۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
سیگنال درآمدهای جبرانی دولت برای بودجه؛ بازار سرمایه متاثر می شود
بازار گزارش می دهد؛

سیگنال درآمدهای جبرانی دولت برای بودجه؛ بازار سرمایه متاثر می شود

دولت قصد دارد امسال سنت شکنی کند و کسری بودجه را از مسیری غیر از انتشار اوراق، استقراض از سیستم پولی و... جبران کند که به دلیل فعالسازی پروژه های زیرساختی و عدم انحراف نقدینگی روی بورس تاثیر می گذارد.

بازار؛ گروه بورس: دولت طبق ارزیابی کارشناسان اقتصادی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و دولت قصد دارد امسال سنت شکنی کند و مانند سال های گذشته این کسری را از مسیر انتشار اوراق، استقراض از سیستم پولی و... جبران کرده و حالا امسال قرار شده این کسری را از محل مولدسازی دارایی ها اجرا کند. اما تاثیر سیاست تامین مالی دولت روی بازار سرمایه چیست؟

با توجه به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ قیمت فروش نفت ۸۰ دلار تعیین شده و در چند وقت اخیر قیمت نفت در بازار جهانی به کمتر از این میزان رسیده و احتمال کسری بودجه دولت را بیشتر کرده است، با این حال دولت منابع مولدسازی دارایی ها را دارد تا از این طریق مانع از فشار کسری بودجه به سیاست های مالی و پولی دولت شود.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در سال های اخیر سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی و مولد به حداقل ممکن رسیده بود به همین دلیل دولت منابع مولدسازی را باید در این بخش بکار بگیرد، گفت: وقتی سرمایه گذاری در زیرساخت ها کاهش یابد روی سرمایه گذاری بخش خصوصی و مولد هم تاثیر منفی می گذارد و منجر می شود تا بنگاه های اقتصادی حاضر در بورس هم افت بازدهی داشته باشند.

نیکواقبال با اشاره به اینکه رکود اقتصادی کشور عمیق شده است، اظهار کرد: در حال حاضر بازار سرمایه کاملا متاثر از سیاست های مالی و پولی دولت است و اگر این اقدامات دولت در مسیر فشار به بنگاه های تولیدی بکار گرفته شود به رکود بازار سرمایه دامن خواهد زد

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه بخش عمده بورس ایران کامودیتی ها هستند، افزود: وقتی پروژه های عمرانی در نتیجه کسری بودجه کاهش پیدا کند عملا فعالیت بنگاه های کامودیتی محور هم محدود می شود و از آنجایی که بازارهای صادراتی هم برای این شرکت ها با موانع تحریمی مواجه است، از رو فعالسازی پروژه های عمرانی کمک می کند این شرکت ها راحت تر بتوانند سودسازی کنند.

او با تاکید بر اینکه رکود بازارهای جهانی تاثیر سیاست های دولت در بودجه را بیشتر نمایان کرده است، تصریح کرد: به طور قطع مولدسازی دارایی ها در صورتی که به درستی اجرا شود و منابع مورد نیاز بودجه را تامین کند می تواند در اقتصاد کشور تاثیر بگذارد در غیر این صورت اگر همچنان کسری بودجه و انتشار اوراق ادامه داشته باشد هیچ اتفاقی برای اقتصاد و بورس نخواهد افتاد.

نیکواقبال با اشاره به اینکه رکود اقتصادی کشور عمیق شده است، اظهار کرد: در حال حاضر بازار سرمایه کاملا متاثر از سیاست های مالی و پولی دولت است و اگر این اقدامات دولت در مسیر فشار به بنگاه های تولیدی بکار گرفته شود به رکود بازار سرمایه دامن خواهد زد.

فرزین آقابزرگی با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار سرمایه ظرفیت سیاست های منفی مانند افزایش انتشار اوراق و ... ندارد، اظهار کرد: بازار کاملا تحت تاثیر حجم معاملات است و در صورتی که نقدینگی جدیدی وارد بازار نشود رشد شاخص کل بورس هم اتفاق نمی افتاد

چگونه فشار عرضه ها در بازار افزایش می یابد؟

بورس در حال حاضر در محدوده بسیار حساسی قرار دارد از یک سود به حمایت رسیده و هرگونه اقدامی که منجر شود فشار عرضه ها در بازار افزایش یابد این سطح حمایتی را می شکند و بعد از آن تا حمایت بعدی یعنی یک میلیون و هشتصد هزار واحد افت کند که در این حالت بحران خروج پول از بورس تشدید می شود و احتمالا نوسانات کالایی را به همراه خواهد داشت.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست دولت تنها در کنترل بازار متمرکز شده است، اظهار کرد: به همین دلیل تمام نمادهای بازار متاثر از فضای روانی افت کرده اند و این به معنای عدم ارزندگی آنها نیست، از این رو می توان ادعا کرد که به زودی برخی نمادها راه خود را از بازار جدا می کنند و وارد روند صعودی می شوند.

فرزین آقابزرگی با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار سرمایه ظرفیت سیاست های منفی مانند افزایش انتشار اوراق و ... ندارد، اظهار کرد: بازار کاملا تحت تاثیر حجم معاملات است و در صورتی که نقدینگی جدیدی وارد بازار نشود رشد شاخص کل بورس هم اتفاق نمی افتاد.

به گزارش بازار، در حال حاضر بازار سرمایه در یک روند نزولی قرار دارد و از طرف دیگر گزارش های موسسه های مالی بین المللی حکایت از این دارد که درآمد نفتی دولت کاهش داشته که بخشی از این مسأله ناشی از رکود اقتصادی بازار جهانی و همچنین عدم استقبال از نفت بوده که باعث شده برخلاف پیش بینی ها قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار نرود. از این رو احتمالا کسری بودجه در سال جاری می تواند همچنان به عنوان یک چالش جدی در اقتصاد تاثیر گذار باشد اما امسال گویا دولت قرار است از ابزارهای دیگری مانند تامین مالی از محل مولدسازی دارایی ها استفاده کند تا از این طریق تکیه به ابزار دیگر مانند انتشار اوراق، استقراض از بانک ها و... اتفاق نیفتد.

کد خبر: ۲۳۱٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha