۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۱
انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی به شناسایی شرکتهای زیان ده کمک می کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی به شناسایی شرکتهای زیان ده کمک می کند

حسن پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گامی مهم در جهت شفافیت است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، شهباز حسن پور، با اشاره به ضرورت شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی گفت: بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف است که اطلاعات خود و شرکت‌ها و موسسات تابعه و وابسته، نظیر اطلاعات پایه، اطلاعات نیروی انسانی و مدیران، بودجه و صورت‌های مالی و گزارش‌های عملکردی را در سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی به روز رسانی و اطلاع رسانی کند.

حسن پور با اشاره به مزایای این امر تاکید کرد: یکی از ضروریات اساسی در بخش اقتصاد هر کشور شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی است و نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد.

وی ادامه داد: شرکت‌های دولتی بخش بزرگی از اقتصاد کشور را شکل می دهند اما در یک حالت نامشخص و غیر شفاف عمل می‌کنند که نحوه فعالیت آنها برای همگان روشن نیست، لذا این شرایط بستر را برای فساد، رانت، فرار مالیاتی و مسائل دیگر فراهم کرده است که باید جلوی آنها گرفته شود.

حسن پور با بیان اینکه با شفافیت در دارایی‌ها و اموال شرکت‌های دولتی، زمینه برای نظارت بر نحوه استفاده از این دارایی ها فراهم می‌گردد، تاکید کرد: شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی باعث می شود تا رانت و فساد از بین رفته و همه چیز تحت نظارت و کنترل و دید همگان قرار گیرد.

حسن پور با بیان اینکه شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی باعث شناخت شرکت‌های زیان ده خواهد شد، ادامه داد: به واقع این گونه شرکت‌ها باید تعیین تکلیف شوند که ادغام یا تعطیلی از اقدامات اساسی و بعد از آن خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهم شرکت های دولتی از بودجه حدود ۶۰ درصد است، بیان کرد: در آمدزایی بالا یکی از عوامل بالا بودن سهم شرکت‌های دولتی از بودجه کل کشور است. این در حالیست که این شرکت‌ها از درآمد خود ارتزاق می‌کنند و درآمدهای آنها در بودجه عمومی کشور نیز لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و تاثیر آن در اقتصاد کشور بیان کرد: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گامی مهم در جهت شفافیت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وعده شفافیت صورت‌های مالی بیش از یک هزار شرکت در سال گذشته مطرح شد ادامه داد: همچنین در نخستین روزهای سال جاری این وعده به طور کامل محقق شد و حالا صورت‌های مالی ۱۱۲۴ شرکت دولتی به صورت شفاف و در سامانه کدال در دسترس عموم قرار دارد.

حسن پور بیگلری تاکید کرد: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی باعث توسعه و پیشرفت این شرکت‌ها، به ویژه شرکت‌های سودده خواهد شد. همچنین این رویکرد باعث می‌شود تا شرکت‌های دولتی زیان‌ده که بخش عظیمی از بودجه دولت را می بلعند شناسایی و در جهت اصلاح رویه و جمع‌آوری آنها اقدام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی باعث ایجاد کارآمدی در عملکرد مدیران این مجموعه‌ها خواهد شد. لذا وقتی این شفافیت ایجاد شود مردم از عملکرد مدیران خودشان مطلع و طبیعتاً مدیران تلاش خواهند کرد تا فعالیت خود را بهتر و با کیفیت‌تر ارائه دهند. همچنین انتشار این صورت‌های مالی باعث می‌شود تا مشخص شود خدمات شرکت‌های دولتی با چه قیمتی به دست مردم می‌رسد.

کد خبر: ۲۲۸٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha