۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
پیش بینی تولید بیش از ۱.۱ میلیون اصله نهال توت برای توسعه نوغانداری

پیش بینی تولید بیش از ۱.۱ میلیون اصله نهال توت برای توسعه نوغانداری

تولید حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده برای بهسازی و نوسازی باغات و توسعه فعالیت نوغانداری در کشور طی امسال پیش بینی می شود.

به گزارش بازار، عدیل سروی زرگر رییس مرکز نوغانداری کشور با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: امسال برای تولید نهال توت اصلاح شده به منظور تغذیه کرم ابریشم از برگ های این درخت، نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰ هزار قلمه توت کاشته شده و انتظار داریم در شرایط متعارف و با احتساب این که حدود ۵۰ درصد این قلمه ها ریشه دهی کنند، حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال در کشور تولید شود.

عدیل سروی زرگر افزود: در راستای بهسازی و نوسازی باغات توت فرسوده و قدیمی و توسعه فعالیت های نوغانداری در سال جاری، یک میلیون و ۸۶۵ هزار قلمه توت تولید و به پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی تحویل شد و پیمانکاران این قلمه ها را در بسترهای تولید در این استان ها کاشته اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در قالب تفاهم نامه ای که در پایان سال گذشته میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور منعقد شد، ما ۳۸۸ هزار قلمه توت به ایستگاه های تولید نهال این سازمان در ۱۰ استان از جمله سمنان، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی و چهار محال و بختیاری برای پرورش تحویل دادیم.

سروی زرگر اظهار داشت: این تفاهم نامه سه ساله در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و با هدف استفاده از ظرفیت های مشترک دو طرف امضا شده است.

وی اضافه کرد: این تفاهمنامه موضوعاتی همچون توسعه درختکاری و فضای سبز، افزایش درآمد و سطح معیشت روستاییان، ایجاد اشتغال، کاهش مخاطرات جنگل ها و افزایش ضریب خوداتکایی تولید نخ ابریشم را دنبال می کند.

رییس مرکز نوغانداری کشور نیاز کشور به نهال توت اصلاح شده برای توسعه و بهسازی توتستان های کشور را سالانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار اصله عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۷۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده تولید شد و این عدد در سال گذشته به ۴۸۸ هزار اصله نهال افزایش یافت.

سروی زرگر با بیان این که عمر اقتصادی بخشی از توتستان های کشور به پایان رسیده است و بخشی دیگر نیز به ویژه در دهه های ۸۰ و ۹۰ دچار تغییرکاربری اراضی شده اند، اذعان داشت: طی ۲۰ سال گذشته به طور متوسط سالانه ۱۸۰ هزار اصله نهال توت تولید شده، اما در چند سال اخیر با برنامه ریزی های صورت گرفته و به ویژه اصلاح باغات مادری در استان های گیلان و مازندران، روند تولید نهال توت اصلاح شده و استان های تولید کننده، رو به افزایش گذاشته است.

وی درباره یارانه مربوط به نهال های اصلاح شده گفت: یکی از حمایت های دولت از حوزه نوغانداری و تولید پیله ابریشم در زمینه نهاده ها اعم از تخم نوغان و نهال توت اصلاح شده است.

سروی زرگر افزود: سال گذشته با مصوبه شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی از محصولات کشاورزی، به ازای هر اصله نهال توت اصلاح شده از نوغانداران و باغداران ۸۰۰ تومان دریافت شد و مابقی آن را دولت یارانه پرداخت کرد.

وی سطح باغات توت در کشور را حدود ۱۳ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: ۹ هزار هکتار باغ نوسازی و بهسازی شده و با راندمان تولید بالا برای نیاز فعالیت نوغانداری کشور و تغذیه کرم های ابریشم جوابگو خواهد برود.

رییس مرکز نوغانداری کشور گفت: نوسازی و بهسازی توتستان های کشور با هدف توسعه نوغانداری، پرورش کرم ابریشم، افزایش تولید پیله تر و افزایش نخ ابریشم برای صنایع داخلی در حال انجام است.

وی افزود: پرورش کرم ابریشم و تولید پیله تر در فصل پاییز نیز راه اندازی شده و با این اقدام، نوغانداران در استان های مستعد دوبار در سال می توانند تولید را انجام و بر میزان درآمدشان بیفزایند.

کد خبر: ۲۳۵٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha