۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
گنج قارون معادن مازندران؛ استخراج ۲۲ میلیون ماده معدنی
بازار گزارش می‌دهد؛

گنج قارون معادن مازندران؛ استخراج ۲۲ میلیون ماده معدنی

ساری - استخراج بیش از ۲۲ میلیون ماده معدنی و اشتغال بیش از چهار هزار نفر، معادن را به گنج‌های طلایی در مازندران مبدل کرده است.

بازار – گروه استان‌ها: وجود انواع ماده معدنی، مازندران را به قطب و مهد این ذخایر مبدل کرده است اما این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها آن‌گونه که باید شناخته و فراوری نشده است.

مازندران با داشتن معادن متنوع و تنوع ذخایر معدنی از استان‌های غنی ازنظر فراورده‌های معدنی است و تولیدات این بخش هم‌ردیف نفت درآمدزا است. وجود معادنی نظیر فلورین، زغال‌سنگ، شن و ماسه، روی، سیلیس، سنگ‌های زینتی، مرمریت و غیره مازندران را به استانی برخوردار در حوزه صنعت و معدن مبدل کرده است.

ارزی آوری هم ردیف نفت
عبدالرضا سرمستی که نامی آشنا در عرصه تولید و اقتصاد مازندران بوده و از فعالان قدیمی بخش معدن در سوادکوه به شمار می‌رود، بابیان اینکه صنایع معدنی قابلیت ارزآوری هم‌ردیف نفت را دارد، به خبرنگار بازار می‌گوید: مازندران در تولید فلورین و سیلیس رتبه اول و در تولید زغال‌سنگ رتبه دوم کشور را دارد.

وی که دارای د معدن شن و ماسه کوه شکن و کوه ریز در سوادکوه بوده و ۱۴۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۸۰۰ نفر غیرمستقیم در آن اشتغال دارند، می‌گوید: ارکان اقتصادی که بر محور فعالیت‌های بخش معدن و صنعت استوار است، نیازمند سیاست‌گذاری سنجیده و رفع موانع در بخش‌های مختلف است.

وی افزود: بیش از چهار هزار نفر به‌صورت مستقیم و شش هزار دستگاه کمپرسی در معادن استان فعالیت می‌کنند که نشان از حجم گسترده تولید و اشتغال در بخش معادن است.

این معدن دار مازندرانی وحدت رویه دستگاه‌های مرتبط در بخش معدن را از خواسته‌های اصلی بیان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری و نوسازی بخش معدن نیازمند توجه جدی دولت است.

یک کارشناس مهندسی صنایع و معدن نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه بخش معدن به‌عنوان گنج‌های ناشناخته نیازمند حمایت مسئولان است، بر لزوم فعال شدن کارخانه‌ها و صنایع فرآوری در استان تأکید کرد و گفت: اینکه رتبه اول تولید برخی از ذخایر معدنی مانند فلورین و سیلیس راداریم کافی نیست و باید به صنایع فرآوری آن توجه شود.

محمد عابدی پایین بودن ظرفیت تولید معادن را ازجمله مشکلات و موانع بیان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ مجوز معدنی در استان صادرشده که نیمی از آن‌ها غیرفعال هستند و درصد بالایی نیز با ظرفیت بسیار پایین مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: نبود صنایع فراوری سبب شده تا معادن اصلی استان نظیر سیلیس، زغال‌سنگ و غیره غیرفعال بوده و بیشتر تمرکز واحدهای معدنی روی شن و ماسه است.

این کارشناس معدنی ادامه داد: مواد معدنی نظیر محصولات سیلیکونی، پنبه جات، صنایع پولادی، سیمان، سمباده ازجمله کاربردهای مواد معدنی است و باید واحدهای فرآوری و صنایع معدنی در استان تقویت شود تا این گنج‌های معدنی به‌صورت خام خارج نشود.

بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران معدنی هنوز درگیر چالش سرمایه و هزینه هستند و مسائل فراروی سبب شده تا معادن استان نتوانند با ظرفیت کامل فعالیت کنند

عابدی به اشتغال و ارزآوری بالای صنایع معدنی در بخش فلورین، آهن، سیلیس و غیره اشاره کرد و مشکل اصلی معادن را نبود نقدینگی، کمبود و فرسودگی تجهیزات و بلاتکلیفی بهره‌برداران بیان کرد و گفت: بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران معدنی هنوز درگیر چالش سرمایه و هزینه هستند و مسائل فراروی سبب شده تا معادن استان نتوانند با ظرفیت کامل فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: توجه ویژه به بخش معدن می‌تواند مازندران را به موتور محرک صنعت و معدن در کشور تبدیل کند و رسیدن به این هدف نیازمند داشتن برنامه جامع و هدفمند است.

نصراله صدر زاده از فعالان بخش معدنی که ریاست انجمن معدن خانه صنعت، معدن و تجارت را در کارنامه خود دارد، با اشاره به مشکلات فراروی بخش معدن می‌گوید: برای رفع مشکلات صنفی از قبیل تسهیلات بانکی، منابع طبیعی، زیست‌محیطی، آموزش و ایمنی معادن تلاش‌های خوبی از سوی انجمن صورت گرفته است.

وی ازجمله مشکلات معادن را واگذاری عرصه‌های قابل کار برشمرد و گفت: واگذاری عرصه قابل کار در محدوده پروانه بهره‌برداری و پیگیری مسائل مربوط به معارضین محلی ازجمله دغدغه‌ها بخش معدن به شمار می‌رود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بخش معادن، تکمیل زنجیره تولید و صنایع فرآوری را ازجمله نیازها بیان کرد و گفت: تکمیل این زنجیره، ارزآوری در حوزه معدنی را ارتقاء خواهد داد.

نیمی ازمعادن غیرفعال هستند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، فعال کردن معادن راکد و تکمیل پایانه‌های صادراتی را از اهم برنامه‌ها برای جهش تولید در استان بیان کرد و گفت: هم‌اکنون نیمی از ۲۵۰ معدن استان غیرفعال هستند.

حسینقلی قوانلو با اشاره به برنامه‌های جهش تولید، فعال کردن معادن غیرفعال را ازجمله برنامه‌ها برای جهش تولید بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه درصدی از معادن استان غیرفعال و راکد هستند، بهره‌گیری از ظرفیت معادن را در حوزه اشتغال و رونق تولید بسیار مهم برشمرد و گفت: علاوه بر آن باید به سمت توسعه صنایع معدنی و زنجیره‌های تولید گام برداریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران شمار معادن دارای مجوز را ۲۵۰ معدن اعلام کرد و گفت: نیمی از این معادن غیرفعال هستند.

معادن بی‌شماری در حوزه زغال‌سنگ، فلورین، سرب، باریت، سیلیس، پوکه معدنی و سنگ‌های تزیینی در مازندران فعالیت می‌کنند که گرانی ادوات و تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی نظیر کامیون و لودر سبب شده تا تعداد بالایی از معادن مازندران غیرفعال و یا غیراقتصادی شوند و باید به مشکلات محیط زیستی و منابع طبیعی و معارضان محلی نیز اشاره کرد.

در حال حاضر حجم ذخایر قطعی معدنی در مازندران بیش از یک میلیارد تن تخمین زده می‌شود اما به دلیل فرسودگی تجهیزات، نبود صنایع فراروی، بالا بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری فقط ۱۷ نوع ماده معدنی با ظرفیت ۲۲ میلیون تن در استان برداشت و استخراج می‌شود که زغال‌سنگ و فلورین عمده تولیدات را تشکیل می‌دهند.

درمجموع بخش معدنی به دلیل تکیه‌بر توان نیروهای داخلی و عدم وابستگی به خارج به‌عنوان مؤلفه مهم اقتصادی مقاومتی است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد زیرا این بخش کمترین تأثیر را از تحریم‌ها در زمان‌های مختلف دارد و افزایش تولیدات از یکسو و صادرات فرآورده‌های معدنی می‌تواند اوضاع نابسامان اقتصاد را سامان بخشد و برای رسیدن به چنین هدفی باید ضمن ساماندهی معادن و ارتقای ایمنی آن، به نوسازی تجهیزات و ادوات موردنیاز این بخش نیز توجه ویژه شود.

تدوین سند چشم‌انداز معدنی و اجرای آن، تعیین نحوه برداشت مواد معدنی، اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های نظام‌مهندسی معدن و هوشمند سازی آن نیز می‌تواند به توسعه بیش‌ازپیش بخش معدنی کمک قابل‌توجهی داشته باشد.

کد خبر: ۲۲٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha