۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹
گردش ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی در صنایع شوینده و بهداشتی

گردش ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی در صنایع شوینده و بهداشتی

عضو هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، نبود سرمایه‌گذاری در تولید الکل شیمیایی را عامل واردات بخش زیادی از مواد اولیه شوینده‌ها عنوان کرد.

به گزارش بازار، پیام شاه علی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با اشاره به وابستگی قابل توجه این صنعت به واردات مواد اولیه؛ ‌ گفت: در چند نوع مواد اولیه وارداتی هیچ تولید کننده داخلی نداریم به عنوان نمونه امکان تولید الکل‌های چرب و روغن‌ها را به دلیل ماهیت این مواد در کشور نداریم و اساسا این مواد به دلیل دارا بودن پایه گیاهی در آسیای جنوب شرقی تولید می‌شوند، اما پایه شیمیایی الکل را می‌توان در کشور تولید کرد که مستلزم دریافت مجوزهای خاص از چند وزارتخانه است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وجود ماده اولیه تولید الکل شیمیایی در کشور، افزود: ماده اولیه تولید این نوع الکل وجود دارد و در صورت اخذ مجوزهای لازم، توانایی بومی سازی ۱۰۰ درصدی این ماده را داریم که با وجود بالا بودن رقم سرمایه گذاری مزایای خویی برای این صنعت به همراه دارد.

شاه علی با بیان اینکه تولید الکل شیمیایی نیازمند ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری است، گفت: تا کنون هیچ سرمایه گذاری در این زمینه انجام نشده است و در صورت تحقق این امر بخشی از وابستگی ما به آسیای جنوب شرقی حذف خواهد شد و از واردات حدود ۵۰ هزار تن مواد اولیه مستقل خواهیم شد ضمن اینکه از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی گفت: این صنعت با ۲۵۰ شرکت عضو انجمن صنفی صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در مجموع ۱۴۰ هزار میلیارد تومان گردش عملیات دارد.

وی ظرفیت تولید صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی را بیش از ۴ و نیم میلیون تن عنوان کرد و افزود: حداکثر ظرفیت تولید و فروش در این صنعت هم اکنون ۳۵ تا ۴۰ درصد ظرفیت نصب شده به عبارتی یک و هشت دهم میلیون تن است که نشان دهنده ظرفیت خالی در بخش عمده‌ای از این صنعت است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با بیان اینکه قصد ما حذف یا نبود قیمتگذاری نیست، گفت: انجمن صنفی در هر صنعتی با توجه به اطلاعات فنی و داده‌های موجود بهترین کنترل را اعمال می‌کند از این رو از وزارت صمت و سازمان حمایت درخواست کردیم که این مسئولیت به انجمن واگذار شود تا براساس ضوابط تعریف شده محصولات قیمت گذاری شود.

شاه علی با اشاره به اوضاع بازار و رقابت در حد ظرفیت ۴۰ درصدی گفت: در وضعیت تولید با ظرفیت خالی وقتی شما قیمت را واگذار و از این کنترل خارج کنید، تولیدکننده برای شکستن هزینه ها، تولید خود را افزایش می‌دهد و در نتیجه حضور پررنگ تری در بازار خواهد داشت و قیمت کاهشی خواهد بود.

وی با بیان اینکه واگذاری کنترل قیمت به انجمن منجر به افزایش قیمت نمی‌شود بلکه افزایش قیمت برابر با کیفیت محصول خواهد بود، اضافه کرد: چنانچه شما کیفیت را افزایش دهید می‌توانید قیمت بالاتری داشته باشید، اما هم اکنون به دلیل محدویت‌ها و هزینه‌های بالا، عمده تولید کنندگان متوسط و کوچک برای جنگ در بازار به ناچار و به دلیل اینکه نمی‌توانند محصول را با قیمت واقعی عرضه کنند، کیفیت را دستکاری می‌کنند و این روند شاید به سمت شرکت‌های بزرگ هم سوق پیداکند، من به عنوان تولیدکننده اسم این را سوددهی نمی‌گذارم بلکه می‌خواهند از زیان انباشته خارج شوند.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقام در صنعت نشان می‌دهد که بخشی از شرکت‌های کوچک و متوسط از بین رفته اند و بخش دیگر صرفا برای بقا می‌جنگند، گفت: به همین دلیل درخواست کردیم قیمت گذاری از محصول خارج نشود، زیرا کشور در شرایط بحرانی است و ما به عنوان پیشران اقتصادی و کار آفرین همانطور که می‌گوییم دولت باید از صنعت حمایت کند، به عکس این قضیه هم اعتقاد داریم و می‌گوییم ما هم باید دولت را حمایت کنیم.

شاه علی با تاکید بر آزاد شدن قیمت گذاری در کل زنجیره تامین افزود: ما از دولت ارز ۲۸ و ۵۰۰ هزار تومانی برای خرید مواداولیه وارداتی نمی‌خواهیم و در محصول هم این مبنا قرار نگیرد، اجازه دهید زنجیره آزاد شود و قیمت گذاری تحت کنترل انجمن صنفی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۳۵٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha