۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
ضرورت گنجاندن شیر مدارس و شیر یارانه ای در برنامه هفتم توسعه
رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

ضرورت گنجاندن شیر مدارس و شیر یارانه ای در برنامه هفتم توسعه

نجفی عرب رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: با کاهش قدرت خرید لبنیات از سبد خانوارها حذف شده و لذا فعالان بخش بایستی پیگیر جا دادن شیر مدارس و شیر یارانه ای برای سه دهک پایینی در برنامه هفتم توسعه باشند.

بازار؛ گروه کشاورزی: محمود نجفی عرب رییس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش صنعت لبنیات و صنایع وابسته با بیان اینکه امروز سهم بخش خصوصی در حوزه GDP حدود ۱۳درصد است گفت: متاسفانه بخش دولتی بخش قابل توجهی از اقتصاد را در اختیار دارد در حالی که اگر سهم بخش خصوصی در اقتصاد بالاتر باشد حتما آسیب های ناشی از تحریم ها کمتر خواهد بود. ضمن اینکه در جهت توسعه سرمایه گذاری خارجی هم حتما شرایط بهتری خواهیم داشت.
نجفی عرب در ادامه با اشاره به اهمیت محصولات لبنی در سلامت جامعه گفت: تا سال ۱۳۸۹شیر رایگان مدارس را داشتیم و به این ترتیب با شیر مدارس و شیر یارانه ای که به سه دهک پایین جامعه تخصیص می یافت توانستیم سرانه مصرف لبنیات را به حدود ۱٠٠کیلوگرم برسانیم.
وی ادامه داد: نکته جالب توجه اینکه در آن زمان شرکت های لبنی با ۶٠ تا ۷٠ درصد ظرفیت خود کار می کردند. اما با قطع شیر یارانه ای آسیب های جدی به جامعه وارد شده است و لذا به وزارت بهداشت هشدار می دهیم این اقدام برای اقشار ضعیف در آینده نزدیک آسیب های جدی همچون پوکی استخوان، کوتاهی قد و کمبود کلسیم که برای رشد مغز عامل مهمی است در پی خواهد داشت.
نجفی عرب خاطر نشان کرد: چگونه است که به روغن و شکر که به نوعی ضد سلامت است یارانه تخصیص داده می شود اما برای لبنیات با این میزان اهمیت در سلامت جامعه یارانه ای تخصیص داده نمیشود!؟

سرانه تولید شیر ایران با دنیا رقابت می کند
وی با اشاره به حذف محصولات لبنی از سبد مصرف خانوارها در پی کاهش قدرت خرید جامعه، گفت: حاکمیت نباید از این موضوع بی توجه بگذرد ضمن اینکه متولیان و فعالان صنعت نیز باید در راستای ارایه شیر رایگان مدارس و شیر یارانه ای پیگیر باشند. به عبارتی فعالان صنعت از جمله انجمن صنایع لبنی بایستی پیگیر گنجاندن این امر در برنامه هفتم توسعه باشند.
نجفی عرب همچنین گفت: صنعت لبنیات خوشبختانه زنجیره ارزش را بطور کامل دارد و تنها بخشی از علوفه که به صورت وارداتی تامین میشود است و مابقی زنجیره ارزش صنعت کامل است. در نتیجه شاهد هستیم سرانه تولید شیر ایران با دنیا رقابت می کند.
وی افزود: با این وجود چون برای دامداران تولید صرف نمی کند گاها شاهد هستیم دامداران تلیسه را راهی کشتارگاه می کنند.
وی در پایان گفت: صنعت لبنیات کشور با حاشیه سود ۵درصد چه باید بکند!؟

کد خبر: ۲۳۰٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha