۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
بولیوی هم به لیگ یوان چین پیوست

بولیوی هم به لیگ یوان چین پیوست

مقامات دولت بولیوی اعلام کردند: همزمان با ماه‌ها کمبود شدید منابع دلاری در این کشور، تصمیم گرفته‌اند از ابتدای سال آینده میلادی در تجارت‌های خارجی خود به جای دلار ابتدا از یو آن استفاده کنیم.

به گزارش بازار، هم‌زمان با افزایش حمایت کشورهای آمریکای لاتین از ارزهای جایگزین دلار، دولت بولیوی مصمم است تا اتکای خود به دلار آمریکا در تجارت‌های خارجی را کاهش داده و در عوض از یو آن چین در معاملات خود استفاده کند.

مارسلو مونته‌نگرو وزیر اقتصاد بولیوی روز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد جامعه آند، اتحادیه گمرکی آمریکای جنوبی متشکل از بولیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو، از الگویی در سطح تجارت بین‌المللی پیروی می‌کند که باعث افزایش تدریجی استفاده از یو آن در تجارت خارجی این کشورها می‌شود.

بولیوی برای ماه‌ها با کمبود شدید دلار مواجه بوده است که این کمبود تا حدود زیادی ناشی از کاهش شدید تولید گاز طبیعی، اصلی‌ترین محصول صادراتی بولیوی بوده است. ذخایر خالص ارز خارجی این کشور از اوج ۱۵ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۴ به ۴ میلیارد دلار سقوط کرده است و این وضعیت بر امور مالی دولت فشار وارد می‌کند و نظام نرخ ثابت ارز بولیوی و دلار را که دولت این کشور سال‌ها از آن دفاع کرده است را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گفته وزیر اقتصاد بولیوی، چین به بزرگ‌ترین صادرکننده جهان تبدیل‌شده است و یک صادرکننده بزرگ می‌خواهد همه آنچه تولید می‌کند را با چه واحد پولی به فروش برساند؟ با واحد پولی متعلق به خود. به گفته مقامات بانک مرکزی بولیوی، واردکنندگان و صادرکنندگان می‌توانند از طریق بانکو یونیون، بانک دولتی بولیوی، از ماه فوریه با یو آن چین و از ماه مارس آینده با روبل روسیه تجارت کنند. رویکردی که به گفته سفیر روسیه در بولیوی می‌تواند کار شرکت‌های روسی در بازار را باوجود تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه تسهیل کند.

تراکنش‌های مالی به ارزش ۲۷۸ میلیون یو آن چین، برابر ۳۸٫۷ میلیون دلار، از ماه می تا ماه ژوئیه برابر ۱۰ درصد از تجارت خارجی بولیوی را تشکیل داده است.

هم‌زمان چین و روسیه در حال افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود برای توسعه منابع لیتیومی بولیوی هستند تا تقاضای در حال رشد برای این فلز مورداستفاده در ساخت باتری خودروهای الکتریکی را برآورده سازند. به گفته وزیر اقتصاد بولیوی، چین و روسیه در قالب ۳ قرارداد با بولیوی متعهد شده‌اند درمجموع ۲٫۸ میلیارد دلار که بخشی از آن به یو آن پرداخت خواهد شد، در این بخش از صنایع بولیوی سرمایه‌گذاری کنند. به گفته مونته‌نگرو، می‌توان از یو آن برای بازپرداخت وام‌های معوقه قابل‌توجه بولیوی به پکن و بهبود یکپارچگی تجاری میان کشورهای آمریکای لاتین هم استفاده کرد. برزیل و آرژانتین هم زمینه تجارت با یو آن را به‌تازگی برای تجارت خود فراهم آورده‌اند.

کد خبر: ۲۳۴٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha