۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
تزاز تجاری کشور با درآمدهای نفتی مثبت است
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به «بازار» :

تزاز تجاری کشور با درآمدهای نفتی مثبت است

رضوانی فر، رئیس کل گمرک گفت: طی ۴ ماه گذشته ۱۵.۹ میلیارد دلار صادرات و ۱۹.۵ میلیارد دلار واردات داشته ایم که اگر درآمدهای نفتی را در این بخش لحاظ کنیم در مجموع تراز تجاری کشور مثبت است.

به گزارش بازار، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی، گفت: در گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال جاری ۵۹ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای گمرکی وارد خزانه کرده است که این رقم نسبت به ۳۰ میلیارد دلار سال گذشته حدود ۲ برابر شده است.

محمد رضوانی فر، امروز در نشست خبری در گمرک جمهوری اسلامی، افزود: در سال جاری همچنین ۱۶۲۱ دستگاه خودرو به گمرک ارسال شده که از این تعداد ۹۲۸ دستگاه خودرو در مراحل تشریفات قانونی قرار دارد و ۶۹۳ دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است.

رئیس کل گمرک در ادامه در مورد دلیل ایستایی کالا در گمرکات اظهار داشت: عواملی که باعث ایستایی کالا می‌شود، یکی قبل از اظهار کالا به گمرک است که کالا وارد پایانه، بندر، منطقه آزاد یا منطقه ویژه شده ولی به گمرک اظهار نشده است. دوم، بعد از اظهار کالا چون پروانه ترخیص صادر نشده، امکان ترخیص کالا نیست و سوم، بعد از صدور پروانه ترخیص کالا چون هزینه کالا برای مالک اصلی پرداخت نشده، امکان ترخیص کالا وجود ندارد. یا اینکه کالا اسناد حمل و یا ثبت سفارش ندارد و یا اینکه زمان آن گذشته است. بنابراین کالا در گمرک متوقف می‌شود.

وقتی یک کالا باید مجوز دریافت کند، به صورت سیستماتیک به سازمان‌های همجوار اعلام می‌شود، برخی از آنها کمتر از ۷ روز پاسخ استعلام‌ها را می‌دهند، برخی دیگر ۵ روز که میانگین تشریفات برای ترخیص کالا حداقل به ۱۰ روز می رسد

زمان کمتر از ۱۰ روز تشریفات گمرک، برای ترخیص کالا
رضوانی‌فر همچنین با بیان اینکه ۲۱ دستگاه همجوار گمرک شامل سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو، قرنطینه دامی و نباتی و دستگاه‌های دیگر هستند، گفت: وقتی یک کالا باید مجوز این دستگاه‌ها را دریافت کند، به صورت سیستماتیک به سازمان‌های همجوار اعلام می‌شود و برخی از آنها کمتر از ۷ روز پاسخ استعلام‌ها را می‌دهند و سازمان حفظ نباتات کمتر از ۵ روز جواب می‌دهد، اما برخی سازمان‌ها مانند استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی میانگین ۱۰ روز پاسخ می‌دهند، البته در مورد سازمان استاندارد از ۱۷ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است، اما به هر حال این مدت برای ترخیص کالا زمان می‌برد.

وی افزود: گمرک برای تسهیل در ترخیص کالاهای اساسی ۳۰۰۰ کد کالا را بدون تخصیص ارز یا کد ساتا ترخیص می‌کند، حتی حقوق گمرکی خود را هم از آنها دریافت نمی‌کند و با اسناد ذی‌حسابی قبول می‌کند، یعنی به صورت نسیه ترخیص می‌کند تا سرعت گردش و ترخیص کالای اساسی افزایش یابد.

به گفته رئیس کل گمرک؛ در بودجه امسال، ۴۰ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی برای خودرو در نظر گرفته شده که پیش‌بینی شده است ۲ میلیارد دلار واردات خودرو صورت گیرد که از محل آن ۴۰ همت حقوق ورودی دریافت کند، اما این رقم مطابق بودجه تاکنون محقق نشده است.

در حال حاضر ۴.۸ میلیون تن کالا موجودی در گمرکات داریم که از این رقم ۳.۲ میلیون تن در محوطه گمرک، ۱۴ فروند کشتی در کنار اسکله و ۲۵ کشتی در لنگرگاه‌ها پر از کالا وجود دارد که ۱.۳ میلیون تن کالا را شامل می‌شود

تسهیل گری برای ترخیص خودروها از گمرکات

رضوانی‌فر در مورد ورود خودروهای دست دوم، گفت: قانون آن تصویب شده و آیین‌نامه مربوطه باید ظرف یک ماه تدوین می‌شد و ما حداکثر تسهیل‌گری برای ترخیص این خودروها را خواهیم داشت.

وی در مورد رسوب کالا گفت: سال قبل حدود ۱۲۲ میلیون تن کالا از گمرک صادر شد و ۳۸ میلیون تن هم واردات انجام شد، یعنی در مجموع ۱۶۰ میلیون تن کالا در گمرکات گردش پیدا کرد که از این میزان ایستایی چند هزار تن کالا امر طبیعی است و در برخی گمرکات ما مانند بوشهر، شهید باهنر، شهید رجایی روزانه چندصد هزار دستگاه کامیون و واگن وارد و خارج می‌شود.

رئیس کل گمرک اظهار داشت: در حال حاضر ۴.۸ میلیون تن کالا موجودی در گمرکات و شامل محوطه و پای اسکله و کشتی داریم که از این رقم ۳.۲ میلیون تن در محوطه گمرک، ۱۴ فروند کشتی در کنار اسکله و ۲۵ کشتی در لنگرگاه‌ها پر از کالا وجود دارد که ۱.۳ میلیون تن کالا را شامل می‌شود.

به گفته رضوانی‌فر؛ بسیاری از بنادر بزرگ دنیا محل نگهداری و انبار کالاهای اساسی است. در کشور ما هم ۹۰ درصد مخازن نگهداری روغن خام که مربوط به شرکت بازرگانی دولتی و یا شرکت پشتیبانی امور دام است، در بنادر وجود دارد که مرتب محموله جدید وارد می‌شود و محموله‌های قدیمی ترخیص می‌شوند و از این انبارها به عنوان ذخیره استراتژیک استفاده می‌شود.

طی ۴ ماه گذشته ۱۵.۹ میلیارد دلار صادرات و ۱۹.۵ میلیارد دلار واردات داشته ایم که اگر درآمدهای نفتی را در این بخش لحاظ کنیم، در مجموع تراز تجاری کشور مثبت است

تراز تجاری کشور مثبت است

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در پاسخ به «بازار» درباره وضعیت تراز تجاری کشور با توجه به فعال شدن روابط دیپلماسی ایران با خیلی از کشورهای دنیا چگونه بوده و چطور خواهد شد؟ گفت: البته با توجه به ظرفیت کشورهای طرف قرارداد با ایران بخصوص کشورهای آفریقایی برای تامین کالاهای مورد نیاز آنها از ایران، بی تردید در آینده نزدیک وضعیت تجاری کشور بیش از پیش مثبت خواهد شد، اما باید گفت؛ طی ۴ ماه گذشته ۱۵.۹ میلیارد دلار صادرات و ۱۹.۵ میلیارد دلار واردات داشته ایم که اگر درآمدهای نفتی را در این بخش لحاظ کنیم، در مجموع تراز تجاری کشور مثبت است.

از طرفی طی این مدت ۴۵.۸ میلیون تن کالا از گمرکات کشور صادر شده و ۱۱.۸ میلیون تن واردات در کشور انجام شده است با این وجود همانطور که گفته شد چنانچه در آمدهای نفتی و حتی صادرات برق را به آن اضافه کنیم متوجه خواهیم شد که وضعیت تراز تجاری کشور بخصوص تجارت خارجی رشد قابل توجهی کرده است.

وی ادامه داد: با این وجود عدد تجارت خارجی ایران عدد بزرگتری نسبت به سالهای پیش را نشان می دهد هر چند قیمت بخشی از فرآوردهای نفتی طی این مدت در جهان افت کرده است. این در حالی است که حجم تورنمنت خارجی کشور با کسب عدد ۳۶ میلیارد دلاری رقمی قابل توجه است.

در روزهای اخیر واردات بنزین نداشتیم، در سال قبل ۴۳ درصد صادرات کشور مربوط به صادرات پتروشیمی، گاز و میعانات گازی و به ارزش ۲۳.۵ میلیارد دلار بوده است

واردات بنزین نداشتیم

وی همچنین در مورد معطلی ۲۰۰ تن گوشت در بنادر گفت: بخشی از این گوشت‌ها مجوز قرنطینه دامپزشکی گرفته بود و ترخیص شد. یک بخش مجوز نداشت و در روزی که مجوز آن صادر شد، در کمتر از ۴ ساعت محموله ترخیص شد.

رضوانی فر همچنین در مورد بنزین گفت: در روزهای اخیر واردات بنزین نداشتیم. در سال قبل ۴۳ درصد صادرات کشور مربوط به صادرات پتروشیمی، گاز و میعانات گازی و به ارزش ۲۳.۵ میلیارد دلار بوده است.

وی در مورد همکاری گمرکات ایران با کشورهای همسایه گفت: ۷۵ درصد تجارت ایران با کشورهای هند، چین، امارات، ترکیه و عراق انجام می‌شود که با اکثر این کشورها توافق‌نامه گمرکی داریم و وقتی وارد سازمان‌هایی مانند پیمان شانگهای می‌شویم، معاهدات گمرکی با آنها منعقد می‌شود و عملیات گمرکی به آسانی انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۳۶٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha