۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۷
کارمزد تراکنش منبع تامین مالی بانک‌ها در تمام دنیاست

کارمزد تراکنش منبع تامین مالی بانک‌ها در تمام دنیاست

بخش مهمی از هزینه‌های مورد نیاز بانک مثل توسعه سیستم‌های مبادلاتی، طراحی اپلیکیشن‌ها و سامانه‌ها و نوسازی از محل اخذ کارمزد است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، آلبرت بغزیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد اقتصاد در خصوص موضوع اخذ کارمزد بانکی از تراکنش‌ها و آنچه در دنیا معمول است گفت: در تمام دنیا یکی از مهمترین مسائلی که به بقای نظام بانکی کمک می‌کند دریافت وجهی بابت ارائه خدمات است که از آن به عنوان کارمزد یاد می‌شود.

وی در این باره گفت: به این دلیل گفته شد بانک‌ها معمولا از طریق کارمزد بقا می‌یابند، چرا که بخش مهمی از هزینه‌های مرتبط و مورد نیاز بانک مثل توسعه سیستم‌های مبادلاتی، طراحی اپلیکیشن‌ها و سامانه‌ها و نوسازی بانک و تجهیزات بانکی همه و همه از محل دریافت کارمزدها صورت می‌گیرد، بنابراین در تمام دنیا کارمزدها مخارج بانک را تامین می‌کنند.

آلبرت بغزیان در پاسخ به این سوال که آیا با پرداخت کارمزد این امکان وجود دارد که ناترازی بانک‌ها کاهش بیابد، گفت: ناترازی بانک‌های ایران ناشی از عدم بازگشت وام و تسهیلاتی است که به برخی افراد داده شده است. به عنوان مثال ۱۰ میلیارد دلار از ۱۵۰ میلیارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی نقد است، چرا که متاسفانه ۱۴۰ میلیارد دلار وام پرداخت شده به این صندوق بازنگشته است.

بغزیان توضیح داد: وقتی می‌گوییم صندوق روسیه ۶۰۰ میلیارد یا نروژ ۱۰۰۰ میلیارد دلار دارد به معنای نقد بودن این ارقام نیست، بلکه رقم‌های وام داده شده در بخش‌های توسعه‌ای و صنعتی و کشاورزی سرمایه گذاری شده، اما سوخت نشده، چرا که اقساط وام مرتب به بانک برمی گردد.

وی در پایان گفت: بنابراین نمی‌توان گفت با اخذ کارمزد تراکنش بانکی، ناترازی بانکی برطرف می‌شود، اما کارمزد برای بقای سیستم بانکی در همه جای دنیا لازم است و از دریافت کنندگان خدمات اخذ می‌شود.

کد خبر: ۲۲۴٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha