۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حواشی خاص و فراتر از دلال بازی در مورد خانه های شمال؛ بازار اجاره به شالیزارها رسید
بازار گزارش می دهد؛

حواشی خاص و فراتر از دلال بازی در مورد خانه های شمال؛ بازار اجاره به شالیزارها رسید

بازار - مسکن در گرمای سوزان تابستان، و در ضعف نظارت و نیز جولان بنگاه‌ها و مافیاها آشفته‌تر از هر زمان دیگری شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمتر جایی از مازندران می‌توان با پیش پرداخت و اجاره ای مناسب پیدا کرد اینجا و در گرمای سوزان تابستان همه چیز بر مدار دلالی می‌چرخد.

رشد افسارگسیخته بنگاه‌های معاملاتی مجاز غیر مجاز در گوشه و کنار مازندران و حتی در بکرترین نقاط کوهستانی بیش از هر چیزی تیشه بر ریشه مزارع و اراضی حاصلخیز استان زده است و بازار اجاره و فروش مسکن و زمین را غبار آلود کرده است ‌

اگر در سال‌های نه چندان دور نرخ اجاره‌ها از میلیون فراتر نمی‌رفت اما اکنون صاحبخانه‌ها خانه‌هایشان را متری و وجبی اجاره می‌دهند یافتن خانه مناسب برای افراد کم درآمد به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. بساز بفروش‌ها و انبوه سازان نوسانات قیمت مصالح ساختمانی را در رشد هزینه ینه‌ها موثر می‌دانند و معتقد کانونی بیش از هر چیز پیکره تولید لطمه می‌زند.

نایب رئیس اتحادیه املاک ساری: اگر در گذشته خانه‌ای را با ۱۵۰ میلیون پیش پول و ۲ میلیون تومان اجاره می توانستید تهیه کنید اکنون نرخ همان ۲ تا دو و نیم برابر شده است

رشد قیمت‌ها و نوسانات بازار سبب شده تا انبوه سازان انگیزه‌ای برای ساخت و ساز نداشته باشند و برخی از آنها به دلیل بالا بودن هزینه‌ها کار را نیمه‌کاره رها کرده و یا متواری شده‌اند.

علیرضا برزگر نایب رئیس اتحادیه املاک ساری با بیان اینکه نرخ اجاره و فروش مسکن در مرکز استان چند برابر شده است، گفت: اگر در گذشته خانه‌ای را با ۱۵۰ میلیون پیش پول و ۲ میلیون تومان اجاره می توانستید تهیه کنید اکنون نرخ همان ۲ تا دو و نیم برابر شده است.

چرخ مسکن بر مدار دلالی| بازار اجاره به شالیزارها رسید

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت امروز مالک به دلیل تورم بالا و نوسانات قیمت هر روز برای خود نرخ جدید و غیر متعارف اعلام می‌کند که با هیچ معیاری سازگار نیست.

وی با بیان اینکه در همه جای کشور قیمت پارکینگ و انباری یک سوم آپارتمان محاسبه می‌شود گفت اما در سالی قیمت آن معادل قیمت آپارتمان است و این مسئله اجحفی بر خریداران و مشتر یان مسکن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شماره خریداران غیر بومی و استان‌های دیگر نظیر استان‌های مرکزی و جنوبی برای خرید زمین در استان افزایش یافته است گفت نرخ مسکن و زمین به بالاترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده است و نقش برخی بانک‌ها در نابسامانی اوضاع پررنگ است.

وارد یکی از بنگاه های مشاور املاک شهر شیرگاه می شوم؛ همگام با من، زن و شوهر جوانی هم وارد شدند. کمی این پا و آن پا می کنم تا اول آنها سئوالشان را بپرسند، از سئوال و جوابشان متوجه می شوم که دنبال یک خانه جدید برای اجاره می گردند. خانه قبلی شان، طبقه سوم یک خانه قدیمی ساخت با ماهی ۵۰۰ هزار تومان اجاره و ۳۰ میلیون پول پیش بوده است و اما صاحبخانه به یکباره، اجارة سال جدید را تا سه میلیون تومان بالا برده بود و آنها که وسعشان نمی رسید تصمیم به جستجوی خانه جدیدی برای اجاره گرفته بودند اما اینجا نیز اجاره خانه های معرفی شده، در همین حدود بوده است.

آنها که می روند، از کارشناس املاک درباره وضعیت این روزهای بازار مسکن و اجاره می پرسم و می گوید: وضع از سال گذشته بسیار بهتر شده است و از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون بهبود چشمگیری داشته ایم.

مشاور املاک: تا پیش از ایام کرونا حدود ۱۱۰ مشاور املاک در شهر شیرگاه وجود داشت که در ایام کرونا به دلیل رکود بازار مسکن این میزان به چهل مشاور املاک کاهش پیدا کرده بود و سال ۱۴۰۱ دوباره شاهد بهبود وضعیت بوده ایم

در گریزی به سال های قبل، وضعیت بازار املاک را اینچنین توضیح می دهد: تا پیش از ایام کرونا حدود ۱۱۰ مشاور املاک در شهر شیرگاه وجود داشت که در ایام کرونا به دلیل رکود بازار مسکن این میزان به چهل مشاور املاک کاهش پیدا کرده بود و سال ۱۴۰۱ دوباره شاهد بهبود وضعیت بوده ایم و اکنون نیز وضع بسیار بهتر شده، به طوریکه که در همین دو سه ماه اخیر حدود ۳۰ مشاور املاک جدید در شهر باز شده است.

وی که خود را سمیعی معرفی می کند، در رابطه با وضعیت خرید خانه و زمین، می گوید: در شهرستان، زمین های روستایی اگر داخل بافت بوده و اجازه ساخت و ساز داشته باشد، زیرِ متری هفت و نیم میلیون تومان خرید و فروش نمی شود؛ البته مردم بیشتر به دنبال خانه های قدیمی هستند تا باغ و زمین، چون دارای پروانه و امتیاز آب و برق و گاز هستند و دیگر برای این موارد کمتر دچار دردسر می شوند.

وی با بیان اینکه عموما اجاره خانه در اینجا حدود ماهی ۴ میلیون تومان و پول پیش بالای ۱۰۰ میلیون تومان است، ادامه می دهد: اما صاحبان خانه ها تمایلی به اجاره ماهانه این خانه ها ندارند و ترجیح می دهند تا خانه های خود را به گردشگران اجاره دهند، چون این رقم را می توانند در عرض کمتر از چهار روز بدست آورند بعلاوه اینکه پول بیشتری در ماه بدست آورند؛ البته متقاضی گردشگری هم برای آنها وجود دارد هرچند که این کارشان به دلیل نداشتن مجوز گردشگری خلاف قانون است اما بسیار متداول شده است.

این کارشناس املاک یک نکته قابل توجه در خرید زمین را، رونق عجیب خرید و فروش زمین های شالیزاری در شهرستان سوادکوه شمالی عنوان کرده است و دلیل این امر را گران شدن قیمت برنج می داند و می افزاید: افرادی که وسعشان می رسد، زمین شالیزاری می خرند تا یا خودشان کشت کنند یا اینکه با نصف کاری کسی کار کشت را انجام دهد و آنها نیز در ازای زمین، برنج دریافت کنند و هم اینکه برای فرزندانشان هم زمینی باقی می ماند.

چرخ مسکن بر مدار دلالی| بازار اجاره به شالیزارها رسید

وی در یک مقایسه قیمت اجاره و خرید خانه در شهر زیراب شهرستان سوادکوه را از شهر شیرگاه و قائم شهر بیشتر عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از شهروندان زیراب برای اجاره و خرید خانه از زیراب به قائم شهر می روند، چون قیمت آنجا مناسب تر است.

بنگاه های املاک زیر تیغ نظارت

نوسانات بالای قیمت اجاره و مسکن و نقش بنگاه ها در بازار پرتلاطم سبب شده تا گشت‌های مشترک برای ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک در سطح شهرهای مازندران به ویژه در شهر ساری مرکز استان در دستور کار قرار گیرد.

علی دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در خصوص نحوه اجرای طرح ویژه نظارت بر بازار مسکن با هدف ساماندهی مشاورین و بنگاه های املاک و برخورد با متخلفان می گوید: به زودی و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، گشت مشترک نظارتی به همراهی دستگاه های حاضر در جلسه با اهداف ساماندهی و برخورد با متخلفان حوزه بازار مسکن در حدود صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی از بنگاه های املاک و مستغلات سطح شهر بازرسی و سرکشی خواهند کرد و ساری به عنوان مرکز مازندران به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

این مسئول یکی از اهداف کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات را شناسایی خانه های خالی عنوان کرد و گفت: شهرداران به ویژه در غرب استان، خانه های بدون سکنه را سریع‌تر شناسایی کنند.

دولت سیزدهم تأمین مسکن را با تلاش مضاعف و بی‌وقفه پیگیری می‌کند و باید با همکاری تمام اعضای کارگروه مشکلات بررسی و برابر تصویب نامه شورای عالی مسکن اقدام قاطع و برخوردهای قانونی انجام شود برابر دستور رئیس جمهور در هفتمین شورای عالی مسکن ، کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات موظف به ساماندهی بنگاه های مشاور املاک دانسته است و ادارات و نهادهای عضو کارگروه تا پایان آبان ۱۴۰۲ نسبت به شناسایی واحدهای غیرمجاز اقدام و در صورت عدم اخذ مجوز صنفی ، نسبت به پلمب و تعطیلی براساس مقررات اقدام می‌شود.

کد خبر: ۲۳۱٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین عابد IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      0 0
      معلوم شد گرانی خانه ها تقصیر دلالان است وبیشتر مالکان هستند اجاره خانه به گردشگر باید طبق تعرفه دولت باشد وهر سال عوارض ومالیات تسویه شود.وسرزده نیروی انتظامی به آنها سرکشی کند.دولت اگر کلبه های کوچک در شهرکها درست کند واجاره دهد بهتر می‌شود ودست دلالان را کوتاه میکند