۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
۲۰ هزار هکتار از اراضی سیب زمینی آلوده هستند
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

۲۰ هزار هکتار از اراضی سیب زمینی آلوده هستند

اردبیل- تقی زاده، رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۲۰ هزار هکتار از اراضی سیب زمینی استان اردبیل آلوده به بیماری «سفیدک دروغی» هستند.

نادر تقی زاده در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در گام نخست سند تحول بخش کشاورزی را تدوین و تهیه کردیم تا شاهد تحولات اقتصادی و اساسی در این حوزه باشیم.

وی تصریح کرد: ۳۳ درصد اشتغال و ۲۸ درصد تولید ناخالص استان اردبیل در بخش کشاورزی است و باید بیشترین سرمایه گذاری را در استان اردبیل در این حوزه شاهد باشیم.

نیمه تمام ماندن ۳۰ سد معیشتی در بخش کشاورزی

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عقب ماندگی های حوزه آب و خاک را به عنوان یک آسیب جدی یادآور شد و گفت: رتبه استان اردبیل در این بخش ۲۸ بوده که ما در این ۱۶ ماه سعی کردیم بخشی از عقب ماندگی ها را جبران کنیم که در این ارتباط توسعه آبیاری مدرن و نوین در دستور کار قرار گرفت.

تقی زاده به نیمه تمام ماندن ۳۰ سد معیشتی در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: با اولویت تخصیص اعتبارات به این حوزه در سال گذشته هفت سد معیشتی تکمیل و به بهره برداری رسید و امسال نیز ۱۳ سد معیشتی آماده بهره برداری خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری استان اردبیل با یک عقب ماندگی بسیار جدی روبه رو است که ما نتوانستیم در سیل اخیر نیز به رغم خشکسالی شدید از آب های جاری استفاده کنیم.

نیمه تمام ماندن پروژه عظیم پایاب سد خداآفرین با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری

تقی زاده به رفع تداخلات در ۲۷۵ پلاک اراضی کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته نیز در ۲۸۵ پلاک رفع تداخلات انجام شده و سنددار کردن اراضی کشاورزی با اولویت در حال انجام است.

وی از تعیین تکلیف پنج هزار و ۴۸۰ هکتار از اراضی محدوده کشت و صنعت مغان و اختلافی با عشایر منطقه اشاره کرد و گفت: با نظارت دقیق این اراضی اجاره داده شد تا منابع حاصل از آن به حساب زارعین منطقه واریز شود.

تقی زاده به نیمه تمام ماندن پروژه عظیم پایاب سد خداآفرین با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری اشاره کرد و افزود: اشتباه و خطای محضی که در این حوزه رخ داده، عدم انتقال آب از سد خداآفرین است که به رغم وصل نشدن این آب، با پمپاژ از طریق سد میل مغان آبیاری اراضی با ظرفیت سه متر مکعب و به صورت محدود تا پنج هزار هکتار در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: باید هر چه سریعتر پایاب سد خداآفرین به صورت کامل به زیر کشت محصولات متنوع آبی برود تا شاهد جلوگیری از خام فروشی محصولات زراعی استان باشیم.

از بین رفتن ۳۵۰ هزار هکتار اراضی دیم براثر خشکسالی

تقی زاده اضافه کرد: تولید ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل جز افتخارات کشاورزان است اما امسال با شیوع بیماری «سفیدک دروغی» ۲۰ هزار هکتار از اراضی سیب زمینی آلوده به این بیماری شده به طوری که باید مراقبت جدی از برداشت محصولات در این بخش انجام شود چرا که این بیماری بدتر از سرطان است و به سرعت امکان شیوع آن وجود دارد.

وی به تبعات خشکسالی و از بین رفتن ۳۵۰ هزار هکتار اراضی دیم را یادآور شد و بیان کرد: به رغم این شرایط تاکنون ۱۶۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به خرید تضمینی و توافقی پنبه و پرداخت یک هزار میلیارد تومان اعتبار به حساب کشاورزان و اجرای الگوی کشت در سال زراعی جاری اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این طرح ۵۰ درصد کشت و زرع پاییز و ۵۰ درصد به شکل بهاره در استان اردبیل رقم خورده است.

کد خبر: ۲۳۳٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha