۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
سازمان ملی استاندارد لیست خودروهای بی کیفیت را منتشر کند| ابی پوش ها با افت تولید مواجهند
دبیر انجمن صنفی قطعه سازان در گفت و گو با بازار:

سازمان ملی استاندارد لیست خودروهای بی کیفیت را منتشر کند| ابی پوش ها با افت تولید مواجهند

منصوری، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به بازار گفت: سازمان ملی استاندارد به عنوان ناظر کیفی لیست خودروهای فاقد استاندارد را منتشر کند تا از چرخه تولید خارج شوند.

بازار؛ گروه خودرو: سازمان ملی استاندارد به عنوان ناظر به کیفیت خودروهای تولیدی، با چالش های اساسی بازرسی و کنترل حتی تدوین الزامات مواجه است. علیرغم اینکه این سازمان خودروهای تولید یا مونتاژی را جهت شماره گذاری تایید می کند، نسبت به عملکرد خود نیز منتقد شده است. کیفیت خودروسازان با دو پارامتر تامین نقدینگی و نظارت مستمر افزایش می یابد، در صورتی که هر یک از این موضوعات با چالش مواجه شد، روند رشد کیفیت مسیر عکس را دنبال می کند. به این بهانه برای بررسی وضعیت کیفیت خودروها که مورد انتقاد مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد قرار گرفته با منصور منصوری دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به گفت و گو پرداختیم:

اگر ضعفی در تولید یا کیفیت محصولی وجود دارد به صورت قانونی آن را اعلام و از اظهار نظر شخصی باید پرهیز شود

* رئیس سازمان ملی استاندارد با اعلام اینکه امسال خودروسازان جایزه کیفیت نمی گیرند، از کیفیت صنعت خودرو انتقاد کرده است، نظر شما در این خصوص چیست؟

همانطور که می دانید تمام خودروهای تولیدی یا مونتاژ جهت شماره گذاری و عرضه به بازار باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد را اخذ کنند. اگر سازمان ملی استاندارد قوانین جدیدی را جهت رعایت در خودروها مد نظر دارد، آن را به صورت شفاف و روشن اعلام کند. این سازمان به عنوان ناظر کیفی لیست خودروهای فاقد استاندارد را منتشر کند تا از چرخه تولید خارج شوند. شاهد بودید که به دلیل عدم رعایت استانداردها در محصولات پراید، تیبا، پژو ۴۰۵ و سمند از خط تولید حذف شدند. دولت باید نسبت به عملکرد ارکان مختلف خود نقش آفرینی قابل توجهی داشته باشد، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست نقش پر رنگی در عملکرد صنایع دارند، از همین رو اگر ضعفی در تولید یا کیفیت محصولی وجود دارد به صورت قانونی آن را اعلام و از اظهار نظر شخصی باید پرهیز شود.

* به نظر شما وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو باید چه سیاستی را در قبال این نقدها دنبال کند؟

حدود یک ماه است که عباس علی آبادی به عنوان وزیر جدید صمت سکان هدایت وزارتخانه متبوعش را در دست گرفته است. در حال حاضر باید شرایط را آرام نگهداشت تا وزیر صمت فرصتی جهت ارائه و اجرا برنامه های صنعت خودرو داشته باشد. علی آبادی پیش از سکان داری وزارت صمت، فعالیت های فراوانی در صنعت خودرو و قطعه سازی داشته و به نظر می رسد چالش ها و ضعف های خودروسازی را به خوبی می شناسد، بنابراین بهتر است مسائل صنعت خودرو احساسی بیان نشود.

سازمان ملی استاندارد لیست خودروهای بی کیفیت را منتشر کند| ابی پوش ها با افت تولید مواجهند

براساس آخرین جلسه با گروه صنعتی ایران خودرو، قطعه سازان ۱۴ هزار میلیارد تومان مطالبه ۱۲۰ روزه دارند. همچنین زنجیره تامین ۶ هزار میلیارد تومان مطالبه از سایپا دارد

* همواره گفته می شود که رشد کیفیت در صنایع خودروسازی و قطعه سازی مشروط بر تامین نقدینگی است، در حال حاضر زنجیره تامین چه مقدار مطالبه از خودروسازان دارند؟

براساس آخرین جلسه با گروه صنعتی ایران خودرو، قطعه سازان ۱۴ هزار میلیارد تومان مطالبه ۱۲۰ روزه دارند. همچنین زنجیره تامین ۶ هزار میلیارد تومان مطالبه از سایپا دارد، بنابراین قطعه سازان از خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبه دارد. در شرایط فعلی زنجیره تامین خواستار تامین نقدینگی مورد نظر خود جهت مسدودسازی در بانک ها برای دریافت ارز است. کمبود ارز منجربه افت تولید خودرو در آبی پوشان جاده مخصوص شده است، از همین رو ساپکو برنامه ریزی برای پرداخت بخشی از مطالبات را انجام داده است.

* به بحث افت تولید اشاره کردید، تولید خودروسازان چه مقدار نسبت به سال گذشته افت داشته است؟

در حقیقت افت تولید به معنی عدم تحقق برنامه وزارت صمت در سال جاری است، قابل ذکر است که آمار تولید خودرو در سه ماهه نخست سال جاری ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. باتوجه به شرایط نقدینگی در صنعت خودرو اگر مطالبات قطعه سازان به موقع پرداخت نشود، تولید خودرو طی دو ماه آینده با چالش جدی مواجه خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha