۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
فرصت سوزی در ارزآوری صادرات طلا| رکود، به ۷۰ درصد واحدهای تولید طلا آسیب وارد کرد
«بازار» از وضعیت این روزهای صنعت طلا گزارش می دهد

فرصت سوزی در ارزآوری صادرات طلا| رکود، به ۷۰ درصد واحدهای تولید طلا آسیب وارد کرد

بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا می گوید؛ رکود، کاهش قدرت خرید مردم و برخی سیاست ها چون ثبت نام برای خرید خودرو همچنین بلاتکلیفی سرمایه گذاران از نتیجه برجام باعث شد تا تقاضا برای خرید طلا بشدت کاهش یابد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: صنعت طلای ایران قدمتی به اندازه تمدن این سرزمین کهن دارد، صنعتی که نشانه های آن در آثار باستانی به جای مانده کشورمان چون سکه های طلا، عتقیه جات تاریخی و ... در موزه ها محرز است. این آثار گرانبهای به جای مانده از نیاکان ما مشخص می کند که صنعت طلا در ایران قدمت دیرینه ای دارد.

حال با وجودی که صنعت طلا سازی ایران در دنیا شناخته شده است، اما متاسفانه وجود برخی مشکلات و بروکراسی های دست و پا گیر موجب شده است تا از این ظرفیت قابل توجه برای ارز آوری به خوبی استفاده نشود. صنعتی که در صورت فعال بودن آن می تواند علاوه بر ارزآوری اشتغال فراوانی را در کشور ایجاد کند و سهم خاصی را در رونق اقتصاد کشور به جای گذارد.

خلاقیت و هنر ساخت طلای ایران در منطقه و جهان نمایان و شهره است اما متاسفانه از این صنعت برای کسب ارزآوری به خوبی استفاده نمی شود، این در حالی است که سهم طلا در اقتصاد کشور در صورت رونق و توسعه قابل توجه خواهد بود

فرصت هایی که برای صادرات طلا از دست می رود

آن طور که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری «بازار» از فرصت سوزی صادرات طلا و کم توجهی به ارزآوری هنگفت این صنعت گلایه دارد. نادر بذر افشان در حاشیه نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در ساختمان این اتحادیه برگزار شد، در پاسخ به این سئوال اختصاصی «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازار طلا و نیز چگونگی صادرات همچنین میزان ارزآوری از این صنعت گفت: خلاقیت و هنر ساخت طلای ایران در منطقه و جهان نمایان و شهره است اما متاسفانه از این صنعت برای کسب ارزآوری به خوبی استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه سهم طلا در اقتصاد کشور در صورت رونق و توسعه قابل توجه خواهد بود، افزود: رکود اقتصادی و اجرای برخی سیاست ها باعث شده تا فعالان این صنف با زحمات و مشکلاتی مواجه شوند در حالی که هموار کردن مسیر چنین صنعتی می تواند به اقتصاد کشور و خانوارها همچنین اشتغالزایی کمک شایانی کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده‌است، گفت: بین ٢٠ تا ۴٠ درصد تقاضا برای خرید طلا کاهش یافته و حتی تا ٢٠ درصد تقاضای عروس و دامادها برای خرید طلا به سمت بدلیجات و نقره رفته ‌است.

بذرافشان با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم در پی رکود اقتصادی و برخی مسائل دیگر موجب شده است تا تقاضای برای خرید طلا کاهش یابد، اضافه کرد: زمانی که قدرت خرید در جامعه کاهش می آید متاسفانه تهیه طلای آب شده و بدلیجات جای مصنوعات طلا را می گیرد. رویکردی که به زیان صنعت طلا و فعالان این عرصه بخصوص تولید کنندگان منجر می شود و از طرفی این احتمال دارد که برای خریدار نیز مشکلاتی را ایجاد کند.

متاسفانه یکسری کانال‌های غیررسمی نرخ گذاری و فروش طلا فعال هستند که ما آنها را به هیچ وجه قبول نداریم بنابراین کسانی که می خواهند از آخرین وضعیت قیمتها مطلع شوند فقط به سایت رسمی طلا و جواهر تهران رجوع کنند

رکود سنگین حاکم بر بازار طلای کشور

وی در پاسخ به این سئوال «بازار» که وضعیت بازار را با توجه به شرایط اقتصادی کشور و خانوارها چگونه می بینید افزود: به صراحت باید گفت: از ابتدای سالجاری رکورد سنگینی برصنعت طلای کشور حکم فرما شد ه است به طوری که حتی در دوران بیش از ۲ سال کرونا، صنف طلا به این میزان رکود و کاهش تقاضا را تجربه نکرد. به صراحت می گویم که امروز رکود باعث شده است تا ٧٠ درصد از واحدهای تولیدی دچار مشکل شوند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار طلا از ابتدای سال تاکنون، گفت: از ابتدای امسال تا کنون قیمت انس جهانی ١.۶ درصد یعنی ٣١ دلار، هر مثقال طلا ۶.۶ درصد، قیمت سکه ٧.٧ درصد، قیمت سکه قدیم ٨.٩ درصد و حباب سمت ١٢.۵ درصد کاهش پیدا کرده‌است. بذرافشان در ادامه به فعالیت کانال‌های غیررسمی در فضای مجازی و ایجاد اختلال این سایت های نامعتبر اشاره کرد و اظهارداشت: این کانالهای تلگرامی و ... مورد تایید اتحادیه طلا و جواهر نیست. متاسفانه یکسری کانال‌های غیررسمی نرخ گذاری طلا فعال هستند که ما آنها را به هیچ وجه قبول نداریم بنابراین کسانی که می خواهند از آخرین وضعیت قیمتها مطلع شوند فقط به سایت رسمی طلا و جواهر تهران رجوع کنند.

وی تاکید کرد: نرخ روز طلا با توجه به انس جهانی و اولین معامله فیزیکی که ساعت ١١ به بعد در بازار تهران انجام می‌شود، قابل اتکا است و معاملات فردایی مورد تایید نمی باشد.

پلیس امنیت اقتصادی تعدادی از گرداننده کانال‌های غیر رسمی را شناسایی کرده، چرا که ٩٠ درصد گرداننده این کانال‌ها از افراد خارج از صنف هستند اما در شبکه‌های مجازی حضور دارند بنابراین افرادی از این کانال‌ها معامله‌ای انجام دهند در صورتی که با مشکل خاصی مواجه شوند مسئولیت آن به خودشان بر می گردد

۹۰ درصد گردانندگان کانالهای نرخ گذاری طلا خارج از صنف هستند

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی تعدادی از گرداننده کانال‌های غیر رسمی را شناسایی کرده، گفت: ٩٠ درصد گرداننده این کانال‌ها از افراد خارج از صنف هستند اما در شبکه‌های مجازی حضور دارند. افرادی از این کانال‌ها معامله‌ای انجام دهند در صورتی که با مشکل خاصی مواجه شوند چناچه به اتحادیه مراجعه کنند، رفع این مشکل قابل پیگیری و رسیدگی نیست زیرا آنها نامعتبرند و خارج از صنف طلا فعالیت می کنند.

بذرافشان افزود: اخیرا با پلیس امنیت اقتصادی به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به نیاز به فعالیت گروه خاصی که در فضای مجازی معاملات را انجام دهد، نسبت به ایجاد و تشکیل یک گروه واحد در فضای مجازی اقدام شود که با جلسات پلیس امنیت اقتصادی اساسنامه‌ای تدوین شد و قرار شده تا پایان مرداد ماه این کانال به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند. البته تنها افراد دارای مجوز می توانند در این کانال فعالیت و معامله کنند و معاملات هم در نهایت به صورت فیزیکی انجام می‌شود.

وی درباره علت تفاوت قیمت بازار و اتحادیه تاکید کرد: این تفاوت قیمت معمولا به دلیل نوسانات قیمت در ساعات مختلف است.

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران درباره ورود طلای عیار پایین به بازار و طلاهایی چون ۱۲عیار تاکید کرد: ورود طلای با عیار پایین به بازار به صورت جعلی به جای طلا با عیار ١٨ شایعه‌ است و هیچ گزارشی در این باره نداشتیم. اما پیشنهاد شده که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم از طلای پایین استفاده کنیم تا با کاهش قیمت میزان تقاضا افزایش پیدا کند که هنوز این پیشنهاد تصویب نشده‌است.

اینکه گفته می‌شود طلافروشان ۵ تا ١۵ میلیون تومان مالیات می‌پردازند درست نیست، شاید در تهران ١٠ درصد از فعالان این صنف چنین مالیاتی را پرداختند و معمولا از جمله کارگاه‌هایی هستند که وضعیت مطلوبی ندارد با این وجود در سراسر کشور مالیات پرداخت شده از این صنف بین ۵ تا ١۵٠ میلیون تومان بوده‌ است

انحلال کانون صرافان تاثیری در بازار طلا و سکه برجای نگذاشت

این فعال بازار طلا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرگذاری انحلال کانون صرافان بر روی بازار سکه گفت: انحلال کانون صرافان تاثیری در بازار سکه نداشت البته نرخ ارز بر روی بازار سکه اثرگذار است اما به طور مستقیم تاثیری بر روی بازار سکه ندارد.

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با تکذیب فرارهای مالیاتی عمده در صنف طلا و جواهر و پایین بودن عدد مالیاتی ادامه داد: از سال ٩٩ مالیات این صنف، براساس اظهارنامه اخذ می‌شد اما بعد از آن تراکنش‌ها ملاک مالیات قرار گرفت. به دلیل انجام تراکنش‌های غیر از معاملات مذاکراتی انجام و براساس ادله‌ها قرار بر این شد از ١٠٠ درصد تراکنش‌ها ٣٠ درصد کاهش پیدا کند و ٧٠ درصد تراکنش‌ها مبنای مالیات قرار بگیرد. اما در سال ١۴٠٠ چرخش حساب کل افراد حقیقی و حقوقی و تراکنش‌های و جابه جایی‌های پول مبنا قرار گرفت اما در هر شرایط صنف طلا و جواهر جزو صنوفی بوده که مالیات به حق را پرداخت می‌کند و درباره مالیات شفاف‌سازی انجام می‌شود و فرار مالیاتی در حداقل است و فرارهای مالیاتی را تکذیب می‌کنم.

بذرافشان تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود طلافروشان ۵ تا ١۵ میلیون تومان مالیات می‌پردازند درست نیست. شاید در تهران ١٠ درصد از فعالان این صنف چنین مالیاتی را پرداختند و معمولا از جمله کارگاه‌هایی هستند که وضعیت مطلوبی ندارد. در سراسر کشور مالیات پرداخت شده از این صنف بین ۵ تا ١۵٠ میلیون تومان بوده‌است.

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با اشاره به معاملات و فعالیت فروش طلا در فضای مجازی اظهار داشت: بسترهای فعالیت در فضای مجازی فراهم شده ‌است اما شرط حضور در فضای مجازی این است که افراد جواز مورد نظر را از اتحادیه دریافت کنند و حتما باید محل فیزیکی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند صفحه‌های خرید و فروش طلا در فضای مجازی قابل پیگیری نیستند و اکثر تخلفات درباره عیار و سکه های غیر بانکی مربوط به فضای مجازی است.

کد خبر: ۲۳۵٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha