برقراری خطوط حمل‌ونقلی مستقیم، به تقویت تجارت با ویتنام کمک می‌کند
رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام:

برقراری خطوط حمل‌ونقلی مستقیم، به تقویت تجارت با ویتنام کمک می‌کند

رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام معتقد است: برای تقویت سطح روابط دوجانبه باید برای راه‌اندازی خطوط مستقیم و منظم هوایی و کشتیرانی و همچنین تأسیس اتاق مشترک متناظر دو کشور در ویتنام برنامه‌ریزی شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس مجلس ویتنام در رأس هیات تجاری از این کشور به ایران سفر کرده و قرار است، چهارشنبه با حضور در اتاق ایران فرصتی فراهم شود تا اعضای هیات تجاری با همتایان خود در ایران به صورت رودررو، مذاکره کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام با اشاره به این سفر، گفت: برای تقویت سطح مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور باید خطوط مستقیم و منظم هوایی و کشتیرانی بین ایران و ویتنام، راه‌اندازی شود و در کنار آن اتاق مشترک متناظر با اتاق ایران و ویتنام نیز در این کشور شکل بگیرد.

مصطفی موسوی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: اگر ایران و ویتنام قرار باشد به روابط اقتصادی پایدار با یکدیگر دست پیدا کنند، باید به فکر سرمایه‌گذاری مشترک باشند. در این راستا پیشنهاد اتاق مشترک ایران و ویتنام به دولت ایران، حمایت از ایجاد مرکز تجاری در ویتنام با هدف ایجاد مرکزی برای عرضه مستقیم کالاهای ایرانی در این بازار است، ضمن اینکه باید برای راه‌اندازی خطوط مستقیم و منظم هوایی و کشتیرانی بین دو کشور و تأسیس اتاق مشترک متناظر ایران و ویتنام نیز با طرف ویتنامی وارد مذاکره شود.

این فعال اقتصادی معتقد است: ایران می‌تواند در حوزه گردشگری، صنایع دارویی، انواع سنگ، محصولات دانش‌بنیان و انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در کشور ویتنام، همکاری مشترک داشته باشد.

او ویتنام را کشوری صنعتی و صادراتی معرفی و تأکید کرد: ویتنام عضو اتحادیه آ. سه. آن بوده و با چین توافق‌نامه تجارت ترجیحی، با هند و اروپا تعرفه ترجیحی ۴ درصد و با ایالات متحده آمریکا تعرفه ترجیحی صفر درصد امضا کرده است، پس تقویت ارتباط با این کشور برای ایران اهمیت دوچندانی دارد.

موسوی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران چینی در این کشور حضور دارند و به دلیل صنعتی بودن، خریدار خوبی برای مواد اولیه از ایران هستند؛ البته این مواد اولیه فقط مواد خام نیست و می‌توان به کائوچو مصنوعی، روغن پایه موتور، محصولات پتروشیمی و غیره اشاره کرد. از یک منظر نیز شهرهای شمال شرق چین که مرز آبی ندارند، برخی از انواع نیازهای خود را از کشور ویتنام تهیه می‌کنند؛ مانند انجیر، انواع آبزیان و غیره. پس ویتنام می‌تواند محل مناسبی برای صادرات مجدد انواع کالاهای ایرانی به این منطقه و کشورهایی که ویتنام با آنها تعرفه ترجیحی دارد، باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره واردات ایران از ویتنام نیز گفت: در کشور ویتنام برندهای مطرح دنیا مربوط به لوازم‌خانگی، گوشی موبایل و صنایع جانبی، کیف و چرم، انواع کفش و غیره مستقر هستند و ایران مصرف‌کننده خوبی برای این محصولات است؛ اما عوامل تحریمی موجب شده تا این کالاها را به صورت غیرمستقیم وارد ایران کنیم.

او ادامه داد: اگر تجارت غیرمستقیم با این کشور را مدنظر قرار دهیم، سطح مبادلات بین ایران و ویتنام، بیش از یک میلیارد دلار است؛ اما امروز میزان تجارت مستقیم بین دو کشور حدود ۲۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. متأسفانه مبادلات مالی بین ایران و ویتنام به سختی انجام می‌شود و سیستم تهاتر خوبی بین دو کشور تعریف نشده است. ارتباط نزدیک آنها به آمریکا نیز موجب شده تا تحریم‌ها بیشتر روی تجارت ایران با این کشور اثر بگذارد و در نتیجه عربستان و قطر در تأمین نیاز ویتنام به محصولات پتروشیمی جایگزین ایران شدند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام با اشاره به وضعیت رشد اقتصادی ویتنام، گفت: این کشور در دوران کرونا طی سه سال متوالی رشد اقتصادی ۶ درصد را تجربه کرد که نشان می‌دهد سیاست‌های اقتصادی ثابت و روبه رشدی دارد.

او در ادامه به برنامه اعزام یک هیات به این کشور در آبان‌ماه همراه با رئیس اتاق ایران از سوی اتاق مشترک ایران و ویتنام خبر داد که هدف از آن پیگیری مصوبات جلسات و مذاکراتی است که تاکنون انجام شده است.

کد خبر: ۲۳۵٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha