۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
خرید بیش از ۲۶۲ هزار تن بذر گندم تا کنون

خرید بیش از ۲۶۲ هزار تن بذر گندم تا کنون

­شرکت‌های تولید کننده بذر تاکنون ۲۶۲ هزار و ۷۹ تن بذر گندم را­ در ۲۳ استان کشور­ از کشاورزان پیمانکار خریداری کرده اند.

به گزارش بازار، صمد مبصّر معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تولید ۵۳۵ هزار و ۴۸۹ تن بذر گندم از سطح حدود ۲۲۴ هزار هکتار برای تامین بذر کشت پاییزه هدفگذاری شده و برنامه تولید نیز به تفکیک استان‌ها، طبقات بذری، ارقام و شرکت‌های تولیدکننده بذر ابلاغ شده است.

مبصّر با بیان این که خرید بذر گندم در مناطق گرم به اتمام رسیده و در مناطق معتدل رو به پایان است، افزود: شرکت‌های متولی خرید بذر خام گندم در مناطق سرد را بزودی آغاز خواهند کرد.

وی گفت: خرید بذر گندم در برخی استان‌ها همچون بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد مطابق برنامه ابلاغی انجام شده، اما در بعضی از استان‌ها درصد تحقق خرید بذر تا حدودی پایین است.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهالمیزان یارانه خرید هر کیلوگرم بذر گندم در سال زراعی گذشته را ۱۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنیم با توجه به افزایش هزینه‌های تبعی تولید بذر، برای اطمینان از جذب حداکثری بذرهای تولیدی، میزان یارانه پرداختی دولت برای خرید هر کیلوگرم بذر گندم با ۳ برابر افزایش به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد.

صمد مبصّر افزود: چنانچه یارانه خرید بذر گندم افزایش ۳ برابری نداشته باشد، قیمت فروش هر کیلوگرم بذر گواهی شده گندم به بالای ۲۰ هزار تومان خواهد رسید و ممکن است کشاورزان از خرید بذر گندم گواهی شده استقبال زیادی نکنند و به خرید بذرهای غیررسمی و یا استفاده از بذرهای خودمصرفی روی آورند.

وی با اشاره به کسب رکورد امسال خرید تضمینی بیش از ۱.۷ میلیون تن گندم در استان خوزستان گفت: یکی از عوامل مهم چنین تولیدی، استفاده از بذر ارقام جدید و باکیفیت است که در اختیار کشاورزان قرار داده شده بود.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: برای حفظ رکورد تولید در محصول استراتژیک گندم و بهبود آن، باید بذر گندم مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

مبصّر، افزایش نرخ کارمزد تسهیلات بانکی را از چالش‌های پیش روی تولید و خرید بذر گندم گواهی شده دانست و گفت: نرخ کارمزد تسهیلات بانکی که شرکت‌های تولید کننده بذر گندم از بانک کشاورزی برای فرآوری بذر خام گندم دریافت می‌کردند از ۱۵ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته است.

وی، افزایش ۸ درصدی نرخ کارمزد تسهیلات بانکی برای مهمترین نهاده تولید محصول استراتژیک گندم را زیاد و مغایر با سیاست‌های تحقق امنیت غذائی کشور دانست.

کد خبر: ۲۳۱٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha