۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
کشت فراسرزمینی ۲۰ هزار هکتاری ایران در کنیا براساس توافقات اجرایی شود
در دیدار با سفیر کنیا در تهران مطرح کرد

کشت فراسرزمینی ۲۰ هزار هکتاری ایران در کنیا براساس توافقات اجرایی شود

رئیس اتاق ایران، در دیدار با جاشوا گاتیمو آگوتا، سفیر کنیا در تهران، ابراز امیدواری کرد کشت فراسرزمینی ۲۰ هزار هکتاری ایران در کنیا طبق توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور کشورمان به کنیا اجرایی شود.

به گزارش بازار، حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: امیدواریم با کمک دولت‌های ایران و کنیا راه‌حل‌هایی برای تبادلات مالی و بانکی پیدا کنیم چرا که این موضوع از اصلی‌ترین موانع توسعه تجارت دو کشور است.

سلاح‌ورزی در نشست مشترک با سفیر کنیا در تهران، ادامه داد: به نظر می‌رسد یافتن یک سازوکار تهاتری مناسب باید در اولویت باشد. اینکه بتوان در قبال تأمین برخی از نیازهای بازار کنیا در ایران محصولاتی همچون چای، قهوه، میوه‌های گرمسیری و ... وارد کنیم می‌تواند به توسعه روابط تجاری دو کشور کمک کند.

او با تأکید بر اینکه اتاق ایران علاقه‌مند به برقراری رابطه مستمر و مستحکم با بخش خصوصی کنیا و اتاق بازرگانی این کشور است افزود: موقعیت ژئوپلیتیک کنیا به‌عنوان دروازه ورود به شرق افریقا و صنعتی‌ترین کشور شرق آفریقا برای ما مهم است.

سلاح ورزی با بیان اینکه طیفی از اقلام صادراتی ایران از قیر و مواد پتروشیمی گرفته تا محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی در حال حاضر از ایران به کنیا صادر می‌شود، گفت: مقدمات مربوط به واردات گوشت و دام زنده از کنیا به ایران فراهم آمده است و امیدواریم با توجه به سفر رییس جمهور کشورمان به کنیا و توافقات به عمل آمده در این سفر، تهمیدات لازم برای زیر کشت رفتن ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کنیا در قالب کشت فرا سرزمینی، اجرایی و عملیاتی شود.

او افزود: هنوز ظرفیت‌های بالقوه زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد. شرکت‌های ایرانی متعددی در زمینه اجرای پروژه‌های زیرساختی، جاده‌سازی، ساختمان‌سازی و ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه باتجربه‌های بین‌المللی خوبی وجود دارند. همچنین اگر کنیا پروژه‌هایی در زمینه مخابرات و ارتباطات و یا ایجاد شبکه توزیع LPG داشته باشد ما شرکت‌های توانمندی در این حوزه داریم.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: می‌توان با سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه فراوری محصولات مواد غذایی و لبنی و یا تولید انرژی و برق همکاری‌های خوبی انجام داد.

جاشوا گاتیمو آگوتا سفیر کنیا در تهران نیز با ابراز علاقه‌مندی کنیا برای گسترش روابط تجاری با اتاق ایران و بخش خصوصی گفت: کشاورزی ستون اصلی اقتصاد کنیاست و ما بسیار علاقه‌مند به همکاری در حوزه امنیت غذایی هستیم.

او با اشاره به توانمندی‌های تکنولوژیکی ایران در زمینه ماشین‌آلات و اکتشاف معدن ادامه داد: آماده هستیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را برای ایرانی‌ها قراهم کنیم. در مناطق ویژه اقتصادی که حدود ۲۰ منطقه است بازار بزرگی را می‌توانیم برای محصولات ایرانی ایجاد کنیم. در مناطق آزاد کنیا امکان سرمایه‌گذاری‌های خوبی وجود دارد و دولت مشوق‌های خوبی به سرمایه‌گذاران ایرانی اعطا می‌کند. این امر به افزایش سطح همکاری‌ها کمک خواهد کرد.

سفیر کنیا در تهران، گفت: رئیس اتاق کنیا علاقه‌مند به سفر به ایران به همراه یک هیات تجاری است. رئیس اتاق ایران هم با استقبال از این موضوع بیان کرد: به زودی دعوت‌نامه‌ای برای سفر رئیس اتاق کنیا به ایران ارسال خواهیم کرد و منتظر حضور این هیات تجاری خواهیم بود.

کد خبر: ۲۳۹٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha