۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
روند ذخیره‌سازی گاز در کشور کند است
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

روند ذخیره‌سازی گاز در کشور کند است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: متوسط ذخیره‌سازی گاز در دنیا ۱۰ درصد، اما در ایران یک درصد است که با وجود قوانین مشخص، باز هم به کندی پیش می‌رود.

به گزارش بازار، مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: برای بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی، ابزارهای قیمتی و غیرقیمتی داریم و تأکید مجلس بر این که تا حد ممکن، از ابزارهای غیرقیمتی استفاده شود.

وی افزود: موارد بسیار خوبی را در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای بحث‌های بهینه سازی تصویب کردیم و از گذشته هم ظرفیت‌های قانونی خوبی در اختیار دولت‌ها قرار داشته است؛ مانند ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی که در قانون بودجه امسال، ابزارهای مالی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

نخعی بیان کرد: ابزارهای قیمت مثل تعویض بخاری‌های فرسوده و موتورهای کولرها و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر هستند که باید جدی گرفته شود؛ زیرا نمودار شدت مصرف انرژی در کشور ما بر خلاف بسیاری از کشور، رو به بالاست و اگر تدبیر نشود، صدمات جدی به کشور وارد خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته به معنای این نیست که ابزارها و سیاست‌های قیمتی را به طور کامل کنار بگذاریم؛ مجلس هم از سال ۱۴۰۰ تاکنون در قوانین بودجه تاکید کرده که قیمت گذاری‌ها پلکانی باشد؛ یعنی فردی که مصرف کمتری دارد، یارانه انرژی بیشتری بگیرد و فردی که مصرف بیشتری دارد، مشمول یارانه انرژی کمتری شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که ممکن است در اجرای این نظام پلکانی ایراداتی وجود داشته باشد، گفت: کمیسیون انرژی مجلس هم گزارشی را از اشتباهات رخ داده در اجرای این نظام پلکانی درباره گاز در صحن علنی ارائه کرد؛ نظام پلکانی درباره گاز در سال ۱۴۰۰ اجرا و در سال ۱۴۰۱ بازنگری شد، اما زمان خوبی را برای اجرا انتخاب نکردند و دقیقاً در اوج سرما این اتفاق رخ داد.

وی با اشاره به این که اجرای نظام پلکانی در حوزه برق شرایط بهتری داشته گفت: ایرادات در حوزه اجرا به مرور زمان باید اصلاح شود؛ زیرا نمی‌توان یک رفتار کاملاً غلط را یکباره اصلاح کرد.

کد خبر: ۲۲۷٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha