۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۵
دلارزدایی از اقتصاد در گرو تأمین زیرساخت تسویه تجارت است
کارشناس مسائل اقتصادی:

دلارزدایی از اقتصاد در گرو تأمین زیرساخت تسویه تجارت است

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: گام اصولی در راستای دلارزدایی از اقتصاد ایران ایجاد زیرساخت‌های تسویه مالی بین کشورهای هدف و ایران است.

به گزارش بازار، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی دررابطه‌با نقش دیپلماسی اقتصادی در دلارزدایی از اقتصاد ایران اظهار کرد: ما به دلیل محدودیت‌های حاصل از اعمال تحریم‌ها، امکان کارکردن با سیستم‌های متعارف بانکی در فضای بین‌الملل و تسویه تجارت و انتقال ناترازی‌های تجاری کشورمان را نداریم. دلارزدایی از اقتصاد در گرو تأمین زیرساخت تسویه تجارت است

وی افزود: ابتدایی‌ترین راهکار دلارزدایی در این شرایط، دورزدن تحریم‌هاست به این شکل که از سیستم متعارف بانکی و صرافی‌ها به‌صورت چراغ خاموش استفاده شود تا تجارت شکل بگیرد.

کارشناس حوزه تحریم ادامه داد: گام بعدی، بحث تهاتر است که سختی‌ها و دشواری‌های بسیار زیادی دارد و نیازمند تراز تجاری است؛ یعنی صادرکننده باید بتواند یک واردکننده هم باشد و یا یک واردکننده مناسب پیدا کند. در اینجا وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور به‌شدت حائز اهمیت است؛ چون پیداکردن بازارهای صادراتی که بتوان از آن‌ها واردات متناسبی هم داشت یک امر حاکمیتی و نیازمند دیپلماسی اقتصادی است.

براتی در رادیو گفت‌وگو، عنوان کرد: گام اصولی‌تر در این راستا، ایجاد زیرساخت‌های تسویه مالی بین کشورهای هدف و ایران است که کمابیش شروع شده؛ اما هنوز در اول راه هستیم و زیرساخت‌ها به‌تدریج فراهم و تکمیل می‌شوند و سیستم بانکی کشورهای دو طرف باید اقدام کنند.

کد خبر: ۲۳۱٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha