از اینکه سازمان غذا و دارو نسبت به واردات شیرخشک فراخوان داد، اعضای هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان از جمله حسینعلی شهریاری و عبدالحسین روح الامینی نیز به این موضوع ورود جدی کردند و با پیگیری هایی که انجام شد قرار شد طی برنامه ای، رئیس سازمان غذا و دارو را بخواهیم و در کمیته غذا و دارو نسبت به تامین و جلب نظر تولیدکنندگان داخلی نیز اقدام فوری شود.

بر این اساس تصمیم گرفته شد تا به نحوی اقدام شود که تولیدکننده داخلی انگیزه خود را از دست ندهد و دچار این احساس نشود که چون حمایت نمی شود بخواهد دست از تولیدات داخلی بکشد. اما این حمایت زمانی صورت می گیرد که از نظر کیفی، کمی و قیمت گذاری تولید کننده داخلی بتواند نسبت به تولیدات خارجی که واردات انجام می شود رقابت کند.

* با این تفاسیر معتقد هستید محصولی که قرار است وارد شود از تولیدات داخلی بهتر است؟

منظور بنده این است که تولیدکننده داخلی بتواند از نظر قیمت، کیفیت و کمیت برای سازمان غذا و دارو تعهد ایجاد کند. بنابراین اگر تولیدکننده در این چهارچوب قرار بگیرد به طور حتم نسبت به تامین ارز هم اقدام خواهد شد.

تولیدکنندگان داخلی برای تامین مواد اولیه شان از نظر قانونی در ۲ جا مورد حمایت قرار گرفته اند، این حمایت نخست کاهش حقوق گمرکی به یک درصد و کاهش مالیات به صفر درصد است

ما با اینکه تولیدکنندگان داخلی را داشتیم دچار کمبود شدیم، بنابراین سعی داریم این چرخه را به نفع مردم قرار دهیم و در این راستا نیز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تلاش هایی که برای هر دو حوزه دارو و شیرخشک انجام داد حقوق گمرکی مواد اولیه را از چهار درصد به یک درصد تقلیل داد و مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیرخشک را هم از ۹ درصد به یک درصد تقلیل داد که باز هم همان یک درصد را نیز صفر کرد.

به عبارتی نسبت به تولیدکنندگان داخلی برای تامین مواد اولیه شان از نظر قانونی در ۲ جا حمایت کرده ایم که نخست کاهش حقوق گمرکی به یک درصد و کاهش مالیات به صفر درصد است.

این ها حمایت بسیار ارزشمندی هستند که اگر تولیدکنندگان داخلی اراده داشته باشد می تواند نظر سازمان غذا و دارو را هم به نفع خود تغییر دهد. به طور کلی همانطور که گفتم واردات شیرخشک از سمت سازمان غذا و دارو برای جبران خلا بازار است و امیدواریم در ادامه با حمایتی که از تولیدکنندگان داخلی می شود دیگر نیازمند تکرار واردات نباشیم.

کد خبر: ۲۴۰٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha