۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
دلیل ارزان شدن ۲۰ درصدی مسکن؛ رئیس انجمن مسکن: متقاضیان قدرت خرید ندارند قیمت ها کاهش یافت
«بازار» گزارش می دهد

دلیل ارزان شدن ۲۰ درصدی مسکن؛ رئیس انجمن مسکن: متقاضیان قدرت خرید ندارند قیمت ها کاهش یافت

این روزها در حالی شاهد رکود حاکم بر بازار مسکن هستیم که برخی سازنده ها به همین دلیل از قیمت های پیشنهادی خود عقب نشینی کرده و با تخفیف تلاش می کنند خریداران را مجاب به نهایی کردن معامله مسکن کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: این روزها در حالی بازار نقل و انتقال مسکن به روزهای اوج خود رسیده که اغلب املاکی ها اعلام می کنند بازار مسکن در یک رکود تورمی فرو رفته است. این رکود تورمی اگر چه برای بخش مسکن می تواند مفید و موثر باشد اما به نظر می رسد ادامه رکود منجر به کاهش قیمت مسکن شود.

برخی املاکی های سطح شهر عنوان می کنند که بازار مسکن با برخی اقدامات دولت مثل راه اندازی سامانه املاک و مستغلات و افزایش سقف وام ودیعه مسکن از التهاب به دور شده است اما همچنان بازار مسکن از کمبود فایل رنج می برد.

دلیل ارزان شدن ۲۰ درصدی مسکن؛ رئیس انجمن مسکن: متقاضیان قدرت خرید ندارند قیمت ها کاهش یافت

«ایرج رهبر» رئیس انجمن انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا در تهران تعداد صدور پروانه ساختمانی کاهش پیدا کرده است؟ گفت: اگر چه تعداد صدور پروانه ساختمانی در حال افزایش است اما نسبت به سال های گذشته آمارهایی که قبلا اعلام کرده اند کاهش زیادی دارد.

خوشبختانه در یکی دو ماه اخیر کاهش قیمت مسکن هم در برخی نقاط کشور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد داشتیم

وی در پاسخ به این پرسش که این افت صدور پروانه ساختمانی تهدیدی برای افزایش قیمت مسکن نیست؟ ادامه داد: خوشبختانه در یکی دو ماه اخیر کاهش قیمت مسکن هم در برخی نقاط کشور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد داشتیم.

رهبر در پاسخ به این پرسش که این کاهش قیمت مسکن به چه دلیل است؟ آیا به خاطر افت نرخ ارز بوده است؟ تاکید کرد: افت قیمت مسکن به خاطر نرخ ارز نیست. دلیل اصلی افت قیمت مسکن به دلیل گرانی بیش از حد قیمت مسکن و پایین بودن قدرت خرید است. سازنده ها و برخی مالکان متوجه شده اند که متقاضیان مسکن قدرت خرید ندارند و به همین دلیل از قیمت های پیشنهادی عقب نشینی کرده اند.

وی با بیان اینکه این عقب نشینی به معنی تخفیف است اضافه کرد: به هر حال فروشندگان مسکن راضی شده اند که با قیمت پایین تر ملک خود را به فروش برسانند و این قیمت ها کاذب است.

قیمت مسکن هنوز به اندازه تورم رشد نکرده است اما چون قدرت خرید مسکن نیست این تخفیف ها و کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی طبیعی است

رئیس انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان و انبوه سازان معتقد هستند که قیمت مسکن هنوز به اندازه تورم رشد نکرده است؟ تصریح کرد: قیمت مسکن هنوز به اندازه تورم رشد نکرده است اما چون قدرت خرید مسکن نیست این تخفیف ها و کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی طبیعی است.

در برخی نقاط تهران قیمت مسکن متری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هم معامله می شود. به هر حال برخی پول های باد آورده ای دارند و بنا به دلایلی این ملک ها را خریداری می کنند

وی افزود: البته یک سری استثناها در برخی نقاط تهران هست که ما دنبال آن استثناها نیستیم. به عنوان مثال در برخی نقاط تهران قیمت مسکن متری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هم معامله می شود. به هر حال برخی پول های باد آورده ای دارند و بنا به دلایلی این ملک ها را خریداری می کنند. اما باید روی کلیت جامعه فکر کرد و افراد متوسط جامعه که بتوانند صاحب مسکن شوند و با تولید زیاد قیمت ها را کاهش دهیم.

گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری بازار نشان می دهد که اغلب املاکی ها این روزها بدون حتی یک معامله مسکن در طول هفته امورات خود را می گذرانند.

برخی املاکی ها معتقد هستند که قیمت مسکن این روزها به دلیل تورم حاکم بر جامعه به قدری افزایش یافته که قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن کاهش چشمگیری داشته است.

کد خبر: ۲۲۴٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha