۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
جولان کود و سموم تقلبی در عرصه های کشاورزی؛ قوانین قضایی بازدارنده نیست| حفظ نباتات پاسخگو باشد
بازار گزارش می دهد

جولان کود و سموم تقلبی در عرصه های کشاورزی؛ قوانین قضایی بازدارنده نیست| حفظ نباتات پاسخگو باشد

توزیع سموم و کودهای تقلبی در عرصه های کشاورزی در حالی مورد انتقاد است که کارشناسان بخش معتقدند به دلیل اینکه قوانین قضایی بازدارنده نیست، عرضه این محصولات تا به این حد گسترده شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که از اصلی ترین نهاده های تولید در بخش کشاورزی نهاده سم و کود است و برای تداوم تولید جزو نهاده های ضروری محسوب می شود، عرصه های کشاورزی و کشاورزان طی یک سال اخیر با انواع تقلبی این محصولات مواجه هستند که این محصولات تاثیرات سویی بر عملکردها و همچنین سلامت خاک گذاشته است.

کاهش عملکرد؛ اصلی ترین پیامد استفاده از سموم و کودهای تقلبی

به طوری که پیش از این محمد رحیم نیازی سخنگوی انجمن سیب زمینی و فعال بخش زراعت در این خصوص در گفتگو با بازار خاطر نشان کرد که مساله مهم در خصوص سموم و کودهای تقلبی و یا با کیفیت پایین این است که وقتی سموم کشاورزی که برای دفع آفات و مبارزه با علف هرز استفاده میشه اما کنترل نمی کند، در نتیجه کاهش عملکرد خواهید داشت. در نتیجه هم پول کشاورز رفته و هم محصول با کاهش عملکرد مواجه می‌ شود. لذا پیشنهاد و توصیه ما به سازمان حفظ نباتات و دیگر دستگاه‌ های متولی این است که بر واردات نظارت دقیق داشته باشند، محصولات را آنالیز کنند و در صورتی که با استانداردهای جهانی منطبق بود اجازه ترخیص بدهند. از سوی دیگر سازمان های ذیربط بایستی نظارت کنند که سموم و کودهای وارداتی در کجا مصرف می شود ضمن اینکه بایستی وارد کننده ها و تولید کنندگان را نیز متعهد کنند اگر زیانی به کشاورز وارد شد بایستی خسارت بپردازند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران: یکی از روش های عرضه سموم تقلبی در بازار به این نحو است که سموم تقلبی در ظروف کارخانجات محصولات خوشنام و معتبر بسته بندی می شود در حالی که هیچگونه کارایی نیز ندارند

بر اساس این گزارش از اصلی ترین چالش هایی که سموم و کودهای تقلبی یا با ماده موثره کم و بی کیفیت ایجاد می کند این است که غالبا کشاورزان توان تشخیص تقلبی بودن آن را ندارند و پس از استفاده کردن و نگرفتن نتیجه پی به اصل نبودن آن می برند. این در شرایطی است که عطا الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور نیز معتقد است به صورت خاص در حوزه سموم کشاورزی، محصولات تقلبی و با کیفیت پایین بسیار به وفور در بازار وجود دارد.

هاشمی پیش از این در گفتگو با بازار اظهار داشت: یکی از روش های عرضه سموم تقلبی در بازار به این نحو است که سموم تقلبی در ظروف کارخانجات محصولات خوشنام و معتبر بسته بندی می شود در حالی که هیچگونه کارایی نیز ندارند. به عبارت دیگر با توزیع این سموم و کودهای تقلبی هم بر کشاورزان هزینه تحمیل می شود و هم محصول شان از بین می رود.

بر اساس این گزارش در شرایطی که توزیع کود و سموم تقلبی در بازار به وفور انجام می شود انتقادات بسیاری بر سازمان های نظارتی از جمله سازمان حفط نباتات وارد است.

قاچاق و تقلب در سموم کشاورزی به تولید کننده ها ضربه می زند

با این وجود یکی از فعالان بخش سموم کشاورزی که نخواست نام وی فاش شود، در خصوص گستردگی سموم تقلبی به بازار گفت: در حوزه سم و کود به طور کلی یک قاچاق داریم و یک تقلب که اصلی ترین ضربه ای که به ما می خورد از جانب محصولات تقلبی است؛ یعنی برند کارخانه های معتبر را می گیرند و به نحوی با محتویات تقلبی پر و بسته بندی می‌ کنند که حتی صاحب برند هم متوجه نمی‌ شود که محصول خودش است یا تقلبی است.

وی با بیان اینکه در این حوزه سازمان حفظ نباتات مسئول این اتفاقات است افزود: از نظر قوانین قضایی قوانین هنوز همان قانون های قبلی است و زیاد بازدارنده نیست. بنابراین یک عزم و اراده راسخ می‌ خواهد که سازمان حفظ نباتات به عنوان متولی پیشقدم شود و در جایی که قانونی ناقص است یا مسائل دیگر وجود دارد در صدد رفع آن بر بیاید. با این وجود برخورد با این تقلبات بسیار سخت است و از روی ظاهرا به هیچ وجه نمی‌ توان تشخیص داد.

این فعال بخش سموم کشاورزی همچنین معتقد است اگرچه شناسایی محصولات تقلبی بسیار مشکل است اما در مجموع شرکت های صاحب پروانه و مجوز دار معمولا این نوع تقلبات را ندارند. بنابراین اگر کشاورزان از شرکت‌ ها و فروشگاه های مجوز تهیه کنند این مسائل بسیار کمتر است. اما وقتی به صورت پراکنده و متفرقه از بازار تهیه کنند امکان تقلبی بودن هم هست چون فروشنده های واقعی پروانه دار آینده کاری خود را به خطر نمی اندازند و سعی می کنند از کارخانجات یا عامل های دست اول خرید کنند.

محمدی فعال بخش کشاورزی: یکی از تبعات توزیع سموم تقلبی این است که کشاورز به اجبار باید بارها استفاده کند تا آفت از بین ببرد اما با این کار آفت نسبت به آن محصول مقاوم تر می شود

علی محمدی دیگر فعال بخش کشاورزی در گفتگو با بازار در این خصوص می گوید: کشاورزان اصولا به دلیل عدم آگاهی از تقلبی بودن به سمت محصولات تقلبی می روند به خصوص اینکه تفاوت قیمت چندانی هم ندارند. به عبارت دیگر کشاورز و زارع به هیج وجه تمایل به مصرف محصول بی کیفیت حتی به قیمت ارزان تر ندارد چرا که به اصطلاح کل زندگی خود را با این کار به خطر نمی اندازد. بنابراین خرید محصولات تقلبی اصولا به این دلیل رخ می دهد که بسیار حرفه ای صورت می گیرد و کشاورز توان تشخیص ندارد.

این فعال بخش کشاورزی همچنین در پاسخ به این سوال که ترویج کود و سموم تقلبی یا محصولات بی کیفیت و با ماده موثره کم چه تبعات و اثرات سویی بر عرصه های کشاورزی دارد نیز می گوید: وقتی محصول مصرفی تقلبی یا بی کیفیت است و خاصیت نداشته باشد به ناچار کشاورز از این محصولات چندین و چند بار استفاده می کند تا اثرگذاری گذاشته باشد. این در شرایطی است که وقتی برای یک آفت سال های سال از یک آفت‌ کش استفاده می‌ شود آفت نسبت به آن مقاوم می‌ شود. لذا همواره توصیه می شود باید در سال های متوالی از سموم جایگزین استفاده شود. بنابراین مقاوم شدن آفات در برابر سموم از اثرات مصرف سموم تقلبی در باغات و مزارع و همچنین استفاده مکرر از آفت کش ها است.

کد خبر: ۲۳۷٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha