۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
برنامه اقدام مشترک توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی| طرح بازآفرینی محله فرسوده "نفرآباد" مشارکت ندارد

برنامه اقدام مشترک توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی| طرح بازآفرینی محله فرسوده "نفرآباد" مشارکت ندارد

برنامه اقدام مشترک برای توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و بافت فرسوده شهری اطراف حرم با همکاری بنیاد مسکن، شهرداری تهران، آستان حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، مجلس شورای اسلامی و دولت بزودی تدوین می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: برنامه اقدام مشترک برای توسعه حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و بافت فرسوده شهری اطراف حرم با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری تهران، آستان حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، مجلس شورای اسلامی و دولت بزودی تدوین می شود.

طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم و ساماندهی بافت پیرامون توسط پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن تدوین شده که شامل ۲۱ اقدام اجرایی برای بهبود فضای خدماتی به زائران این مکان متبرک و بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم است

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست مشترک با دستگاههای متولی بازسازی بافت فرسوده شهرری که با حضور تولیت آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهرداری تهران برگزار شد، با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن برای رفع محرومیت از چهره شهرری با محوریت توسعه حرم حضرت عبدالعظیم گفت: طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم و ساماندهی بافت پیرامون توسط پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن تدوین شده که شامل ۲۱ اقدام اجرایی برای بهبود فضای خدماتی به زائران این مکان متبرک و بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم است.

ساخت ۱۳ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده مناطق مختلف شهری تهران توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال اجراست

نیکزاد گفت: هم اینک ساخت ۱۳ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده مناطق مختلف شهری تهران توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال اجراست و تصمیم جدی داریم که در برنامه توسعه حرم حضرت عبدالعظیم نقش آفرینی کنیم.

وی ادامه داد: در فاز نخست این برنامه اجرایی، بهره برداری از ۸۳ چشمه سرویس بهداشتی با امکانات خدماتی مناسب برای زائران ظرف چند روز آینده در ضلع شمالی محوطه حرم که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته شده است، به بهره برداری می رسد.

در مراحل بعدی زائر سرای جدید به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع، مهد کودک زائران و بزرگترین پارکینگ طبقاتی کشور به گنجایش ۳۳۰۰ دستگاه خودرو در ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم احداث می شو

نیکزاد ادامه داد: در مراحل بعدی زائر سرای جدید به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع، مهد کودک زائران و بزرگترین پارکینگ طبقاتی کشور به گنجایش ۳۳۰۰ دستگاه خودرو در ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم احداث می شود. علاوه بر این ساخت ۲۳۰ واحد مسکونی تخریب شده در مراحل قبلی توسعه حرم، با سرعت از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان است.

وی خواستار همکاری سایر دستگاههای مسئول برای توسعه بازسازی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شد.

همچنین در این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده مقام معظم رهبری و تولیت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با قدردانی از خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در توسعه حرم، گفت: شهرری که ۸۰ درصد از انبارهای عمومی پایتخت را در اطراف خود جای داده و بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستان، پاکستان و عراق در آن سکنا دارند، دارای بافتی فرسوده است.

وی ادامه داد: تقریباً تمامی اموال اقتصادی متعلق به آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در سالهای اخیر با مجوز مقام معظم رهبری به ستاد اجرایی حضرت امام خمینی(ره) واگذار شده و درآمد مقوفات و نذورات حرم نیز هرگز کفاف هزینه های جاری و عمرانی حرم مقدس را نمی کند. ساخت صحن مصلی حرم که بانی ویژه دارد، نیمه کاره باقیمانده است و برای ساخت صحن امام هادی(ع) به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

قاضی عسکر: بر اساس تفاهم منعقده با شهرداری تهران در ازای تحویل اراضی متعلق به آستان مقدس، ۱۳۰۰ واحد مسکونی در اطراف حرم ساخته خواهد شد که هم اینک در مرحله گودبرداری است

حجت الاسلام قاضی عسکر گفت: بر اساس تفاهم منعقده با شهرداری تهران در ازای تحویل اراضی متعلق به آستان مقدس، ۱۳۰۰ واحد مسکونی در اطراف حرم ساخته خواهد شد که هم اینک در مرحله گودبرداری است.

برای ساخت یک بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی در اطراف حرم با سازمان اوقاف تفاهم نامه امضا شده و امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی و دولت، این منطقه به کانون خدمات فرهنگی و درمانی برای مردم شهرری و زائران حرم مبدل شود

وی گفت: برای ساخت یک بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی در اطراف حرم با سازمان اوقاف تفاهم نامه امضا شده و امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی و دولت، این منطقه به کانون خدمات فرهنگی و درمانی برای مردم شهرری و زائران حرم مبدل شود.

هدایت: طرح بازآفرینی محله فرسوده "نفرآباد" در جوار حرم مطهر تدوین و به اجرا گذاشته شده، اما علیرغم تاکید قانونی، هیچ مشارکتی ندارد

در این نشست سیدمهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران اعلام کرد: با وجود آنکه طرح بازآفرینی محله فرسوده "نفرآباد" در جوار حرم مطهر تدوین و به اجرا گذاشته شده، اما علیرغم تاکید قانونی، هیچ مشارکتی ندارد.

وی گفت: متأسفانه تسهیلات نوسازی بافت فرسوده محله مذکور توسط سیستم بانکی پرداخت نمی شود و تاکنون فقط یک نفر از متقاضیان موفق به دریافت این تسهیلات شده است.

برنامه اقدام مشترک توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی| طرح بازآفرینی محله فرسوده "نفرآباد" مشارکت ندارد

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با مسئولین طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خواستار تشکیل یک کمیته مشترک از همه دستگاههای مسئول برای بررسی راههای تسریع در نوسازی بافت فرسوده شهرری و توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شد.

وی با اشاره به کمبود منابع مالی برای اجرای برنامه های عمرانی این حوزه گفت: حتی می توان با ارزیابی کارشناسی، یک ردیف بودجه خاص برای این منظور از دولت طلب کرد و بخشی از اعتبارات لازم را به دست آورد.

پورابراهیمی از آمادگی کامل مجلس شورای اسلامی برای کمک به برنامه های عمران شهرری و توسعه حرم حضرت عبدالعظیم خبر داد و افزود: خدمت به زائران این مقام مقدس و رفع محرومیت از چهره شهرری، افتخار مجلس شورای اسلامی است.

کد خبر: ۲۳۰٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha