۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷
تقویت جایگاه یوان با کاهش وابستگی بولیوی به دلار

تقویت جایگاه یوان با کاهش وابستگی بولیوی به دلار

با کاهش وابستگی بولیوی به دلار آمریکا، یوان چین جایگاه برتری در آمریکای جنوبی به دست آورده است.

به گزارش بازار، بولیوی در حال کاهش اتکای خود به دلار آمریکا و روی آوردن به یوان است؛ این نشان‌دهنده جدیدترین نشانه است که پول چین در حال تقویت جایگاه خود در آمریکای جنوبی است.

مارسلو مونته‌نِگرو (Marcelo Montenegro)، وزیر اقتصاد بولیوی، به تازگی اظهار کرده است که تراکنش‌های مالی بولیوی از ماه مه تا ژوئیه در مجموع معادل ۲۷۸ میلیون یوان چین (۳۹ میلیون دلار) یا حدود ۱۰ درصد از تجارت خارجی این کشور بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مونته‌نِگرو در یک نشست خبری گفت: ما در حال حاضر از یوان استفاده می‌کنیم. این یک واقعیت و یک شروع خوب است. صادرکنندگان موز، روی و چوب و همچنین واردکنندگان وسایل نقلیه و کالاهای سرمایه‌ای در حال انجام مبادلات به یوان هستند.

وی بعداً افزود: استفاده از یوان هنوز نسبتاً کم است، اما با گذشت زمان افزایش خواهد یافت.

بولیویانو، واحد پول بولیوی است که به دلار متصل است؛ اما کمبود دلار به تازگی بر این کشور تأثیر گذاشته است؛ زیرا کاهش تولید گاز طبیعی به صادرات ضربه زده است.

بولیوی به دو اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی یعنی آرژانتین و برزیل می‌پیوندد که به سوی استفاده از یوان می‌روند و از دلار فاصله می‌گیرند.

در ماه آوریل، آرژانتین اعلام کرد که پرداخت هزینه واردات عمده کالاهای چینی را به جای دلار به یوان آغاز خواهد کرد؛ زیرا به دنبال این است که ذخیره رو به کاهش دلار خود را حفظ کند.

شرکت‌های آرژانتینی در بحبوحه کمبود دلار به طور فزاینده‌ای به یوان چین روی می‌آورند؛ هرچند بسیاری از افراد از دلار برای خریدهای روزانه خود استفاده می‌کنند، زیرا تورم حاد ضربه شدیدی به پزو وارد کرده است.

در ماه فوریه، برزیل موافقت کرد که در معاملات برون‌مرزی خود با چین از یوان استفاده کند. لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، ضمن انتقاد از نقش دلار در تجارت جهانی، از کشورهای در حال توسعه خواست تا یک ارز جایگزین برای آن بیابند.

کد خبر: ۲۳۵٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha