۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱
 بازار ارز چگونه آرام گرفت؟| لزوم راه‌اندازی شبکه جایگزین سوئیفت
کارشناس مسائل اقتصادی:

بازار ارز چگونه آرام گرفت؟| لزوم راه‌اندازی شبکه جایگزین سوئیفت

بهزادیان، کارشناس اقتصادی معتقد است سیاست‌های اخیر دولت و دیپلماسی بین المللی و منطقه‌ای تاثیر فراوانی در تثبیت نرخ ارز داشت.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمدرضا بهزادیان، کارشناس اقتصادی درباره سیاست‌های خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای و بین المللی اخیر دولت گفت: بی تردید اقدامات اخیر دولت در ماه‌های ابتدایی سال در عرصه سیاست‌های خارجی و دیپلماتیک و همچنین سیاست‌ تثبیت بانک مرکزی توانست تاثیر بسزائی در آرامش بازار ارز داشته باشد. به نحوی که این اقدامات بین المللی در وهله اول باعث ایجاد آرامش در کشور و منطقه شد و سپس به آرامش و ثبات بازار ارز ایران کمک کرد.

وی افزود: یکی از دستاوردهای مهم سیاست‌های خارجی و بین المللی مقامات کشورمان، کاهش موانع در بخش سرمایه گذاری و تسهیل تجارت خارجی با کشورهای مختلف است که امیدوارم با تداوم روابط خارجی و پیمان‌های بین المللی، همچنان استمرار یابد و تقویت شود.

این فعال اقتصادی به دیپلماسی منطقه‌ای و بین المللی و دستاوردهای اخیر دولت و بانک مرکزی نمره قبولی داد و افزود: زمانی که می‌توانیم با کشورهای منطقه و دنیا سر میز مذاکره بنشینیم و درباره مهمترین مسائل به گفت‌وگو بپردازیم؛ باید به این سیاست‌های خارجی نمره قبولی داد. قطعا تداوم این ارتباطات بین المللی می‌تواند بر بازار ارز، میزان سرمایه‌گذاری خارجی و حتی تجارت منطقه‌ای و جهانی تاثیرگذار باشد.

بهزادیان درباره عدم دسترسی به سوئیفت و لزوم ایجاد یک شبکه بین بانکی جایگزین گفت: متاسفانه اصلی‌ترین مشکل ما در عرصه تجارت خارجی و اقتصاد کشور، عدم دسترسی به سیستم سوئیفت و ناتوانی و محدودیت در مروادات ارزی و دلاری است. سالهاست از زمان آغاز تحریم‌ها پیشنهادات مختلفی در این خصوص مطرح شده، اما تا به امروز اجرایی نشد که خوشبختانه در دوره جدید بانک مرکزی کلید خورد. در نتیجه امیدوارم بحث راه اندازی شبکه بین بانکی که چندی پیش در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا در تهران مطرح شد با جدیت پیگیری و اجرایی شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به لزوم راه اندازی چنین شبکه‌ای به عنوان جایگزین سوئیفت، امیدوارم تفاهمنامه‌های ویژه‌ای در جریان سفرهای خارجی مقامات کشورمان امضا شود تا مبادله ارز به ویژه دلار بین ما و کشورهای منطقه و دنیا با سهولت بیشتری صورت گیرد.

کد خبر: ۲۲۹٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha