۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
آب هم در حسرت برق می سوزد؛ زیان صنعت آب های معدنی و آشامیدنی از خاموشی های ناگهانی
بازار گزارش می دهد

آب هم در حسرت برق می سوزد؛ زیان صنعت آب های معدنی و آشامیدنی از خاموشی های ناگهانی

درحالی تا پایان ۲۰۲۳ بازاری ۳۲۵میلیارد دلاری برای آب بسته بندی برآورد شده که دبیر انجمن آبهای معدنی کشور با گلایه از قطعی ناگهانی برق می گوید: این قطعی خارج از برنامه به واحدهای تولید آسیب جدی می زند.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی که بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سایت آماری تحلیلی Statista ارزش بازار جهانی آب های بسته بندی شده (معدنی و آشامیدنی) در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۰۳ میلیارد دلار بوده است، برآورد شده تا پایان سال ۲۰۲۳ نیز از ۳۲۵ میلیارد دلار عبور کند.

بازار ۵۰۹ میلیارد دلاری آب های بسته بندی شده تا ۲۰۳۰

این در حالی است که در این گزارش آمده است انتظار می رود بازار جهانی آب بسته بندی شده با نرخ رشد ترکیبی ۵.۹ درصدی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ به ارزشی بالغ بر ۵۰۹ میلیارد دلار برسد. به گفته کارشناسان تمرکز مصرف کنندگان بر سلامت و تندرستی خود، قابلیت حمل و راحتی آب های بسته بندی شده از جمله عواملی است که موجب رشد بازار جهانی این محصولات می شود.

تولید کنندگان آب های معدنی و آشامیدنی، کشور نیز سالانه ظرفیت تولید تا ۱۸ میلیارد لیتر را دارا هستند اما میزان تولید کمتر از ظرفیت موجود است. «پیمان فروهر» دبیر انجمن آب های معدنی و آشامیدنی ایران در این خصوص در گفتگو با بازار گفت: بر اساس مستندات وزارت صمت ظرفیت تولیدی ما حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد لیتر است که به دلیل کشش نداشتن بازار سالانه حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون لیتر تولید داریم. ضمن اینکه شرایط منطقه به گونه ای است که فعلا بحث صادراتی نمی توان داشته باشیم.

فروهر در خصوص وضعیت فعلی تولید و بازار نیز اظهار داشت: در نیمه اول سال معمولا صنعت آب بسته بندی در اکثر نقاط دنیا (به جز مناطق استوایی که همیشه بازار چهار فصل است) فصل فروش تولیدات این حوزه است. در واقع در این فصل فروش واحدهای تولیدی با بیشترین ظرفیت خود فعالیت دارند اما به هر حال مثل همه واحدهای تولیدی با مشکلاتی هم دست و پنجه نرم می کنند.

فروهر، دبیر انجمن آب های معدنی و آشامیدنی ایران: امسال نه تنها قطعی برق از پیش اعلام شده را داریم، بلکه قطعی ناگهانی برق نیز داریم که آسیب های جدی به واحدهای تولیدی ما می زند

وی افزود: الان قطع برق برای ما مساله ساز شده است؛ به این معنا که هر یک ساعت خاموشی برای ما حکم فرصتی را دارد که از دست می رود.

دبیر انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی ایران ادامه داد: بر اساس قراردادی بین شرکت های برق منطقه ای و واحدهای تولیدی توافق شده بوده که روزهایی را در هفته واحدهای تولیدی خاموش کنند و یا با برنامه ریزی قبلی برق قطع شود اما نه تنها این توافق انجام می شود بلکه متاسفانه قطعی برق ناگهانی هم به آن اضافه شده و آسیب های جدی به برخی از واحدهای تولیدی ما زده می شود.

وی ادامه داد: در حقیقت هر قطع ناگهانی برق، خطری برای قطعات الکترونیک است چون بسیار حساس به تغییرات و نوسان برق هستند. ضمن اینکه در برخی کارخانجات هم اُفت ولتاژ دارند و اینها همه آسیب است. متاسفانه اینکه به یکباره ۱۲ ساعت برق قطع می شود آن هم در فصل رونق تولید، زیان و فرصت از دست رفته ای برای کل صنعت ما است.

فروهر خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که طی سال های اخیر قطعی برق طبق برنامه از پیش اعلام شده و به صورت هماهنگ شده اتفاق می افتاد اما امسال قطعی ناگهانی و بدون خبر قبلی هم اضافه شده و بیشتر از آن مقداری که توافق شده، رخ می دهد.

افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه صنعت ظرف یک سال

این مقام صنفی همچنین در خصوص شرایط تامین مواد اولیه در این بخش گفت: مواد اولیه صنعت ما طی یک سال و نیم گذشته تا الان بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد افزایش قیمت داشته؛ یعنی از سال ۱۴۰۰ تا الان قیمت مواد اولیه دو برابر شده ست و مهمترین ماده اولیه تولید بطری (پِت) دقیقا دو برابر شده است.

وی افزود: از سوی دیگر وقتی این ماده اولیه (پت) در بورس عرضه می شد در بورس هم به نوعی مشمول رقابت می شود و قیمت بالا می رود. یعنی تولید کننده ها مجبور هستند برای خرید رقابت کنند و ناخودآگاه قیمت بالا می رود. ضمن اینکه سایر هزینه های تولید هم افزایش قیمت داشته و صرفا بحث قیمت پت نیست و همه چیز افزایشی است.

فروهر در پایان در خصوص آنچه می توان برای صنعت آب های معدنی و آشامیدنی طی ماه های آتی متصور شد گفت: از حدودا یک ماه و نیم دیگر بازار وارد افت فصلی می شود تا خود شب عید و این طبیعت بازار ما است. به همین دلیل همیشه به دنبال این هستیم که در نیمه اول سال مشکلات کمتر باشد تا تولید کننده بتواند خود را برای افت فصلی آماده کند.

کد خبر: ۲۳۵٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha