۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
حشره ای که اقتصاد نخلداران کرمان را دچار چالش کرد| امحاء تنها راه چاره
گزارش بازار؛

حشره ای که اقتصاد نخلداران کرمان را دچار چالش کرد| امحاء تنها راه چاره

کرمان – سوسک سرخرطومی به عنوان یکی از آفت های نوظهور نخلستان های کرمان در چند سال اخیر به چالشی جدی برای ادامه حیات نخل ها در کرمان تبدیل شده است.

بازار – گروه استان ها: کرمان در شرق استان یعنی بم، نرماشیر، فهرج، ریگان و برخی از بخشهای کرمان از جمله شهداد و همچنین در هفت شهرستان جنوبی استان دو قطب تولید خرما را در خود جای داده است.

ارقام مختلف خرما در استان کرمان تولید می شود که گل سر سبد این محصول خرمای مضافتی است که به خصوص در ماه رمضان در کشور مشتری های زیادی دارد.

کرمان رتبه نخست سطح زیر کشت نخل در کشور را دارد

تنها در شرق استان کرمان با سطح زیرکشت بالغ بر ۲۸ هزار هکتار نخلستان های نهال و بارور و تعداد ۱۸ هزار بهره بردار و تولید سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن محصول، یکی از گسترده ترین پهنه های کشوری در زمینه کشت نخل وجود دارد.

حشره ای که اقتصاد نخلداران کرمان را دچار چالش کرد| امحاء تنها راه چاره

در جنوب استان کرمان نیز سطح زیرکشت نخلستان های با احداث ۱۱۴ هکتار در سال های اخیر به ۳۰ هزار و ۷۲۴ هکتار افزایش یافته است. که ۱۴۰ هزار تن خرما در این منطقه تولید می شود.

در واقع کرمان بیشترین سطح زیر کشت خرما را دارد اما از نظر تولید رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

این محصول علاوه برتامین نیاز داخلی کشور به کشورهای مختلف نیز صادر می شود و دومین محصول کشاورزی صادراتی استان کرمان محسوب می شود.

سالانه به صورت متوسط ۵۶ میلیون دلار ارزآوری از این طریق در کرمان انجام می شود و معیشت بسیاری از مردم شهرستانهای محروم کرمان به خصوص در شرق استان به وجود نخل ها وابسته است

سالانه به صورت متوسط ۵۶ میلیون دلار ارزاوری از این طریق در کرمان انجام می شود و معیشت بسیاری از مردم شهرستانهای محروم کرمان به خصوص در شرق استان به وجود نخل ها وابسته است بطوریکه هرخانوار با کشت چند نخل در باغ خانه ها بخش قابل توجهی از هزینه های سالانه را از این طریق تامین می کند.

تک قطبی بودن اقتصاد خرما در شرق کرمان

تک قطبی بودن اقتصاد در برخی از مناطق استان بر مبنای تولید خرما در حالی روی داده است که برخی مخاطران از جمله شیوع آفت ها و تغییرات اقلیمی، نواسانات ارز، تحریم ها و دلال بازی در بازار داخلی به یکی از مهمترین مشکلات نخل داران تبدیل شده است.

استان کرمان پهناورترین استان ایران است و متاسفانه در شرق استان آفت سوسک سرخرطومی حنایی نخلستانها را دچار چالش کرده است.

مدیر حفظ نباتان استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: متاسفانه در این سالها شاهد شیوع این آفت در نخلهای دیگر مناطق استان هستیم و به دلیل شیوع زیاد، مولد بودن حشره و خسارت شدیدی که به نخلها وارد می کند این آفت می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

وی گفت: پایشهای مستمر از وضعیت این آفت در استان کرمان در حال انجام است و طرح شناسایی و تیمار درختان و یا امحا درختان آلوده در دستور کار جدی قرار دارد.

مدیر حفظ نباتان استان کرمان: پایشهای مستمر از وضعیت این آفت در استان کرمان در حال انجام است و طرح شناسایی و تیمار درختان و یا امحا درختان آلوده در دستور کار جدی قرار دارد

محمد ناظری گفت: این مساله را با حضور مدیران ستاد بحران استان نیز مطرح کرده ایم و باید همه دستگاهها و به خصوص باغداران در راستای کنترل این آفت خطرناک همکاری کنند تا از شیوع بیشتر آفت جلوگیری شود.

حشره ای که اقتصاد نخلداران کرمان را دچار چالش کرد| امحاء تنها راه چاره

وی گفت: از این آفت به عنوان یک دشمن نامرئی کشاورزی یاد می شود که از داخل نخلها را از بین می برد و پس از مدتی که در ظاهر درخت مشکلی ندارد اما به یکباره درخت از بین می رود.

خرمای مضافتی بیشترین آسیب را می بیند

وی افزود: بهترین خرمای کرمان مضافتی است و متاسفانه بیشترین خسارت از این آفت نیز به همین رقم از خرما وارد می شود و باتوجه به اینکه ۹۰ درصد خرمای شرق کرمان مضافتی و اقتصاد تک محصولی است می تواند معیشت مردم را با مخاطره جدی مواجه کند.

وی تا کید کرد که باید تک تک درختان نخل پایش شوند تا با شناسایی درختان آلوده از گسترش آفت جلوگیری کنیم و در این زمینه همه مردم و کشاورزان باید همکاری کنند.

وی از کشاورزان خواست با رصد دقیق باغ ها هر گونه مشاهده این سوسک را فورا به کارشناسان گزارش کنند تا با روش های تخصصی از آلودگی نخلستان ها جلوگیری شود.

وی گفت: در کنار آفت ها پدیده خشکیدگی خوشه های خرما نیز در نخلستان ها به دلیل گرمای زیاد هوا دیده می شود و در کنار هم قرار گرفتن این مشکلات می تواند اقتصاد خرما در استان را که هزاران نفر از آن ارتزاق می کنند را با مخاطره جدی مواجه کند در همین راستا باید برنامه ریزی فوری و جدی در استان انجام شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: استان کرمان از مهمترین قطبهای تولید محصولات کشاورزی و به ویژه خرما در کشور محسوب می شود و حراست از این گنجینه برای ما ارزش بسیار بالایی دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور: حراسات و نگهداری از منابع کشاورزی در بخصوص نخلستانها در استان کرمان یکی از مهمترین اهداف وزارت کشاورزی است

حسین رنجبر افزود: در همین راستا ۴۰ میلیارد تومان برای مقابله با این آفت در نظر گرفته شده است و مبلغی نیز به جنوب کرمان اختصاص می یابد تا با اجرای کارهای تخصصی و علمی و پایش دقیق از شیوع آفت جلوگیری و نخلستان ها حفظ شوند.

وی بیان کرد: کرمان دارای تنوع زیستی گسترده است و همین امر موجب شده که ایناستان به یکی از قطبهای استراتژیک تولید محصولات صادرات محور کشاورزی و همچنین تامین کننده نیاز اصلی مواد غذایی در داخل کشور تبدیل شود.

رنجبر ادامه داد: مهار آفت در کرمان یکی از مهمترین اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است و میزان و زمان تخصیص اعتبار مقابله با سوسک سر خرطومی در کرمان جلوتر از بقیه استان ها است.

وی عنوان کرد: اصولا چون تنوع زیستی در کرمان بالاست شاهد عوامل بیشتر خسارت زا و آفت در این استان هم هستیم به همین دلیل باید کار ویژه در کرمان انجام شود.

نخلستان های استان کرمان به صورت مستقیم و غیر مستقیم حدود یک میلیون نفر اشتغال در استان ایجاد کرده اند که حراست و نگهداری از آنها اهمیت بالایی دارد.

کد خبر: ۲۲۵٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha