۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
افت جهانی تولید خودرو ناشی از کمبود تراشه| ۷۵ درصد قطعات خودرو حمل و نقل زمینی دارد
بازار گزارش می دهد

افت جهانی تولید خودرو ناشی از کمبود تراشه| ۷۵ درصد قطعات خودرو حمل و نقل زمینی دارد

کمبود جهانی تراشه سبب شد که فولکس واگن، فورد، کادیلاک و جنسیس بیانه ای در خصوص افت تولید در سال جاری مانند سایر خودروسازان منتشر کنند، چرا که هر خودرو به طور متوسط ۱۵۰۰ تراشه جهت تولید نیاز دارد.

بازار؛ گروه خودرو: صنعت خودرو در جهان با دو چالش کمبود تراشه و ضعف تامین قطعات ناشی از حمل و نقل ضعیف مواجه است. این چالش در کشوری مانند آمریکا منجربه توقف تولید ۷۰ هزار دستگاه خودرو شده است، همچنین نمایندگی های فروش خودروسازان با تعهد معوق ناشی از افت تولید مواجه هستند. این چالش در آمریکا سبب شده که صنعت خودرو اقدام به ایجاد لابی در انجمن حمل و نقل کرده تا بتواند بخشی از کمبود مذکور را برای زنجیره تامین جبران کند.

افت جهانی تولید خودرو ناشی کمبود تراشه| ۷۵ درصد قطعات خودرو حمل و نقل زمینی دارد

براساس آمارهای جهانی تقریبا ۷۵ درصد قطعات زنجیره تامین توسط حمل و نقل جاده ای جابجا می شود

چالش زنجیره تامین در جابجایی قطعات خودرو

براساس آمارهای جهانی تقریبا ۷۵ درصد قطعات زنجیره تامین توسط حمل و نقل جاده ای جابجا می شود، این نوع ترابری سالانه ۱.۸ میلیون کالای خودروسازان را جابجا می کند. اگر زنجیره تامین اقدام به رفع مشکل کمبود تراشه کند، به دلیل تغییر شغل رانندگان یا تغییر کاربری وسایل حمل و نقل باری ضعف جابجایی قطعات در کل اقتصاد صنعت خودرو جهانی به ویژه آمریکا تاثیر منفی خواهد داشت.

زنجیره تامین جهانی با بررسی حمل و نقل زمینی متوجه شدند اگر بخواهند بخشی از جابجایی قطعات خودرو را از حمل و نقل جاده ای به ترابری ریلی تغییر دهند، شاید هزینه حمل و نقل کمتر و جابجایی سریعتر باشد. اما فرسودگی ناوگان ریلی مانع از تحویل به موقع قطعات در سراسر جهان می شود. یک واگن باری می تواند ۱۲ تا ۱۸ خودرو را می تواند جابجا کند اما یک کامیون می تواند حداکثر ۷ یا ۸ خودرو را حمل کند. کمبود واگن های ریلی در شبکه راه آهن آمریکای شمالی منجربه بحران جدی تاخیر در تحویل قطعات خودرو شده است.

حمل و نقل ریلی شامل مقاصد و مسیرهای متعددی است که آن را به یک پازل پیچیده اما مشترک برای خودروسازان تبدیل کرده است. سه تا پنج سال زمان نیاز است که حمل و نقل ریلی یا جاده ای آمادگی لازم برای تامین به موقع قطعات خودرو را به دست آورد.

افت جهانی تولید خودرو ناشی کمبود تراشه| ۷۵ درصد قطعات خودرو حمل و نقل زمینی دارد

خودروهای جدید به طور متوسط دارای ۱۵۰۰ تراشه هستند، از زمان شیوع کرونا الگوی زنجیره تامین خودروسازان تغییر یافت

هر خودرو ۱۵۰۰ تراشه دارد

خودروهای جدید به طور متوسط دارای ۱۵۰۰ تراشه هستند، از زمان شیوع کرونا الگوی زنجیره تامین خودروسازان تغییر یافت. چرا که مسیرهای دریایی، ریلی و زمینی به دلایل عدیده با چالش انتظار در ارسال قطعات مواجه شدند. افزایش تقاضای تولید خودرو در بازارهای جهانی منجر به ایجاد تعهد معوق فراوان خودروسازان شده است.

مشکلات زنجیره تامین خودروسازان همچنان ادامه داشته و فقط منوط به کمبود تراشه ها نیست، در سال ۲۰۲۲ شرکت خودروسازی مانند تویوتا باید ۹.۷ میلیون دستگاه خودرو تولید می کرد، اما موفق به تولید این مقدار خودرو نشد.

هم اکنون چندین خودروساز جهانی با چالش کمبود تراشه ها مواجه هستند، به عنوان مثال اوایل سال میلادی جاری گروه خودروسازی فولکس واگن اعلام کرد که کمبود تراشه روی فروش محصولات این برند تاثیر جدی خواهد گذاشت. پس از بزرگترین خودروساز آلمانی، کادیلاک، فورد و جنسیس نیز اعلام کردند که با افت فروش به دلیل کمبود مذکور مواجه خواهند بود.

کد خبر: ۲۲۶٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha