۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
نظام پیچیده بروکراسی باید اصلاح شود
رئیس جمهور:

نظام پیچیده بروکراسی باید اصلاح شود

رئیس جمهور گفت: بروکراسی و دموکراسی، دوقلوهایی هستند که با یکدیگر متولد شدند. حتی صدای کسانی که درباره آزادی قلم می‌زنند، به علت بروکراسی درآمده است و می‌گویند قرار نبود با چنین پیچیدگی مواجه شویم.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز (دوشنبه ۵ تیر ماه) در همایش سراسری قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهید بهشتی گفت: شهید بهشتی از کسانی بود که تحت تأثیر جوسازی‌ها و فضاسازی‌ها قرار نمی‌گرفت. کسی نمی‌تواند بگوید بهشتی از عدالت خارج شد چون ولو ممکن بود به ظاهر در تشکل‌هایی باشد اما روحیه آنها منصفانه بود و این انصاف بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه هرکس در جایگاه حکم دادن و تصمیم است باید از حق و انصاف پیروی کند، بیان کرد: تنها مدار تصمیم، حق است و این از سختی کار قضات است که باید مدار حق را تشخیص دهند و به خاطر همین است که جایگاه بالایی دارند. تشخیص موضوع، تشخیص حکم، تناسب بین این دو و بعد تصمیم گیری مراحل کار یک قاضی است که در تمام آنها باید حق و انصاف را مورد توجه و مدار خود قرار دهد.

رئیسی با تاکید بر اهمیت تشخیص حق، گرایش به آن و ایستادگی در این مسیر، بیان کرد: برخی حق را نشناختند؛ برخی شناختند و گرایش و پیدا کردند؛ برخی شناختن و گرایش پیدا کردند اما ایستادگی در این راه نداشتند. در مسیر قضاوت هر سه مورد حائز اهمیت است و این مأموریت بزرگی به شمار می‌رود.

رئیسی جمهور با اشاره به اینکه در این سال‌ها کارهای بسیاری در قوه قضائیه انجام شده است، بیان کرد: هرکس تلاش کردی، خشتی بر خشت‌های قبلی قرار دهد و جایگاه این قوه را چه در جز چه در کل رأفت ببخشد؛ اما در این دوران رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که ما نیاز به تحول داریم و این تحول را نیز ذیل موارد شناخت وضع موجود، شناخت وضع مطلوب و کم کردن فاصله این تبیین کردند. ایشان یادآور شدند که تمام تلاش باید در این جهت باشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه اولین شرط و گام در تحول «تعقل شناختی» است، اظهار کرد: نگاه تحول ی و حضور افراد تحول‌خواه و تحول‌گرا بسیار مهم است. دومین شرط تحول، تحول فرآیندی است. باید بازنگاهی در روند دادرسی در این زمینه که کار از دقت و سرعت بیشتری برخوردار شود صورت بگیرد و بهترین افراد برای این تغییر خود قضات و دست اندرکاران دستگاه قضائی هستند. برای مثال امور معوقه می‌تواند با استعلامات به روز از دستگاه‌های مختلف برطرف شود تا قاضی بتواند سهل‌تر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کند.

وی تصریح کرد: البته در دولت نیز به تحول فرآیندی و بازنگاه نیاز داریم. از جمله مسائل مهم در این موضوع، افزایش بهره‌وری است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کردند. ما میزان قابل توجهی نیروی انسانی کارآمد، هزینه و اعتبارات و امکانات داریم. همیشه تاکید کرده‌ام که اگر به دنبال رشد اقتصادی هشت درصدی هستیم، یک پایه تحقق این هدف، افزایش سرمایه‌گذاری و پایه دیگر آن افزایش بهره‌وری است. اگر بهره‌وری در نظام اداری ما بهبود نیابد با مشکل مواجه خواهیم شد.

رئیسی جمهور با تاکید بر اینکه نظام پیچیده بروکراسی باید اصلاح شود، عنوان کرد: بروکراسی و دموکراسی، دوقلوهایی هستند که با یکدیگر متولد شدند. حتی صدای کسانی که درباره دموکراسی و آزادی قلم می‌زنند، به علت بروکراسی درآمده است و می‌گویند قرار نبود با چنین پیچیدگی مواجه شویم. در اداره‌ها یک علم پنهانی به نام کارشناسی وجود دارد تا دانش سازمانی بتواند امور را پیش ببرد اما هنوز نتوانسته است.

کد خبر: ۲۲۷٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha