۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
وزیر صمت تصمیم گیر تولید خودرو نیست| رقابت مشروط بر واردات خودرو
بازار گزارش می دهد

وزیر صمت تصمیم گیر تولید خودرو نیست| رقابت مشروط بر واردات خودرو

جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بازار گفت: وزیر صمت تصمیم گیر تولید خودرو نیست و از بیرون وزارت صمت برنامه ریزی برای تولید یا سیاست های جاده مخصوص انجام می شود.

بازار؛ گروه خودرو: وزیر صمت به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی در کشور باید خود مسئولیت برنامه ریزی و نظارت به حسن اجرای آن را داشته باشد. کارشناسان می گویند بیشتر از ۳۵ نهاد و سازمان در تصمیم گیری سیاست های صنعت خودرو دخیل هستند. به تازگی عباس علی آبادی، وزیر صمت در خصوص واردات خودرو گفته است؛ «واردات یک پتانسیل جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت و انحصار است.» این درحالی است که مهدی دادفر، دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در خصوص واردات خودرو به «بازار» گفته بود: «ظرفیت قانونی و توانایی اجرای امر واردات خودروهای سواری کارکرده در دستگاه اجرایی کشور وجود ندارد و وزیر صمت به تنهایی مسئول موضوع واردات خودرو به کشور نیست.»

جدی: وزیر صمت تصمیم گیر تولید خودرو نیست و از بیرون وزارت صمت برنامه ریزی برای تولید یا سیاست های جاده مخصوص انجام می شود

بدنه وزارت صمت تصمیم گیر بازار خودرو باشد

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص دخالت سایر نهاد ها در سیاستگذاری وزارت صمت جهت واردات خودرو گفت: «بارها به وزارت صمت توصیه کرده ایم که بدنه این وزارتخانه و وزیر صمت باید مسئول سیاستگذاری و تصمیم گیری در خصوص صنعت و بازار خودرو باشد، بنابراین عباس علی آبادی به عنوان وزیر صمت باید مانع از دخالت های خارج از وزارت صمت در این امر باشد.»

جدی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه وزارت صمت در حوزه خودرو چند درصد از تصمیمات را در دست دارد، بیان کرد: «وزارت صمت چندان اختیار دار نیست و اگر مسئولان از این وزارتخانه پاسخ می خواهند باید به همان میزان اجازه و اختیار تصمیم گیری به وزیر صمت بدهند.»

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهار نظر اخیر وزیر صمت در خصوص واردات خودرو به کشور، اظهار داشت: قانون واردات خودرو را به دولت ابلاغ و وزارت صمت نیز ثبت سفارش های انجام داده است. اما اکنون می گویند ارز جهت انجام امر واردات وجود ندارد و وزارت صمت چرا ارز می خواهد؟ این نوع نگرش به پای وزیر و وزارت صمت نوشته می شود.

وزیر صمت تصمیم گیر تولید خودرو نیست| رقابت مشروط بر واردات خودرو

وی افزود: تولید خودرو هر روز با شیوه های مختلف و بی پایه فروش دچار چالش می شود، اگر وزیر صمت بتواند در مسیری حرکت کند که شخصا تصمیم گیر این بازار باشد، شاید بتوان انتظار حل مشکلات بازار خودرو را داشت.

جدی در خصوص احتمال تغییر مدیران عامل ایران خودرو و سایپا به خبرنگار بازار توضیح داد: عباس علی آبادی وزیر صمت باید ببیند که با مدیران فعلی دو واحد خودروساز بزرگ می تواند برنامه های خود را محقق کند یا خیر، هرچند که معضلات صنعت خودرو ارتباط چندانی با مدیران ندارد. ولی به هر حال مدیران عامل ایران خودرو و سایپا دولتی بوده و تغییر خواهند کرد. بنابراین وزیر صمت باید در خصوص سیاستگذاری صنعت خودرو اقدامی عملی انجام داده تا فاصله قیمت خودرو میان بازار تا کارخانه کم شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص انحصار بازار خودرو به خبرنگار «بازار» گفت: وزیر صمت تصمیم گیر تولید خودرو نیست و از بیرون وزارت صمت برنامه ریزی برای تولید یا سیاست های جاده مخصوص انجام می شود.

وزیر صمت تصمیم گیر تولید خودرو نیست| رقابت مشروط بر واردات خودرو

یک استاد دانشگاه که نخواست نامش فاش شود: صنعت خودرو اصلاح شدنی نیست، چرا که مافیای خودرو به جای وزارت صمت برای این صنعت تصمیم گیری می کنند

صنعت خودرو اصلاح نمی شود

یک استاد اقتصاد دانشگاه که نخواست نامش فاش شود در خصوص صنعت خودرو به خبرنگار «بازار» گفت: صنعت خودرو اصلاح شدنی نیست، چرا که مافیای خودرو به جای وزارت صمت برای این صنعت تصمیم گیری می کنند. تا زمانی که این مافیا معرفی و کنترل نشوند، امیدی به اصلاح خودروسازی نیست.

این استاد دانشگاه در خصوص بهبود وضعیت صنعت خودرو با حضور وزیر صمت جدید به «بازار» توضیح داد: شرط بهبود این صنعت تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت خودرو با دعوت از تمام تشکل ها جهت تصمیم گیری است.

وی افزود: رقابت در بازار خودرو کشور سال هاست به فراموشی سپرده شده است، برای ایجاد رقابت باید واردات خودرو آزاد و قیمت گذاری دستوری نیز حذف شود.

کد خبر: ۲۲۶٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha