۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
مشکلات اقتصادی و بی‌رونقی «آجرثبات» قرچک
گزارش بازار؛

مشکلات اقتصادی و بی‌رونقی «آجرثبات» قرچک

قرچک - کارخانه « آجرثبات» قرچک با قدمتی نزدیک به نیم قرن نیازمند توجه مسئولان برای حل مشکلات خود است، اقدامات حمایتی که اگر دیر شود، مانند نوش‌دارویی پس از مرگ سهراب خواهد بود.

 بازار: در حالی که سال ۹۸ توسط مقام معظم رهبری به عنوان «رونق تولید» نام گذاری شد، که کارخانه « آجر ثبات» قرچک با قدمت ۴۶ ساله به‌عنوان یکی از موتورهای محرکه اقتصاد قرچک به‌حساب می‌آمد و می توانست در زمینه تحقق عنوان سال، نقشی ویژه داشته باشد.

اما این واحد تولیدی از سال گذشته با مشکلاتی مواجه و یک شیفت آن تعطیل شد و شیفت دیگر آن نیز با نیمی از ظرفیت تولیدی به فعالیت خود ادامه می دهد و بیکاری و تعدیل بیش از ۵۰ کارگر این کارخانه نگرانی بسیاری از مسئولان و فعالان حوزه کارگری را برانگیخت.

مشکلی که از پایان سال ۹۵ تاکنون میهمان « آجرثبات» است

مشکل کارخانه « آجر ثبات» قرچک در زمینه افزایش هزینه های حامل های انرژی سبب بدهی قابل توجه این کارخانه به شرکت های خدماتی به ویژه اداره گاز شده است و این واحد تولیدی را در معرض تعطیلی قرار داده است.

در روزهای پایانی سال ۹۵، این کارخانه تا آستانه تعطیلی رفت و در حال حاضر با کم تر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کند.

درحالی‌که مسئولان مرتبط در شهرستان قرچک، بسیاری از مشکلات « آجر ثبات» را حل شده می دانند، عضو هیات مدیره این کارخانه افزایش هزینه های مالیاتی و نیز حامل های انرژی و مواد اولیه را از معضلات حل نشده این کارخانه می داند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با ابراز نگرانی و ناراحتی از مالیات بر ارزش افزوده ای که از بخش تولید اخذ می شود، اظهار داشت: حدود ۷۰ کارگر در این کارخانه به دلیل کاهش رونق تولید تعدیل شده و یک شیفت آن نیز تعطیل است.

محمد ابراهیمی افزود: افت و رکود بازار مسکن، کاهش قیمت محصولات تولیدی ما و افزایش هزینه ها عمده مشکل و عامل کارخانه است، در واقع بازار فروش کوچک تر شده و رکود را به بار آورده است.

افزایش نقدینگی منجر به افزایش بهره وری تولید می شود

این فعال تولیدی اضافه کرد: البته مسئولین تا حدودی با ما همکاری داشته اند و بدهی ما به اداره گاز و تامین اجتماعی را قسط بندی کردند و فقط همین همکاری را داشتند و ما حتی یک ریال هم تسهیلات دریافت نکردیم.

عضو هیئت مدیره کارخانه « آجر ثبات» قرچک اضافه کرد: اگر به ما تسهیلات داده شود، می توانیم، دستگاه ها را نوسازی کنیم و با افزایش نقدینگی اقدام به افزایش بهره وری حاصل از به روزسازی دستگاه هایمان کنیم.

وی افزود: با نوسازی دستگاه ها و افزایش بهره وری هزینه های ما به مراتب کاهش یافته و می توانیم شیفت تعطیل شده را مجددا فعال کرده و دوشیفته به فعالیت خود ادامه دهیم.

ابراهیمی با بیان این که دولت باید از تولید کننده ها حمایت کند، گفت: اولین حمایت می تواند، کاهش مالیاتی باشد که از واحدهای تولیدی اخذ می شود، باشد، مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای فروش محاسبه شده و به هزینه ها کاری ندارد، که می بایست، درصد آن کاهش یابد، چرا که از این طریق هزینه های سربار کاهش و تولید ادامه خواهد یافت، در غیر این صورت تولیدکنندگان همواره با مشکل مواجه هستند و خطر تعطیلی آن ها را آزار می دهد.

وی گفت: هزینه حامل های انرژی نیز طی چند سال گذشته چندین برابر شده و نسبتا بالا است، با حذف یارانه انرژی در سال ۹۱ هزینه گاز و برق ما ۳ برابر شد، اما قرار بود، سهم تولید در این محاسبات پرداخت شود، اما حتی یک ریال نیز پرداخت نکرده اند و اکنون ما با افزایش هزینه شدیدی مواجه شدیم، که جبران آن در این بازار سخت و بعید است.

ابراهیمی افزود: به همین دلیل بسیاری از کارخانه های آجر در قرچک مانند « مانا» ، « جامپاس» و ... در حال حاضر تعطیل شده اند و تنها کارخانه ما به سختی سر پا مانده و دلیل آن هم همت و غیرت بچه ها است.

کارگران امنیت شغلی ندارند

یکی از کارگران این مرکز تولیدی نیز به خبرنگار بازار گفت: اوضاع تولید تا سال ۹۱ خوب بود، اما پس از آن هزینه حامل های انرژی و نیز مالیات چندین برابر شد و کارخانه در سراشیبی افتاد و تعداد کارگران هر روز کم تر از روز گذشته شد.

وی اضافه کرد: شاید بتوان گفت، تولید در کارخانه به نصف کاهش یافته و اکنون وضعیت مناسبی ندارد و هیچ کدام از کارگران امنیت شغلی ندارند و به سختی کار و کارخانه را حفظ کرده ایم و حتی از یک کمک دولتی در این میان بی بهره بودیم، گویی ما کارگر این جامعه نیستیم و هیچ پشتوانه و حمایتی از  ما نمی شود.

وجود مشکلات در واحدهای تولیدی کشور مطلب جدیدی نیست، اما از آن جهت که کارخانجات و واحدهای تولیدی،مراکز اشتغال زایی برای بسیاری از هموطنان و نیز نیروی محرک اقتصاد کشور هستند همواره دارای اهمیت می باشند و انتظار می رود، مسئولان منطقه ای و نیز مسئولان بالادستی در سیاستگذاری ها و اقدامات اجرایی در کنار تولید باشند.

کارگر دیگری در خصوص مشکلات کارخانه «آجر ثبات» به خبرنگار بازار گفت: ما علی رغم تمام مشکلات هنوز در حال تولید هستیم، اما اگر واقعا فکری برای رفع مشکلات کارخانه نشود، دیگر توان روی پا ایستادن نخواهیم داشت و رفته به رفته کارخانه تعطیل می شود.

واحدهای صنعتی مشکل دار به کجا مراجعه کنند؟

تعداد دیگری از فعالان تولید که حالا رو به تعطیلی واحدهای صنعتی می روند، عدم مساعدت بانک ها، نبود نقدینگی و نرخ نامناسب مالیات دریافتی از واحدهای تولیدی را عمده معضلات خود می دانند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار بازار از طرح معضلات واحدهای تولیدی مشکل دار این استان در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران خبر داد و افزود: می توانیم، با طرح معضلات واحدهای تولیدی در کارگروه و تصویب اعطا تسهیلاتی که مدنظر این عزیزان است، مشکل واحدهای تولیدی را رفع کنیم.

محمد امامی امین گفت: البته پرداخت تسهیلات نیازمند دریافت تضامین لازم است، اما وعده پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و در کوتاه ترین زمان را می دهیم، تا منابع مالی و نقذینگی مورد نیاز این واحدها فراهم شده و بتوانند، مشکلات حوزه مالی خود را رفع کنند.

وی از متصدیان واحدهای صنعتی نیمه راکد خواست، در سایت بهین یاب ثبت نام کنند و گفت: پس از ثبت نام در این سایت پرونده مالی این واحدها تشکیل می شود و تا تصویب وام در کنار آن ها هستیم و در تامین وثایق وام نیز شرکت شهرک های صنعتی استان تهران می تواند، از محل صندوق ضمانت می توانند کمک کنند.

در شرایط کنونی، حفظ اشتغال موجود اهمیت بیشتری نسبت به ایجاد اشتغال جدید دارد و می توان با مدیریت مناسب تر و قرارگیری در کنار تولیدکنندگان و صنعتگران از تعطیلی برخی واحدهای صنعتی با قدمت و با انگیزه جلوگیری کرد، اقدامی که قطعا روحیه جهادی و تلاش بیشتر می طلبد.

کد خبر: ۲٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha