۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
آیا می توان چارچوب جدیدی برای روابط چین و آمریکا طراحی کرد؟
گلوبال تایمز مطرح کرد

آیا می توان چارچوب جدیدی برای روابط چین و آمریکا طراحی کرد؟

چین و ایالات متحده نه تنها باید نگرش مسئولانه ای نسبت به نظم بین المللی نشان دهند، بلکه به جامعه بین المللی به طور کلی اطمینان دهند که به عنوان دو اقتصاد بزرگ در جهان، فقط به منافع خود اهمیت نمی دهند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا در مقاله ای با قلم «وو شینبو» مدیر مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه فودان با عنوان «آیا می توان چارچوب جدیدی برای روابط چین و آمریکا طراجی کرد؟» به بررسی رابطه ایالات متحده آمریکا و چین پرداخته که ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

همانطور که می دانیم در ایالات متحده آمریکا به ویژه در واشنگتن دی سی، ائتلاف قوی و فعال ضد چین وجود دارد. این ائتلاف شامل اعضاء دولت، اتاق های فکر و جامعه استراتژیک به طور کلی است. این روزها در واشنگتن، سیاست ضد چین نوعی سیاست درست بوده و فضای واشنگتن دی سی نسبت به چین بسیار سمی و غیرمنطقی است.

سوال این است که آیا می توان چارچوب جدیدی برای این رابطه شکل داد؟ مطلوب چارچوب جدیدی برای رابطه بین دو کشور تعریف کرد زیرا این رابطه در وضعیت بسیار خطرناک و نگران کننده ای قرار دارد.

از یک سو، ایالات متحده آمریکا به وضوح چین را به عنوان رقیب استراتژیک اصلی خود تعریف کرده در حالی که چین ایالات متحده آمریکا را به عنوان تهدید بزرگ خارجی سیاسی، اقتصادی و امنیتی می بیند.

از سوی دیگر هر دو طرف نمی خواهند روابط اقتصادی را قطع کنند و خواهان جدایی کامل دو اقتصاد نیستند. هر دو طرف نمی‌خواهند وارد یک رویارویی دیپلماتیک همه جانبه شوند زیرا هنوز نیاز به همکاری با یکدیگر در بسیاری از مسائل بین‌المللی و جهانی دارند. همچنین هر دو طرف نمی خواهند درگیری نظامی جدی در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی ایجاد کنند، زیرا عواقب آن فاجعه بار خواهد بود.

بنابراین این وضعیت ما را ملزم به تطبیق چارچوبی برای مدیریت این رابطه بسیار چالش برانگیز و پیچیده خواهد کرد. در واقع، چین و ایالات متحده آمریکا پایه هایی برای تفکر در مورد این چارچوب دارند.

در نوامبر گذشته، هنگامی که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کرد، شی تلاش کرد تا با بیان اینکه چین به دنبال تغییر نظم بین المللی موجود یا مداخله در امور داخلی ایالات متحده نیست و قصد به چالش کشیدن آن را ندارد، قصد چین را روشن کند.

بایدن پاسخ داد که آمریکا به نظام چین احترام می گذارد، به دنبال تغییر آن نیست و قصدی برای جنگ سرد جدید ندارد. این نوع اطمینان ها زمینه را برای بحث جدی در مورد مجموعه ای از اصول این رابطه فراهم کرد.

اول از همه هر دو طرف باید روشن کنند که به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر هستند. با توافق هر دو طرف در مورد این هدف، آنها باید در مورد چگونگی ایجاد صلح آمیز این رابطه بحث کنند و باید دستور کار متعادل تری بین رقابت و همکاری ایجاد کرد. از ترامپ گرفته تا بایدن، واشنگتن بر رقابت بیش از حد تاکید کرده است، بدون اینکه توجه لازم به همکاری و هماهنگی با چین داشته باشد.

در دولت ترامپ، همکاری با چین تا حد زیادی از لفاظی های رسمی ناپدید شده بود. دولت بایدن اخیراً شروع به اعتراف به این واقعیت کرد که ایالات متحده باید به دنبال همکاری با چین برای رسیدگی به مسائل متعدد باشد

در دولت ترامپ، همکاری با چین تا حد زیادی از لفاظی های رسمی ناپدید شده بود. دولت بایدن اخیراً شروع به اعتراف به این واقعیت کرد که ایالات متحده باید به دنبال همکاری با چین برای رسیدگی به مسائل متعدد باشد.

اگر چنین است، باید در مورد دستور کار واقع بینانه برای همکاری بود. باید گفت زمینه های زیادی وجود دارد که دو کشور می توانند با یکدیگر همکاری کنند و این امر به اراده سیاسی برای تبدیل این پتانسیل به واقعیت نیاز است.

ایالات متحده آمریکا همیشه از نظم بین المللی مبتنی بر قوانین صحبت می کند و هرگز از نظم بین المللی بر اساس منشور سازمان ملل صحبت نمی کند.

در مرحله بعد دو طرف باید در مورد نگرش خود نسبت به نظم بین المللی به درک درستی برسند. ایالات متحده آمریکا همیشه از نظم بین المللی مبتنی بر قوانین صحبت می کند و هرگز از نظم بین المللی بر اساس منشور سازمان ملل صحبت نمی کند. بنابراین وقتی ایالات متحده آمریکا در مورد نظم مبتنی بر قوانین صحبت می کند، در واقع منظورش قوانین ایالات متحده آمریکاست.

چین یکی از ذینفعان اصلی نظم بین المللی فعلی بوده است اما این بدان معنا نیست که چین صد در صد از این نظم رضایت دارد. سیاستمداران چینی باید با همتایان آمریکایی خود در مورد اینکه چه جنبه هایی از نظم بین المللی کنونی باید بهبود یابد و چگونه بر اساس آن عمل کنند صحبت کنند.

از این نظر، چین و ایالات متحده هرکدام نه تنها باید نگرش مسئولانه ای نسبت به نظم بین المللی کنونی نشان دهند، بلکه به جامعه بین المللی به طور کلی اطمینان دهند که به عنوان دو اقتصاد بزرگ در جهان، فقط به منافع خود اهمیت نمی دهند.

آنها همچنین باید به منافع کلی جامعه بین المللی اهمیت دهند. بنابراین اگر قرار باشد این گفتار نقطه آغازی برای هر دو طرف باشد، بحث در مورد چارچوب جدید برای این رابطه بسیار مطلوب و تا حدی امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر: ۲۳۰٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha