۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
دستاورد ۱۴ میلیون دلاری از صادرات مکمل ها و فرآورده های طبیعی؛ ۱۰۰ درصد مکمل ها در کشور تولید می شود
بازار گزارش می دهد

دستاورد ۱۴ میلیون دلاری از صادرات مکمل ها و فرآورده های طبیعی؛ ۱۰۰ درصد مکمل ها در کشور تولید می شود

حجم صادرات مکمل ها و فرآورده های طبیعی در سال ۱۴۰۱ به ۱۴ میلیون دلار رسید که ۱۰ میلیون دلار آن فقط مختص به فرآورده های سنتی بوده است.

بازار؛ گروه صنعت: دوازدهمین همایش و نمایشگاه طلای سبز و یازدهمین همایش و نمایشگاه مکمل های غذایی، رژیمی و ورزشی با حضور سید حیدر محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی شمس الدین اردکانی دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عباس کبریایی زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی غذایی ایران، امین حسین جمشیدی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی و فرآورده های طب سنتی ایران و جمعی از فعالان صنعت داروسازی نوین و سنتی آغاز به کار کرد.

ظرفیت تامین ۱۰۰ درصدی نیاز کشور به مکمل ها

عباس کبریایی زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی غذایی ایران در ابتدای این رویداد بیان داشت: امروز صنعت تولید فرآورده‌ های مکمل به عنوان یکی از صنایع پر افتخار کشور به حساب می آید؛ به طوری که می توانیم ۱۰۰ درصد نیاز کشور را در تمام اشکال تامین کنیم.

وی با اشاره به نقش پر رنگ تولیدکنندگان مکمل های رژیمی غذایی در دوران اوج کرونا افزود: در دوران شیوع بیماری کرونا نه تنها نیاز کشور در حوزه فرآورده‌ های مکمل به طور کامل تامین شد بلکه توانستیم دستاوردهای صادراتی خوبی را هم در این زمینه داشته باشیم.

کبریایی زاده: امروز تعداد شرکت های تولیدکننده فرآورده مکمل در کشور به ۱۰۵ شرکت رسیده است

این داروساز تاکید کرد: امروز تعداد شرکت های تولیدکننده فرآورده مکمل در کشور به ۱۰۵ شرکت رسیده است. همچنین خطوط تولید متعددی را در این صنعت در کشور داریم و بسیاری از ماشین آلات این صنعت هم در داخل کشور ساخته می ‌شوند.

کبریایی زاده اضافه کرد: در حال حاضر صنعت مکمل به جایگاهی رسیده که باید نقشه راهی برای آینده داشته باشیم و بر این اساس نیازمند این هستیم که یک استراتژی هدفمند در این صنعت داشته باشیم تا بتوانیم شاهد حیات این صنعت در سالهای آینده و موفقیت های مستمر آن باشیم. تحقق این موضوع نیز نیازمند نگاه جدی تر از مسئولان در وزارت صمت و سازمان غذا و دارو است.

ضرورت تولید یک فرآورده از هر گیاه دارویی

امین حسین جمشیدی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی و فرآورده های طب سنتی ایران نیز در آیین افتتاحیه دوازدهمین همایش و نمایشگاه طلای سبز با اشاره به اینکه اکنون باید برای هر گیاه بومی یک فرآورده داشته باشیم بیان داشت: بزرگان زیادی در این حوزه تلاش کردند که امروز در میان ما نیستند و دستاورد های حاصل در این عرصه حاصل زحمات بی وقفه آنهاست.

وی با اشاره به تلاش های مستمری که در حوزه تولید فرآورده های طبیعی در کشور انجام شده است تا امروز این فرآورده ها به جایگاه مناسب تری برسند افزود: این حوزه در کشور بیشتر بر مبنای علاقه و عشق فعالان حوزه شکل گرفته است که کمتر به منافع مادی می اندیشد.

جمشیدی: حدود هزار و ۲۰۰ گیاه دارویی با احتساب گونه ‌های مختلف در کشور داریم

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی و فرآورده های طب سنتی ایران ادامه داد: در خصوص برنامه ‌ریزی برای آینده حوزه فرآورده های طبیعی و طب مکمل منابع بسیار زیادی در این حوزه در کشور وجود دارد و تا وقتی که از هر گیاه بومی کشور حداقل یک فرآورده تولید نکرده ایم، تلاش ها در این حوزه باید ادامه پیدا کند.

جمشیدی ضمن قدردانی از حمایت های سازمان غذا و دارو گفت: حدود هزار و ۲۰۰ گیاه دارویی با احتساب گونه ‌های مختلف در کشور داریم اینکه هفته ‌ای ده‌ ها فرآورده به کمیسیون قیمت برده شود به این معنا است که سازمان غذا و دارو با دور تند کار می ‌کند اما در عین حال صنعت هم رشد بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: با این شرایط باید این محفل هم برای حرکت صنعت چابک تر از گذشته عمل کند؛ چرا که ادامه این وضعیت باعث فرسوده شدن حتی کارکنان سازمان غذا و دارو می شود و باید قدری وضعیت این صنعت تسریع تر شود.

برنامه ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی

مهدی شمس الدین اردکانی دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه مراسم آغازین دو رویداد نمایشگاهی بیان داشت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌ های طب سنتی هستیم و به زودی آن را تشکیل خواهیم داد.

وی افزود: در حوزه تولید علم در رتبه چهارم قرار داریم و بازار ۵ هزار میلیاردی را پیش رو داریم که دریغ است از آن استفاده نشود. همچنین سازمان غذا و دارو حمایت های خوبی را در این مسیر انجام داده است اما توقع ما این است که این حمایت ها باز هم بیش از گذشته باشد.

اردکانی ادامه داد: یکی از بحث های توسعه، هم افزایی است و ما برای اینکه بتوانیم کشور قدرتمندی در منطقه و دنیا باشیم نیازمند این هستیم کارهای بزرگی انجام دهیم. بنابراین روشن است که اگر کار بزرگی صورت نگیرد دستاوردهای بزرگی را نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در همین راستا ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پی جدید کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی هستیم و از فعالان این بخش حمایت خواهیم کرد.

تولید ۱۰۰ درصدی مکمل ها در کشور

سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این همایش بیان داشت: تولید ۱۰۰ درصدی مکمل‌ ها در کشور مایه افتخار است که به آن رسیده‌ایم. بنابراین ضروری است که تولیدکنندگان این حوزه با ارتقای کیفیت، کاری کنند که در بخش صادرات هم بتوانیم پیشرفت های خوبی را به دست بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرآورده ‌های طبیعی و مکمل ها شاهد رشد خوبی در صادرات هستیم افزود: حجم صادرات این دو حوزه در مجموع در سال ۱۴۰۱ به ۱۴ میلیون دلار رسید که ۱۰ میلیون دلار آن مربوط به حوزه فرآورده‌های سنتی بود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ادامه داد: در حوزه سلامت بیشترین و خودکفا ترین تولیدات را در حوزه مکمل ها و فرآورده ‌های طبیعی و سنتی داریم که این موضوع افتخار بزرگی است؛ چرا که در سال ‌های نه چندان دور مکمل وارد می کردیم که این موضوع در کنار ارزبری بالا، اجازه رقابت را هم از تولیدکنندگان ما می ‌گرفت. با این حال با افزایش حجم تولیدات داخلی در شرایط بسیار خوبی قرار داریم.

حیدر محمدی: هدف ما کمک به تولید کنندگان است تا مشکلات آنها برطرف شود

محمدی با اشاره به اهدافی که سازمان غذا و دارو در حوزه مکمل ها و فرآورده های طبیعی دنبال می کند تاکید کرد: هدف ما کمک به تولید کنندگان است تا مشکلات آنها برطرف شود، در حالی که حتی بخشی از مشکلات فرا بخشی است. به عنوان مثال بخشی از مشکلات به دلیل عدم امکان حواله ارز است که از بهمن سال گذشته تاکنون ما را با مشکلات زیادی در تأمین مواد اولیه و غیره رو به رو کرده است.

وی افزود: این مشکلات به شکلی است که برخی شرکت‌ها حتی ۳ ماه است نتوانستند مواد اولیه تامین کنند و این نشان می ‌دهد که باید با تسهیل فرایندها به سمت افزایش تولید برویم. البته اکنون خیلی از فعالیت ‌ها سامانه ‌ای شده اند و از طریق سامانه تی‌ تک در حال انجام هستند.

محمدی ادامه داد: می ‌دانیم که ممکن است برخی فرایندها در مجموعه غذا و دارو کند پیش برود اما برای رفع این مشکل پیگیر هستیم و حتی بحث برون سپاری را پیگیری می‌ کنیم تا بخشی از فعالیت‌های غیر حاکمیتی را به بخش خصوصی پر سابقه واگذار کنیم. البته این به معنای عدم نظارت از سوی سازمان نیست. در این راستا حتی روز گذشته مصوبه ‌ای درباره برون سپاری بخشی از فرایندها گرفتیم و امید است به زودی عملیات آن آغاز شود و انجمن‌ ها و سندیکاها هم به کمک ما بیایند.

رشد صدور پروانه های فعالیت در حوزه طب سنتی

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص افق صنعت فرآورده‌های طبیعی و سنتی در برنامه ششم توسعه گفت: خوشبختانه رشد خوبی را در این زمینه شاهد هستیم و حدود ۲ هزار پروانه در حوزه طب سنتی صادر کرده ‌ایم که ۲۱۰ درصد فراتر از برنامه تدوین شده است. در حوزه داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی نیز ۴ هزار و ۸۰۰ پروانه صادر کردیم که ۲۳۵ درصد رشد را نشان می ‌دهد.

محمدی با اشاره به حوزه قیمت اشاره کرد: با شرایطی که در زمینه اقتصادی در کشور وجود دارد مشکلاتی داریم و مرتب از ما می‌خواهند به مردم کمک کنیم. سازمان غذا و دارو از دوستان کمک می طلبد. در سفر به یکی از کشورها توصیه کردیم که برخی محصولات را با این کشور تولید کنیم تا سطح تولید افزایش یابد و از کاهش هزینه‌ ها سود ببریم. با اینکه صادرات محصولات دارویی در سال قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشت، اما باز هم نیاز به پیشرفت داریم.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت بالایی در داروهای سنتی داریم که اگر بخواهیم طبق ظرفیت عمل کنیم می ‌توانیم بزرگ ‌ترین تولید کننده و صادر کننده این محصولات باشیم؛ چرا که زیرساخت آن موجود است، اما باید تولیدات خود را دراین بخش صنعتی ‌تر کنیم. علاوه بر این پوشش بیمه ‌ای این فرآورده‌ های طبیعی و مکمل را پیگیری کردیم که بیمه‌ های مکمل آن را بپردازند؛ چرا که بنیه ضعیف بیمه‌ های پایه شاید نتواند پاسخگوی این نیاز باشد.

محمدی با اشاره به تعاملات آتی سازمان غذا و دارو با جهاد کشوری برای جهش تولید در حوزه فرآورده های طبیعی تاکید کرد: در مورد تولید، کشت و برداشت محصولات گیاهی همکاران ما در جهاد کشاورزی کمک می ‌کنند.

کد خبر: ۲۲۵٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha