۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
آمادگی آفریقا برای واگذاری زمین و کشت فراسرزمینی به ایران
سرپرست اداره آفریقا سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

آمادگی آفریقا برای واگذاری زمین و کشت فراسرزمینی به ایران

باغبان، سرپرست اداره آفریقا سازمان توسعه تجارت از اعلام آمادگی کشورهای آفریقایی برای واگذاری زمین به ایران در جهت کشت فراسرزمینی خبر داد.

به گزارش بازار، لیلا باغبان درباره ظرفیت‌های اقتصادی قاره آفریقا برای ایران اظهار کرد: قاره آفریقا برخلاف تصوری که در ذهن مردم وجود دارد سرشار از منابع معدنی و نفتی و گازی است و پتانسیل‌های فراوانی در بخش کشاورزی دارد.

وی با اشاره به اینکه انواع معادن به‌وفور در قاره آفریقا یافت می‌شود افزود: استخراج و بهره‌برداری از این معادن می‌تواند فرصت خوبی برای تأمین مواد اولیه موردنیاز صنایع ایران باشد؛ همچنین وجود منابع نفت و گازی نیز فرصت مناسبی برای فعالیت نیروهای متخصص ایرانی در حوزه اکتشاف و استخراج و تأمین نیاز صنایع زیرمجموعه پتروشیمی است.

سرپرست اداره کل آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران متذکر شد: قاره آفریقا آب‌وهوای مستعد و زمین‌های فراوان و وسیعی برای کشاورزی دارد که این حوزه نیز فرصت خوبی برای صادرات تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی و کود شیمیایی و سموم و آموزش کشاورزان آفریقایی و کشت فراسرزمینی در این قاره است.

باغبان اضافه کرد: دسترسی فراوان آفریقا به گوشت و دام، تهاتر کالا و تجهیزات و ماشین‌آلات، صنایع تبدیلی، مصالح ساختمانی، خودرو، مواد شیمیایی، دارو و تجهیزات پزشکی نیز از دیگر ظرفیت‌ها و فرصت‌های آفریقا برای کشورمان به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: با وجود فرصت‌های فراوان در قاره آفریقا، اما سهم کشور ما در استفاده از این فرصت‌ها بسیار ناچیز است. مثلاً رقم صادرات ما به این قاره در سال ۱۴۰۰ حدود ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۱ هم به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید؛ اما این رقم در قیاس با حجم تجارت این قاره با کشورهای مختلف جهان خیلی ناچیز است.

سرپرست اداره کل آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران دوری مسافت قاره آفریقا از ایران و نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب بین دو کشور را از عواملی اصلی عدم حضور مؤثر بخش خصوصی در قاره آفریقا دانست و افزود: با اینکه موافقت‌نامه‌های هوایی بین برخی کشورهای آفریقایی و ایران به امضا رسیده؛ اما اجرا نشدند و هنوز پرواز مستقیم به این کشورها نداریم.

باغبان گفت: با وجود تلاش‌های دولت سیزدهم و دولت‌های قبلی، اما در حال حاضر به جز کشورهای شرق آفریقا، ما در سایر مناطق قاره آفریقا خط کشتیرانی نداریم و تاجر ایرانی باید کالا را از طریق کشورهای دیگر به این مقاصد برساند.

وی اختلال در مراودات بانکی ناشی از تحریم‌ها را نیز در عدم حضور بخش خصوصی در این قاره مؤثر دانست و اظهار کرد: با وجود همه مشکلات، اما تجارت ما با قاره آفریقا کاهش پیدا نکرده و تجار ما بیشتر از قبل آماده حضور در این قاره هستند.

سرپرست اداره کل آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران درباره فرصت کشت فراسرزمینی در این قاره گفت: باتوجه‌به آب‌وهوای مناسب و بارندگی بالایی که در قاره آفریقا وجود دارد، کشاورزی به‌ویژه در حوزه کاشت دانه‌های روغنی، ذرت و علوفه دام بسیار سهل و ساده است و می‌توان از ظرفیت کشت فراسرزمینی استفاده کرد.

وی از اعلام آمادگی کشورهای آفریقایی برای واگذاری زمین به ایران در جهت کشت فراسرزمینی خبر داد و افزود: کشت فراسرزمینی، گردشگری سلامت، اعزام پزشک، تجهیزات دارویی و بیمارستانی، ساخت جاده و هتل و بیمارستان و نیروگاه و سدسازی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری گسترده بین قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران هستند.

باغبان با اشاره به اینکه شرکت خودروسازی ایران هنوز هم در سنگال فعال است و مونتاژ خودرو را انجام می‌دهد گفت: شرکت سایپا قبلاً در شمال آفریقا فعال بود و الان هم شرکت ایران‌خودرو در غرب آفریقا فعال است و پروژه گازسوز کردن خودروها در غرب آفریقا دنبال می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که عمده تجارت قاره آفریقا صادرات محصولات خام معدنی یا کشاورزی است؛ لذا با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی می‌توان ارزش‌افزوده بسیار بالایی را به دست آورد.

کد خبر: ۲۳۱٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha