۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
سرمایه گذاری امارات در کراچی؛ احیای اقتصاد پاکستان با خاورمیانه| توسعه مشارکتهای اقتصادی دوجانبه
بازار گزارش داد؛

سرمایه گذاری امارات در کراچی؛ احیای اقتصاد پاکستان با خاورمیانه| توسعه مشارکتهای اقتصادی دوجانبه

توافق بندری اخیر امارات و پاکستان، به اسلام آباد یک ترمینال کانتینری پررونق می دهد که می تواند سرمایه گذاری را جذب کرده و اقتصاد خود را احیا نماید.

بازار؛ گروه بین الملل: به تازگی یک قرارداد سرمایه گذاری قابل توجه بین گروه بنادر ابوظبی، یک اپراتور پیشرو بنادر در امارات و بندر کراچی پاکستان نهایی شده، در حالی که روابط صنعت دریایی بین ابوظبی و اسلام آباد تقویت خواهد شد.

بر اساس امتیاز ۵۰ ساله، گروه پاکستان یکی از پایانه‌های بندر یعنی ترمینال دروازه کراچی را اداره می‌کند و به طور عمده در زیرساخت‌ها و روبنای آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد که بخش عمده آن برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است.

از آن طرف هم، با گسترش نفوذ ابوظبی، گروه بنادر ابوظبی، مالک و اداره کننده ۱۰ بندر در امارات است؛ در حالی که شبکه جهانی را از آفریقا تا آسیای مرکزی گسترش داده است. در همین راستا، کاپیتان محمد جمعه الشمیسی، مدیر عامل و رئیس گروه بنادر ابوظبی، اعلام کرد که توافقنامه پایانه بندری نمونه استراتژی این گروه برای سرمایه گذاری در مسیرهای تجاری دریایی کلیدی برای امارات است.

پس از تعمیق اسکله‌های ۹-۶ در اسکله شرقی بندر کراچی پاکستان و گسترش دیوارهای اسکله و گسترش مناطق ذخیره‌سازی کانتینر، ترمینال قادر خواهد بود کشتی‌های کلاس پست پانامکس با ظرفیت بسیار بیشتری را اداره کند.

این همکاری به پاکستان یک ترمینال کانتینری پررونق می دهد که می تواند سرمایه گذاری را جذب کرده و به احیای اقتصاد کمک کند، در حالی که بندر کراچی می تواند در دراز مدت به یک بازیگر کلیدی در صنعت دریایی منطقه تبدیل شود.

بحران مالی پاکستان

با این حال، این توافق در حالی منعقد شده است که پاکستان منتظر کمکهای مالی صندوق بین‌المللی پول برای تثبیت اقتصاد نابسامان خود پس از بیش از یک سال بی‌ثباتی سیاسی و خسارات ناشی از سیل‌های فاجعه‌بار است که خسارات ۳۰ میلیارد دلاری برجای گذاشته است.

حتی قرار بود که صندوق بین المللی پول برنامه وام ۶.۷ میلیارد دلاری ارائه دهد که با توجه به عدم پیشرفت قطعی در این زمینه، به نظر می رسد اسلام آباد باید به پلن بی متوسل می شود. در همین راستا، اخیرا دولت پاکستان در یک نشست بلندپایه از «طرح احیای اقتصادی» رونمایی کرد.

بر اساس پلن بی دولت پاکستان، کشورهای دوست اسلام آباد برای سرمایه گذاری و پروژه های سریع در بخش های کلیدی مانند دفاع، کشاورزی، معدن و انرژی با کمک شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه دعوت خواهند شد

بر اساس پلن (طرح) بی، کشورهای دوست پاکستان برای سرمایه گذاری و پروژه های سریع در بخش های کلیدی مانند دفاع، کشاورزی، معدن و انرژی با کمک شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه دعوت خواهند شد. در همین راستا، کارشناسان معتقدند که پاکستان در حال حاضر اقتصادی است که برای بقا به محتاج پول و ثروت است. با این حال، پاکستان، یک کشور در حال توسعه است که به سرمایه گذاری نیاز دارد تا زیرساخت های خود را گسترش دهد و فعالیت های اقتصادی فزاینده را به انجام برساند.

بنابراین با توجه به نیازهای ذکر شده، دولت این کشور تصمیم گرفته است چهار اسکله بندر کراچی را در حالی که این بندر قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین بندر پاکستان است، به شرکت هایی از امارات واگذار کند که در ۱۰ سال آینده حق امتیاز پرداخت کرده و به سرمایه گذاری خواهند پرداخت.

با تشکیل کمیته مذاکره برای این توافق، این اولین معامله بین دولتی پاکستان بر اساس قانونی است که سال گذشته برای جمع آوری کمک های مالی اضطراری وضع شده است. با این حال، از آنجایی که این ترمینال در معرض ارز خارجی روپیه پاکستان نبود، عملیات این ترمینال کاملاً دلاری شد و دارایی ارزشمندی بود که درآمدی نزدیک به ۵۵ میلیون دلار به همراه سایر درآمدهای حدود ۳۰ میلیون دلاری سالانه در بر داشت.

سرمایه گذاری امارات در به دست آوردن تعدادی اسکله در بندر کراچی در حالی که ممکن است مورد استقبال قرار گیرد، لزوما می تواند بازی را تغییر ندهد

برخی دیگر از تحلیلگران استدلال کرده اند که سرمایه گذاری اماراتی ممکن است تغییر دهنده بازی نباشد؛ به عبارت دیگر، سرمایه گذاری این کشور عربی در به دست آوردن تعدادی اسکله در بندر کراچی در حالی که ممکن است مورد استقبال قرار گیرد، لزوما می تواند بازی را تغییر ندهد.

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری کلی خیلی بزرگ نیست و زیر ۲۵۰ میلیون دلار است، اگر دولت پاکستان تصمیم بگیرد سهام کنترلی کل بندر و یا از جمله بندر قاسم را به یک سرمایه‌گذار خارجی بفروشد، حداکثر به امارات متحده فرصتی خواهد داد.

با نامگذاری دولت امارات از گروه بندری ابوظبی به عنوان نماینده معرفی شده خود و پاکستان که بندر کراچی را به عنوان نهاد معرفی شده همتای خود اعلام کرده است، شرایط معامله نهایی شده و قرار است تا پیش نویس توافقنامه در اسرع وقت به تصویب برسد؛ در حالی که البته مقامات پاکستانی معتقدند که نباید شتابزده عمل کرد.

با پرداخت ۵۰ میلیون دلار در بندر کراچی، شرکت اماراتی حدود ۱۰۲ میلیون دلار برای توسعه آن در سه تا پنج سال آینده سرمایه گذاری خواهد کرد. با صرف ۲۲۰ میلیون دلار در دهه اول، گروه بندری ابوظبی سهامدار عمده سرمایه گذاری مشترک با شرکت پایانه های کهیل مستقر در امارات برای مدیریت، بهره برداری و توسعه اسکله های ۹_۶ در اسکله شرقی بندر کراچی خواهد بود.

در همین راستا، گزارش ها نشان می دهد که امارات احتمالاً این کار را به عنوان یک آزمایش انجام می دهد تا ببیند می تواند سرمایه گذاری های بزرگ تری در آینده انجام دهد یا خیر. این امر بستگی به این مسئله دارد که پاکستان بتواند اصلاحات بلندمدت اقتصادی و ساختاری را اعمال کند؛ در حالی که صنایع صادرات محور را تشویق کرده و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که سعودی‌ها، اماراتی‌ها و چینی‌ها سال‌ها از پاکستان می‌خواهند انجام دهد، تاکنون انجام نشده و مانع از سرمایه گذاری مستقیم خارجی بزرگ شده، مورد حمایت قرار گیرد.

روابط اسلام آباد و ابوظبی

در همین حال، در یکی دیگر از تحولات پیشگامانه، ابوظبی یک بسته سرمایه گذاری قابل توجه در بخش انرژی پایدار پاکستان را متعهد شده است. دفتر خصوصی شیخ احمد دلموک آل مکتوم دو یادداشت تفاهم مهم برای اجرای پروژه های استراتژیک امضا کرده است. اولین پروژه یک پروژه انرژی خورشیدی شناور تا ۱۰۰۰ مگاوات برای مخازن آب موجود است، در حالی که دیگری موجب ارتقاء چهار پروژه برق آبی می شود.

همچنین سرمایه گذاری هایی در پروژه هیدروژن سبز اورکل صورت گرفته است. بنابراین، می توان گفت که روابط امارات و پاکستان در مسیر صعودی قرار دارد، به ویژه در زمانی که اسلام آباد به حمایت قوی منطقه ای در صورت عقب نشینی صندوق بین المللی پول نیاز دارد.

در سال ۲۰۲۱، امارات، بزرگترین شریک تجاری منطقه ای پاکستان بود که حداقل ۴۰ درصد تجارت پاکستان با کشورهای عربی را به خود اختصاص داد

در سال ۲۰۲۱، امارات، بزرگترین شریک تجاری منطقه ای پاکستان بود که حداقل ۴۰ درصد تجارت پاکستان با کشورهای عربی را به خود اختصاص داد و صادرات غیرنفتی از این کشور عربی حدود ۱.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بود. سال گذشته، صادرات مجدد از امارات به پاکستان بالغ بر ۲.۹ میلیارد دلار بود که رشد ۷.۷ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ را نشان می دهد.

در اوایل سال جاری، ابوظبی با به تعویق انداختن وام ۲ میلیارد دلاری و موافقت با وام اضافی یک میلیارد دلاری، به اسلام آباد کمک کرد، اما شرایط وام صندوق بین المللی پول همچنان مانع از دسترسی پاکستان به مبالغ مختلف از منابع دیگر تا زمان بازسازی برنامه آنها شده است. در همین راستا، اخیراً مذاکراتی برای امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع با امارات انجام شده که بر اساس آن اقدامات سیاسی فعالی برای رفع موانع تجاری، منطقی‌سازی تعرفه‌ها و تسهیل سرمایه‌گذاران دو طرف انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۲۸٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha