۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
خودروسازان پیام تکمیل وجه برای متقاضیان نوسازی ارسال نکردند| ۴ همت بودجه در صندوق وزارت صمت
دبیر انجمن مرکز اسقاط در گفت و گو با بازار:

خودروسازان پیام تکمیل وجه برای متقاضیان نوسازی ارسال نکردند| ۴ همت بودجه در صندوق وزارت صمت

احمدی دبیر انجمن مرکز اسقاط کشور به بازار گفت: علیرغم اینکه مراکز اسقاط و ناجا وظیفه خود را انجام دادند، خودروسازان تاکنون پیام تکمیل وجه برای متقاضیان نوسازی با گذشت شش ماه از سال ارسال نکردند.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفته است؛ پذیرفته شدگان مرحله دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بر اساس جدول زمانبندی در سامانه ستاد ثبت‌نام کنند. این درحالی است که بیشتر مالکان خودروهای فرسوده با ارسال پیام به رسانه «بازار» مدعی شدند که در روند ثبت نام مشکل و پذیرفته شدگان مرحله نخست این سامانه با چالش واریز وجه مواجه هستند، برای بررسی این موضوع با سید امیر احمدی دبیر انجمن مرکز اسقاط کشور به گفت و گو پرداختیم:

* ظاهرا تغییراتی در روند ثبت نام مالکان خودروهای اسقاط در سامانه یکپارچه فروش خودرو ایجاد شده است، آیا سیاست های دولت در این خصوص تغییر کرده است؟

باتوجه به بحث قانون ساماندهی صنعت خودرو که کلیه خودروسازان را مکلف به استفاده از گواهی اسقاط کرده است، خودروسازان برای محصولاتی که داخلی سازی بیشتر از ۴۰ درصد دارند باید گواهی اسقاط ارائه دهند. بنابراین خودروسازان بیشتر از گذشته متقضی گواهی اسقاط شدند. این موارد به دلیل راه اندازی ستاد نوسازی ایجاد شده که مدیریت صحیح روی موضوع اسقاط خودروها دارند. اگر برنامه های این ستاد با قوت فعلی ادامه یابد، خروج خودروهای فرسوده به روزهای آرمانی خود باز خواهد گشت.

ستاد نوسازی از انجمن جهت افزایش نوسازی و تسهیل روند دعوت به همکاری کرده است

* این ستاد متشکل از چه افرادی است و آیا از انجمن شما جهت بهبود فرآیند اسقاط دعوت کردند؟

بله، ستاد نوسازی ذیل وزارت صمت و سازمان ایدرو فعالیت خود را انجام می دهد، این ستاد با راه اندازی سامانه جدید به دنبال رونمایی از طرح های تازه است. اگر روند نوسازی برای متقاضیان مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو تسریع یافته به دلیل پیگیری ها و پاسخگویی های این ستاد است. ستاد نوسازی از انجمن جهت افزایش نوسازی و تسهیل روند دعوت به همکاری کرده است.

خودروسازان پیام تکمیل وجه برای متقاضیان نوسازی ارسال نکردند| ۴ همت بودجه در صندوق وزارت صمت

باتوجه به وجود ۴ هزار میلیاردتومان در صندوق توسعه وزارت صمت، طرحی جهت هزینه این بودجه برای نوسازی وجود ندارد

* باتوجه به اینکه خودروسازان پیشتر ۱.۵ درصد ارزش مقدار گواهی اسقاط خودرو مورد نیاز را به حساب صندوق توسعه وزارت صمت واریز می کردند و حدود ۴ هزار میلیارد تومان در صندوق مذکور وجود دارد، چه برنامه ای برای این بودجه در نظر گرفته است؟

همانطور که اشاره کردید ۱.۵ درصد ارزش مقدار گواهی اسقاط خودرو به صندوق توسعه وزارت صمت واریز شده است، بارها از مسئولا خواستار بودیم که وام های کم بهره، بدون بهره یا ارزان قیمت توام با بودجه مذکور در این صندوق جهت نوسازی ناوگان در نظر بگیرند. باتوجه به وجود ۴ هزار میلیاردتومان در صندوق توسعه وزارت صمت، طرحی جهت هزینه این بودجه برای نوسازی وجود ندارد. امیدواریم ستادنوسازی با ارائه برنامه ای برای صرف این بودجه روند خروج خودروهای فرسوده را تسریع بخشد. البته زمزمه واردات خودرو مالکان محصولات فرسوده را نسبت به نوسازی امیدوار کرده است.

خودروسازان پیام تکمیل وجه برای متقاضیان نوسازی ارسال نکردند| ۴ همت بودجه در صندوق وزارت صمت

* به تازگی معاون اول رئیس جمهور دستوری برای افزایش تسریع روند واردات کامیون ها صادر کرده است، آیا اسقاط کامیون ها همچنان در جریان است؟

سرعت روند اسقاط خودروهای سنگین کاهش یافته است، در حمل و نقل باری جاده ای شاهد حضور خودروهای سنگین با ۴۰ تا ۵۰ سال سن در جاده ها هستیم، خودروهای که علاوه بر افزایش مصرف و سوخت آلایندگی منجربه کاهش ایمنی نیز می شوند. باید محرک ویژه ای نیز برای خروج این محصولات در نظر گرفته شود.

علیرغم گذشت حدود شش ماه از سال جاری تاکنون خودروسازان داخلی پیام برای تکمیل وجه ارسال نکردند

* به عنوان سوال پایانی، بسیاری از مخاطبان رسانه «بازار» از وضعیت واریز وجه جهت تکمیل فرآیند دریافت خودرو شکایت دارند، وضعیت تکمیل روند ثبت نام اکنون در چه مرحله ای است؟

مالکان خودروهای فرسوده که در دیماه و بهمن ماه سال گذشته محصولات خود را به مراکز اسقاط تحویل دادند، تاکنون وارد مرحله واریز وجه نشدند. از همین رو فشارهای فراوانی به مراکز اسقاط از سوی مالکان تحمیل شده است. مالکان این محصولات از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که امیدوار بودند بتوانند سال جدید را با خودرو نو شروع کنند، علیرغم گذشت حدود شش ماه از سال جاری تاکنون خودروسازان داخلی پیام برای تکمیل وجه ارسال نکردند. این درحالی است که مراکز اسقاط وظیفه خود را انجام و ناجا نیز تایید اسقاط را ارائه کرده است. بنابراین ستادنوسازی و وزارت صمت باید خودروسازان را مکلف کنند که این موضوع را در دستور کار خود قرار داده تا باری از روی دوش مراکز اسقاط، ناوگان فرسوده حمل و نقل و مصرف بالای بنزین برداشته شود و به اصطلاح با یک تیر چند نشان بزند.

کد خبر: ۲۳۸٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha