۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
چشم بادامی‌ها مالک بزرگترین بانک‌های دنیا/ ۴ بانک چینی در میان ۱۰ بانک اول
نشریه بنکر برای سال جاری تحلیل کرد

چشم بادامی‌ها مالک بزرگترین بانک‌های دنیا/ ۴ بانک چینی در میان ۱۰ بانک اول

نشریه بنکر گزارشی در مورد بزرگترین بانک‌های جهان از نظر ارزش سرمایه تهیه کرده است. طبق این گزارش از میان ۱۰ بانک بزرگ دنیا ۴ بانک چینی و یک بانک ژاپنی است و در میان ۱۰۰ بانک بزرگ دنیا ۱۹ بانک چینی دیده می شود. همین آمار می تواند اقتدار اقتصاد چین را بیش از پیش نمایان سازد.

بازار؛ گروه بین المللسال ۲۰۱۹ میلادی، سالی بود که دنیا تجربه جنگ تجاری بین امریکا و چین را داشت و در آخرین روزهای این سال بود که ویروس کرونا بر بدنه اقتصاد دنیا حمله کرد. اما هیچ یک از این حوادث باعث نشد تا قدرت نظام بانکی چین خدشه دار شود.   

نشریه The Banker در گزارش اخیر خود به معرفی بزرگترین بانکهای دنیا بر مبنای ارزش سرمایه در ابتدای سال ۲۰۲۰ پرداخت  و اعلام کرد در این رده بندی چهار بانک بزرگ چینی یعنی بانک صنعت و تجارت چین، بانک ساختمان چین، بانک کشاورزی چین و بانک چین جایگاه اول  تا چهارم فهرست را به خود اختصاص داده اند. مجموع سرمایه این چهار بانک چینی در انتهای سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۴.۸۲۱ هزار میلیارد دلار بود  که نسبت به سال قبل از آن ۷.۵۲ درصد رشد کرد. البته رشد ارزش سرمایه تنها مربوط به این چهار بانک نبود بلکه تمامی ۹ بانک از مجموع ۱۹ بانک چینی که در رده ۱۰۰ بانک بزرگ دنیا از نظر ارزش سرمایه جای داشتند، رشد میزان سرمایه را در سال ۲۰۱۹ میلادی تجربه کردند و جایگاه بالاتری در رده بندی بانکهای بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۰ دنیا کسب کرده اند.

مجموع ارزش سرمایه ۱۹ بانک بزرگ چینی برابر با ۲۵.۸۱۴ هزار میلیارد دلار است در حالیکه مجموع ارزش سرمایه ۱۱ بانک بزرگ امریکایی تنها به رقمی برابر با ۱۳.۰۳۹ هزار میلیارد دلار می رسد.

پنج بانک بزرگ دنیا چینی و ژاپنی هستند
در میان ده بانک بزرگ دنیا از نظر ارزش سرمایه ۵ بانک آسیایی هستند، دو بانک به کشور امریکا تعلق دارد. دو بانک فرانسوی است و یک بانک انگلیسی حضور دارد. همین آمار نشان می دهد که قدرت صنعت بانکداری در کشورهای آسیایی در دنیا در حال رشد است و اهمیت اقتصادی این قاره هر روز بیشتر می شود.

بزرگترین بانک دنیا در این فهرست بانک صنعت و تجارت کشور چین است که ارزش سرمایه آن برابر با ۴۳۲۴.۲۷ میلیارد دلار است. این بانک بزرگ در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد و هم اکنون بیش از ۴۵۰ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد. دفتر اصلی این بانک در پکن واقع شده است و بیش از ۷۰ درصد مالکیت ان به دولت چین تعلق دارد. این بانک در رده بندی بانکهای بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۹ هم جایگاه اول را داشت.

دومین بانک بزرگ این فهرست  بالغ بر ۳۶۵۳.۱۱ میلیارد دلار سرمایه دارد و در کشور چین واقع شده است. این بانک که بانک ساختمان چین نام دارد هم در سال جاری و هم در سال گذشته جایگاه دوم فهرست بزرگترین بانکهای دنیا را به خود اختصاص داده بود.

بانک ساختمان چین در سال ۱۹۵۴ میلادی تاسیس شد و دلیل اولیه برای تاسیس این بانک انجام فعالیتهای مبادلاتی دولتی بود ولی با گذشت زمان و توسعه اقتصادی چین، این بانک به یکی از مهمترین بانکهای تجاری کشور تبدیل شد. این بانک بالغ بر ۱۴ هزار شعبه  در سراسر دنیا دارد و  ۳۷۲ هزار نفر را استخدام کرده است.  

سومین بانک این فهرست بانک کشاورزی چین است و ارزش سرمایه آن ۳۵۷۲.۹۸ میلیارد دلار است. بانک کشاورزی چین در سال ۱۹۵۱ میلادی و به منظور حمایت از کشاورزان راه اندازی شد ولی هم اکنون ۲۴ هزار شعبه در سراسر دنیا دارد.

 در جایگاه چهارم بانک چین قرار دارد که سرمایه ای برابر با ۳۲۷۰.۱۵ میلیارد دلار دارد. این بانک در سال ۱۹۱۲ راه اندازی شده است و هنوز هم به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین موسسات مالی و بانکی چین فعالیت می کند. بیش از ۷۰ درصد بانک به دولت تعلق دارد و در  ۲۰ کشور دنیا دفتر دارد.

در جایگاه پنجم این فهرست گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی قرار دارد که یک بانک ژاپنی است و ارزش سرمایه آن برابر با ۲۸۹۲.۹۷ میلیارد دلار است.  


جایگاه ششم تا دهم به اروپا و امریکا تعلق دارد
ششمین بانک بزرگ دنیا از نظر ارزش سرمایه بانک اچ اس بی سی  متعلق به کشور انگلستان است و ارزش سرمایه آن برابر با ۲۷۱۵.۱۵ میلیارد دلار اعلام شده است. این بانک توانسته است طی یک سال اخیر جایگاه خود را در میان بزرگترین بانکهای دنیا یک پله ارتقا دهد.  

دو بانک امریکایی جایگاه های ششم و هفتم این جدول را به خود اختصاص داده اند. ششمین بانک بزرگ  دنیا از نظر ارزش سرمایه بانک جی پی مورگان است که جایگاهش نسبت به سال قبل یک پله تنزل یافته است و هفتمین بانک این فهرست بانک امریکا است. ارزش سرمایه بانک جی پی مورگان در انتهای سال ۲۰۱۹ برابر با۲۶۸۷.۳۸ میلیارد دلار و ارزش سرمایه بانک امریکا برابر با ۲۴۳۴.۰۸ میلیارد دلار بود.

دو بانک فرانسوی جایگاه نهم و دهم این فهرست را از آن خود کرده اند و جایگاهشان نسبت به سال قبل تغییری نداشت. نهمین بانک فهرست بانک بی ان پی پاریباس است که ارزش سرمایه آن برابر با ۲۴۲۹.۲۶ میلیارد دلار است. این بانک در سال ۱۹۹۹ راه اندازی شده است و هم اکنون یکی از مهمترین موسسات مالی و بانکی و بیمه در سراسر دنیا است. بانک کردیت اگریکول گروپ  کشور فرانسه هم  با داشتن سرمایه ای معادل ۲۲۵۶.۷۲ میلیارد دلار جایگاه دهم را به خود اختصاص داد. در نمودار زیر ارزش سرمایه بانکهای هر کشور که در فهرست ۱۰۰ بانک بزرگ دنیا قرار دارند را می بینید. این آمار نشان می دهد ۱۹ بانک چینی بزرگ دنیا سرمایه ای تقریبا دو برابر بانکهای امریکایی دارند که در فهرست ۱۰۰ بانک بزرگ دنیا جای گرفته اند.

کد خبر: ۲۳٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha