۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۱
بورس کالا؛ شفاف‌ترین بازار برای عرضه کالاها
مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین مطرح کرد

بورس کالا؛ شفاف‌ترین بازار برای عرضه کالاها

بهشتی روی، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین گفت: اگر سیاستگذاران به دنبال شفافیت هستند، بورس کالا شفاف‌ترین محل ممکن برای عرضه کالاهایی همچون محصولات پتروشیمی، فلزی، سیمان، و حتی خودرو است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علی بهشتی روی، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین ضمن انتقاد از شایعه تعطیلی بورس کالا بیان کرد: مزایای عرضه کالاها از طریق بورس کالا آنقدر شفاف است که حتی طرح پیشنهاد تعطیلی این بازار معنا ندارد. هدف از راه‌اندازی بورس کالا و عرضه کالاها در این بازار، این است که تولید کننده و خریدار بدون هیچ واسطه‌ای، رو در روی هم قرار بگیرند و قیمت کالاها بر اساس فرآیند شفاف عرضه و تقاضا و در چهارچوب قوانین و مقرراتی که مقامات ناظر وضع کرده‌اند، تعیین شود.

وی افزود: بورس کالا بازاری کاملاً شفاف و بر اساس معاملات پایاپای بوده و عمدتاً کارگزار محور نیست و تعیین قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضای شفاف بدون مداخله واسطه‌ها و دلالان صورت می‌گیرد و نرخ‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که اگر سودی هم حاصل شود، نصیب تولید کنندگان می‌گردد و دست واسطه‌ها از این بازار کوتاه است. مصرف‌کننده هم نسبت به بازار آزاد، با قیمت منصفانه‌تری به کالاها دسترسی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کافیست نگاهی به معاملات خودرو، محصولات پتروشیمی و حتی فلزی در بازار آزاد داشته باشید تا متوجه اختلاف قیمت محصولات در بورس کالا با بازار آزاد شوید و متوجه شوید چرا کماکان عده‌ای تمایل ندارند تمام عرضه و تقاضا از طریق بورس کالا انجام شود! فقط با عرضه کالاها در بورس کالا، این گپ قیمتی مرتفع شده و دست دلالان و واسطه‌ها از این بازار کوتاه خواهد شد.

وی اضافه کرد: مزیت دیگر بورس کالا این است که مقامات ناظر اعم از دولت و سیاست‌گذاران و... به طور شفاف می‌توانند بر فرایند عرضه و تقاضا نظارت داشته باشه و بازار را رصد کنند. اگر سیاستگذاران به دنبال شفافیت هستند، بورس کالا شفاف‌ترین محل ممکن برای عرضه کالاهایی همچون محصولات پتروشیمی، فلزی، سیمان، و حتی خودرو است و عدم فعالیت این بازار، فاجعه‌ای برای اقتصاد کشور در بر خواهد داشت.

بهشتی روی در خاتمه تصریح کرد: تجربه عرضه کالاها در بورس کالا، تجربه ارزشمند و گرانقدری بوده که هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان بوده و اینکه شیطنت روز گذشته و شایعه تعطیلی بورس کالا با چه قصد و نیتی مطرح شد، مشخص نیست.

کد خبر: ۲۳۴٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha