۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
ارزیابی فنی و امکان‌سنجی توسعه کشت فراسرزمینی در کشور عراق

ارزیابی فنی و امکان‌سنجی توسعه کشت فراسرزمینی در کشور عراق

در سفر مدیرعامل موسسه جهاد استقلال به همراه رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به عراق، توسعه کشت فراسرزمینی در این کشور مورد ارزیابی فنی و امکان‌سنجی قرار گرفت.

به گزارش بازار، عبدالهادی مطلق رئیس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه جهاد استقلال و محمدجواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با هدف ارزیابی فنی و امکان‌سنجی توسعه کشت فراسرزمینی و مذاکره با مسوولان عراقی و کشاورزان فعال و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، به کشور عراق سفر کردند.

عبدالهادی مطلق مدیرعامل موسسه جهاد استقلال در حاشیه این مذاکرات تاکید کرد: با اتکا به ظرفیت‌ها و اشتراکات عمیق دولت‌ها و مردم ایران و عراق و با توجه به ظرفیت‌های فنی دو طرف و همکاری و تعامل با کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی می‌توان کشت فراسرزمینی را در کشور عراق عملیاتی و اجرایی کرد.

بنابر این گزارش، ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییرپذیری شدید اقلیمی و کاهش سالانه منابع آب داخلی شیرین نیاز به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های مختلف دارد که از جمله این روش‌ها کشت فراسرزمینی است. موسسه جهاد استقلال به عنوان متصدی کشت فراسرزمینی در تامین امنیت غذایی که از مهم‌ترین اولویت‌های هر کشوری است در راستای فراهم کردن راهکارهای مناسب جهت نیل به امنیت غذایی پایدار، اقدام به بررسی ظرفیت‌های موجود در کشور عراق کرده است.

کشور عراق نیز به جهت وجود اراضی مستعد و زیاد، همراهی و حمایت دولت و مسوولان عراقی، ضعف شدید مدیریت مزرعه و مسایل فنی مربوط به کشاورزی و علاقه شدید برای ورود تکنولوژی و تجارب ایران به این کشور، نزدیکی و قرابت جغرافیایی منطقه و امکان نظارت و مدیریت دقیق‌تر، اشتراکات فرهنگی و مذهبی و در نهایت پیش‌بینی سود اقتصادی و مهم‌تر از همه نزدیک بودن مسایل سیاسی و فرهنگی به کشورمان از جمله کشورهای هدف مورد بررسی کشت فراسرزمینی قرار دارد، از این رو این سفر به جهت ارزیابی فنی و امکان‌سنجی توسعه کشت فراسرزمینی و مذاکرات با مسوولان عراقی و کشاورزان فعال و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی عراق انجام شده است.

گفتنی است؛ در ایران کشت فراسرزمینی در جلسه ۱۳۹۵.۰۱.۲۹ به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، بنابراین بررسی کشورهای مستعد کشت فراسرزمینی از اولویت‌های اصلی ما است.

کد خبر: ۲۳۴٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha