۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
بودجه بهینه سازی ۴۵هزار میلیارد بیشتر شد| پرداخت ۳۹۰ دلار به خودروسازان برای تولید هر خودروی کم مصرف
رئیس بهینه سازی مصرف سوخت گفت

بودجه بهینه سازی ۴۵هزار میلیارد بیشتر شد| پرداخت ۳۹۰ دلار به خودروسازان برای تولید هر خودروی کم مصرف

آب‌نیکی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه خودروسازان اسقاط خودرو را فراموش کرده اند، گفت: برای تولید هر خودرو با ۲ لیتر مصرف سوخت پایین تر ۳۹۰ دلار به خودروسازان پرداخت می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ناترازی انرژی به مرحله بحرانی رسیده است. مدیرعامل شرکت ملی گاز از ناترازی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی در گاز خبر داده و متوسط تولید و مصرف بنزین هم طبق گفته های مدیرعامل شرکت پخش و پالایش در نقطه سربه سر قرار گرفته است. البته شرایط در برخی از روزها فرق می کند و کسری بنزین به ۴۰ میلیون لیتر هم می رسد.

برخی از مسئولین تنها راه چاره را واردات می دانند اما رییس بهینه سازی مصرف سوخت معتقد است که با مدیریت مصرف می تواند ناترازی هایی که اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می کند را برطرف کرد. شرایط بحرانی انرژی در کشور حالا باعث شده که دولت و مجلس اعتبارات ویژه ای را برای این بخش در نظر بگیرند. آب نیکی در گفتگوی خود با بازار می گوید: امسال حدود ۴۵ هزار میلیارد از محل مصوبه شورای اقتصاد و البته جریمه سوزاندن فلرهای گازی و دیگر گازهای آلاینده به سازمان بهینه سازی مصرف سوخت اختصاص داده شده در حالی که درسال های گذشته تبصره ۱۴ تنها منبع مالی این سازمان بوده است.

او در گفتگوی هم با اشاره به مصرف ۲ برابری سوخت در خودروهای تولید داخل گفت که به ازای تولید خودرهایی که مصرف سوخت آنها حداقل ۲ لیتر کمتر باشد، حدود ۳۹۰ دلار ازخودروسازان حمایت می شود. او همچنین در ادامه سخنان خود با انتقاد از افزایش تولید خودروهای با مصرف بالای سوخت در کشور، گفت: خودروسازان اسقاط خودرو را فراموش کرده اند. متن کامل گفتگوی بازار با حسین آب‌نیکی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت را در ادامه می خوانید:

*در حال حاضر گفته می شود که مصرف انرژی در صنایع ایران بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است. برای مدیریت مصرف در این بخش چه برنامه ای دارید؟

هم‌اکنون پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در ۳ بخش صنعت، ساختمان و حمل‌ونقل تعریف شده است. هم اکنون مصرف سوخت و انرژی در صنایع کشور بسیار بالاست اما شرایط کشور دیگر اجازه نمی دهد که روند گذشته را بخواهیم ادامه دهیم. به همین دلیل رویکرد امروز ما اینگونه است که صنایع پر مصرف باید جریمه شوند.

در بخش خانگی هم بخاری ها و البته ساختمان های غیر استاندارد موجب شده که مصرف و البته اتلاف انرژی در کشور تا حد زیادی افزایش یابد. بر اساس آمار موجود هم اکنون ۲۰ میلیون بخاری داریم که بخش قابل توجهی از این بخاری ها بیش از دو برابر استاندارد تعریف شده را مصرف می کنند. اما مساله اینجاست که بسیاری از مردم توان مالی تعویض بخاری های فرسوده خود را ندارند. به همین دلیل قرار شده که در ۵ سال این بخاری ها را تعویض کرده و هزینه تعویض هر بخاری گرید A و B حدود ۳۹۶ دلار برآورد شده است.

همین طرح را در مورد پنجره را هم داریم. به طوری که طرح تعویض ۱۰ میلیون پنجره را در دستور کار داریم. البته هم اکنون به دنبال گرفتن مصوبه شورای اقتصاد در این حوزه هستیم.

حوزه حمل و نقل از جمله بخش هایی است که هدر رفت انرژی بالایی در آن صورت می گیرد. بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود ۲۵ درصد از انرژی کشور در این حوزه مصرف می شود. در شرایط موجود ۵۰ درصد مصرف حمل و نقل وابسته به بنزین، ۳۵ درصد به گازوییل و مابقی هم مربوط به مصرف سوخت های دیگر است. در این حوزه هم برنامه های برای مدیریت مصرف وجود دارد.

*آمارهای اعلامی از وضعیت نگران کننده ای در حوزه مصرف بنزین در کشور حکایت می کند و به گفته بسیاری در صورت ادامه این وضعیت ایران خیلی زود به یک واردکننده بزرگ بنزین تبدیل می شود. با توجه به این شرایط آیا کشور کشش تولید بیشتر خودرو را دارد؟

در ماه های گذشته شاهد بودیم که رکورد مصرف سوخت مدام در حال شکسته شدن است. بدون شک روند صعودی مصرف بنزین در ماه های آینده با توجه افزایش تعداد مسافرت ها تابستانه بازهم ادامه خواهد داشت. با این وجود وضعیت نگران کننده مصرف بنزین وزارت صمت همچنان به دنبال افزایش تولید خودروهای با مصرف غیر استاندارد است. خودروسازان در حالی روی رشد تولید متمرکز شده اند که خبری از اسقاط خودروهای فرسوده در کشور نیست و در عمل مصوبه قانونی که خودروسازان موظف به اجرای آن هستند به فراموشی سپرده شده است.

طرحی در شورای اقتصاد ذیل ماده ۱۲ قانون ۲۰ برای حمایت از تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی کم مصرف به تصویب رسیده است. بر اساس این طرح بابت تولید هر خودرو با ۲ لیتر مصرف کمتر ۳۹۰ دلار به خودروسازان پرداخت می شود

*از آنجاییکه خودروسازان یکی از عوامل اصلی مصرف بالای سوخت در کشور هستند، چه برنامه ای برای بهینه سازی مصرف در این حوزه وجود دارد؟

مصرف سوخت خودروهای ما تقریبا دو برابر استانداردهای جهانی بوده و باید خودروسازان فکری به حال آن بکنند. در راستای کاهش مصرف سوخت تولیدات داخلی سال گذشته طرحی در شورای اقتصاد ذیل ماده ۱۲ قانون ۲۰ برای حمایت از تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی کم مصرف به تصویب رسیده است. این طرح اوایل امسال ابلاغ شده و هم اکنون در حال مذاکره با خودروسازان هستیم تا موتورهای تولیدی خود را بهبود ببخشند.

*بر اساس این طرح چه مقدار مصرف سوخت خودروها باید کاهش یابد و چه مقدار حمایت خواهد شد؟

بر اساس این طرح مصرف خودروها باید حداقل ۲ لیتر کاهش یابد و بابت تولید هر خودرو با مصرف پایین تر ۳۹۰ دلار هم حمایت خواهیم کرد.

امسال از محل مصوبات شورای اقتصاد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانو ۱۰ الی ۱۵ هزار میلیارد تومان هم از محل جریمه سوزانده شدن فلرهای گازی و برخی دیگر از گازها در تعدادی از شهرها برای بهینه سازی اختصاص داده شده است

*سازمان بهینه سازی امسال طرح های متعددی را برای کنترل مصرف در بخش های مختلف در دستور کار خود قرار داده است. آیا اعتبارات لازم برای اجرای این طرح ها تامین شده یا نگرانی از بابت کافی بودن این اعتبارات وجود ندارد؟

امسال از محل مصوبات شورای اقتصاد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بهینه سازی اختصاص داده شده ضمن اینکه ۱۰ الی ۱۵ هزار میلیارد تومان هم از محل جریمه سوزانده شدن فلرهای گازی و برخی دیگر از گازها در تعدادی از شهرها به اعتبارات سازمان اضافه شده است. این ۴۵ هزار میلیارد تومان اعتباری است که در سال های گذشته وجود نداشت و امسال با همکاری دولت مجلس به تصویب رسید است. در سال های گذشته اعتبارات مربوط به بهینه سازی مصرف تنها از محل تبصره ۱۴ قانون تامین می شد که مقدار زیادی نبود.

کد خبر: ۲۲۶٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      0 0
      هیچ تغییری نکرده و نمی کند جز هدر رفت بیت‌المال از جیب مردم