۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
واردات خودرو زیر سایه حمایت های مجلس و دولت| خودروسازان فقط به فروش خودرو اکتفا نکنند
یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد

واردات خودرو زیر سایه حمایت های مجلس و دولت| خودروسازان فقط به فروش خودرو اکتفا نکنند

کاکایی کارشناس صنعت خودرو به بازار گفت: مجلس از واردات خودرو پشتیبانی می کند و دولت نیز با قدرت به دنبال تحقق این امر است؛ اتفاقی که می تواند بالاخره به انتظار مردم برای خرید خودروهای خارجی پایان دهد.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی عباس علی آبادی به عنوان مقام عالی وزارت صمت اعلام کرده است که طی ۱۰ روز آینده آیین نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده تدوین می شود. هرچند که نقدهای در خصوص تدوین آیین نامه برای خودروهای صفرکیلومتر وجود دارد، اما کارشناسان معتقد هستند که وزارت صمت نمی تواند آیین نامه ای با قابلیت اجرا جهت تسهیل ورود خودروهای خارجی تدوین کند. از سوی، مجلس نیز در خصوص تدوین آیین نامه واردات خودرو به وزیر صمت اخطار داده است، اما ظاهرا دولت حاضر به پذیرش نقدهای کارشناسی تشکل برای تدوین آیین نامه واردات خودرو نیست. برای بررسی این موضوع با امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم:

مجلس شورای اسلامی از واردات خودرو پشتیبانی می کند و دولت نیز با قدرت به دنبال تحقق این امر است. بنابراین می توان گفت که واردات خودرو به زودی انجام خواهد شد

* وزیر صمت اعلام کرده است که تا ۱۰ روز آینده آیین نامه واردات خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده تدوین می شود، با در نظر داشتن چالش منابع ارزی واردات خودرو انجام خواهد شد؟

همانطور که اشاره کردید، وضعیت ارز مشخص نیست و بانک مرکزی نیز اقدامی در این خصوص فعلا انجام نداده است. مجلس شورای اسلامی از واردات خودرو پشتیبانی می کند و دولت نیز با قدرت به دنبال تحقق این امر است. بنابراین می توان گفت که واردات خودرو به زودی انجام خواهد شد؛ اتفاقی که می تواند بالاخره به انتظار مردم برای خرید خودروهای خارجی پایان دهد. در کنار این موضوع باید تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش نیز وجود داشته باشد. البته از سوی بخش خصوصی روش های نوین سرویس دهی برای عرضه خودروهای وارداتی در حال انجام است، بنابراین باید خودروسازان خصولتی نیز خدمات پس از فروش خود را به روز رسانی کنند.

ایران خودرو و سایپا در گذشته پیشرو در حوزه خدمات پس از فروش بودند، این خودروسازان باید از فناوری های جدید با نگاهی نوآورانه در لجستیک جهت ارائه خدمات به مشتریان استفاده کنند

* به خودروسازان خصولتی اشاره کردید، ایران خودرو و سایپا برای بهبود خدمات پس از فروش باید چه اقدامی انجام دهند؟ چرا که ظاهرا در صورت تحقق واردات خودرو، این خودروسازان در خدمات دهی توان رقابت نداشته باشند، نظر ما در این خصوص چیست؟

ایران خودرو و سایپا در گذشته پیشرو در حوزه خدمات پس از فروش بودند، این خودروسازان باید از فناوری های جدید با نگاهی نوآورانه در لجستیک جهت ارائه خدمات به مشتریان استفاده کنند. در صورتی که ایران خودرو و سایپا تعلل در نوآوری خدمات پس از فروش داشته باشند، در زمان عرضه خودروهای وارداتی به بازار نمی توانند رضایت مشتریان را برای خدمات پس از فروش جلب کنند. معتقدم از نظر محصولی امکان رقابت میان خودروسازان داخلی و خودروهای وارداتی وجود دارد، اما برای رقابت در بازار باید نخست حوزه خدمات پس از فروش ارتقا یابد.

واردات خودرو زیر سایه حمایت های مجلس و دولت| خودروسازان فقط به فروش خودرو اکتفا نکنند

* دو واحد خودروساز بزرگ در کشور برای رقابت در زمینه خدمات پس از فروش باید از چه ابزارهای جهت جلب رضایت بیشتر مشتریان استفاده کنند؟

شرکتی مانند ایران خودرو حدود ۵۰ سال است که خودرو تولید و عرضه می کند، این شرکت اکنون اطلاعات میلیون ها مشتری را در اختیار دارد. بنابراین باید از هوش مصنوعی و فناوری های اطلاعاتی جهت ارزیابی نیاز مشتریان و پایش آن ها استفاده کنند. امروزه در دنیا خودروها به فناوری های ارتباطاتی هوشمند مجهز هستند، خودروسازان بزرگ در دنیا می توانند رفتار رانندگی و احتمال خرابی محصولشان را بررسی کنند. بنابراین پیش از اینکه راننده از خرابی احتمالی یا فرارسیدن سرویس دوره ای مطلع شود، خودروساز هشدارهای لازم را برای نمایش به راننده در سیستم ناوبری، ار سال می کند. فناوری در خودروهای جدید به حدی پیشرفت داشته که در صورت بروز ایراد فنی، خودرو درخواست امداد متناسب با مشکل مربوط را ثبت می کند. از همین رو خودروسازان باید به این سمت حرکت کرده که خودروها نیازمند خدمات نباشند.

* بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که سود خودروسازان یا شرکت های واردکننده در ارائه خدمات پس از فروش است، نظر شما در این خصوص چیست؟

کسب و کار صنعت خودرو در دنیا تغییر کرده و خودروسازان فقط فروشنده خودرو نیستند، بلکه ارائه دهنده انواع خدمات هستند. سود اصلی خودروسازان و هر شرکت خودرویی نیز در این بخش است. متاسفانه دو خودروساز بزرگ کشور نسبت به این موضوع کم اهمیت بوده و از ارزش افزوده فراوان بخش خدمات پس از فروش غافل هستند. زمانی که خودروهای وارداتی در بازار کشور عرضه شوند، بخش خصوصی با ایجاد نوآوری و استفاده از هوش مصنوعی در خدمات پس از فروش عرصه رقابت را برای خودروسازان خصولتی سخت خواهد کرد.

کد خبر: ۲۳۴٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha