۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
حل چالش آب بدون مشارکت اجتماعی امکان پذیر نیست
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

حل چالش آب بدون مشارکت اجتماعی امکان پذیر نیست

گرگان- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: می بایست مسئولیت پذیری را به همه واگذار کنیم و بدیهی است که حل چالش آب بدون مشارکت اجتماعی امکان پذیر نیست.

ایرج حیدریان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به کاهش نزولات جوی، خشکسالی، افزایش درجه حرارت زمین، اظهار کرد: بارش استان نسبت به سال گذشته و نسبت به درازمدت ۲۰ درصد کاهش دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه خشکسالی هواشناسی ۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد، افزود: اما درخشکسالی هیدرولوژیکی در گرگانرود ۷۰ درصد کاهش آورد و در اترک بیش از ۹۷ درصد را نشان می دهد و این یعنی ما وارد مراحل پیشرفته تر خشکسالی شده ایم.

وی با بیان اینکه خشکسالی کشاورزی هم در استان رخ داده است، گفت: حتما باید تصمیم های مهمی در حوزه کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب گرفته شود تا هم کشاورزان لطمه نبینند و هم منابع آبی ما حفظ شود.

حیدریان بیان کرد: الگوی کشت به استان ابلاغ شده اما نیاز به اصلاحاتی دارد زیرا گلستان دیگر گنجایش کشت محصولات پرآب طلب را ندارد.

وی با اعلام این نکته که در استان گلستان ۱۵ هزار هکتار نسق آب سطحی وجود دارد که فقط با آن می توان کشت برنج را انجام داد، اضافه کرد: برای کشت برنج باید جایگزینی در استان در نظر گرفته شود تا کشاورز هم ضرر نکند.

او از اجرای موفق طرح نکاشت در برخی استان های کشور یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه اگر کشت کشاورز منجر به تولید محصول نشود خسارتش بیشتر است قرار شده تا برای اولویت های بعدی و تقویت آبخوان از این ظرفیت بهره گیری شود.

کد خبر: ۲۲۷٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha