۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱
عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد، با مالیات بر سوداگری
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد، با مالیات بر سوداگری

خاوری، کارشناس بازار سرمایه گفت: با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه (در صورت اجرای صحیح و نظارت مناسب) می‌توان تا حد زیادی بحث دلالی و سوداگری در این بازارها را کنترل کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: بحث اخذ مالیات از بازارهای مختلف، موضوعی است که در همه جای دنیا مرسوم بوده و اتفاقاً مالیات ابزاری است که می‌تواند در مدیریت بازارهای مختلف به سیاست‌گذاران کمک کند. کما اینکه در برخی از کشورهای توسعه یافته دنیا، از مسکن دوم اشخاص مالیات ۶۰ درصدی اخذ می‌شود تا افراد به مسکن به عنوان کالایی سرمایه‌ای نگاه نکنند.

وی افزود: معتقدم در کشور ما هم با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه (در صورت اجرای صحیح و نظارت مناسب) می‌تواند تا حد زیادی بحث دلالی و سوداگری در این بازارها را کنترل کند.

خاوری در ادامه ضمن تاکید بر اثر مثبت اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن و خودرو بر روند بازار سرمایه عنوان کرد: در چند سال اخیر با وجود ورود مردم به بازار سرمایه، اما هنوز این بازار جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا نکرده و مردم هنوز به بازار سرمایه به عنوان بازاری برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نگاه نمی‌کنند. اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه طبق همان پیش‌نویسی که ارائه شده، می‌تواند در افزایش جذابیت بازار سرمایه موثر باشد. همین حالا هم بازارهای موازی در رکود نسبی قرار دارند و بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها برای جذب نقدینگی ارزنده‌تر است. با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، بورس می‌تواند نقش موثری در جذب نقدینگی سرگردان داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: افزایش عمق بازار سرمایه با پذیرش شرکت‌های جدید و همینطور تنوع ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری از مهمترین راهکارهایی است که در صورت ورود نقدینگی به بازار سرمایه، می‌تواند منجر به رشد مناسب و منطقی این بازار شود. در حال حاضر تنوع ابزارهای مالی در بازار سرمایه ایران نسبت به سال ۹۹ بسیار بیشتر است و با توجه به تعدد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده نفت خام و شمش طلا و... دامنه اختیار برای سرمایه‌گذاری رشد کرده و از این جهت بازار سرمایه فعلی با سال ۹۹ قابل قیاس نیست.

خاوری در خاتمه گفت: معتقدم قبل از آنکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی شود، مدیران ‌و متولیان بازار سرمایه باید تدابیری برای کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس اندیشیده و ابزارهای لازم را برای استقبال از حجم سرمایه‌ای که می‌تواند وارد بورس شود، ایجاد کنند. از جمله اقدامات ضروری در این راستا، عرضه‌های اولیه؛ ارتقای سیستم معاملات به منظور جلوگیری از اختلالات احتمالی هسته؛ فرهنگ‌سازی و آموزش ارتقای سواد مالی سرمایه‌گذاران و... خواهد بود. در مجموع معتقدم قبل از اجرایی شدن این طرح باید مقدمات لازم برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه فراهم شود تا با ورود نقدینگی به بازار، ریسکی متوجه سرمایه‌گذاران نشده و ضمنا نقدینگی به سمت بنگاه‌های اقتصادی هدایت شود.

کد خبر: ۲۲۴٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha