۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
بانک مرکزی ترکیه به دنبال افزایش سپرده‌های لیر

بانک مرکزی ترکیه به دنبال افزایش سپرده‌های لیر

بانک مرکزی ترکیه از روز یکشنبه اجرای طرح محدودسازی پذیرش سپرده‌های ارزی حفاظت شده توسط بانک‌ها را با هدف افزایش سطح سپرده‌های لیر آغاز کرد.

به گزارش بازار، بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس مقررات و نظارت بانکی ترکیه (BDDK)، حجم سپرده های ارزی محافظت شده (KKM) تا ۴ اوت گذشته (۱۴ مردادماه) با ثبت رکوردی تازه به ۳.۳ تریلیون لیر (معادل ۱۲۲ میلیارد دلار) رسید و ۲۶ درصد از کل سپرده‌های بانکی این کشور را تشکیل داده است.

بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) همچنین تصریح کرد: هدف از این اقدام کمک به تقویت ثبات مالی کلان با حمایت از سپرده‌های مدت‌دار لیر ترکیه است.

ترکیه طرح سپرده های ارزی محافظت شده (KKM) را از اواخر سال ۲۰۲۱ برای جلوگیری از سقوط تاریخی نرخ برابری لیر را اجرا کرد.

بر پایه این طرح، سپرده‌های ارزی مردم بر پایه دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس به شرط تبدیل به لیر در قبال افت نرخ برابری ارز ملی در برابر ارزهای عمده حافظت می‌شدند.

بانک مرکزی ترکیه تنها در ماه‌هایی ژوئن و ژوئیه (خرداد تا مردادماه) گذشته حدود ۳۰۰ میلیارد لیر (معادل ۱۱ میلیارد دلار) برای جبران افت ارزش سپرده‌های ارزی حفاظت شده هزینه کرد.

براساس این گزارش، برآورد شد که رقم جبران افت ارزش سپرده‌های ارزی حفاظت شده در ماه جاری میلادی به ۳۵۰ میلیارد لیر برسد.

پس از پیروزی مجدد رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات ماه می (اردیبهشت ماه) وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی این کشور با چرخشی تازه در سیاست‌های پولی این کشور، نرخ بهره را ۹ واحد درصد افزایش دادند و متعهد به کاهش نرخ تورم شدند.

کد خبر: ۲۳۸٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha