۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۲
مالیات بر سوداگری به تشویق و تقویت بخش تولید می‌انجامد| دلالان و واسطه‌گران به حاشیه می‌روند
عضو اتاق بازرگانی ایران:

مالیات بر سوداگری به تشویق و تقویت بخش تولید می‌انجامد| دلالان و واسطه‌گران به حاشیه می‌روند

شاه ویسی، عضو اتاق ایران گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صورت اجرای دقیق و کارشناسانه باعث ترغیب سرمایه‌گذاران و تقویت بخش مولد می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، پیمان شاه اویسی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در خصوص لزوم اجرای طرح مالیات بر سوداگری و تاثیر آن بر بازار ارز و طلا، افزود: جزئیات و تاثیر واقعی طرح یاد شده در زمان اجرا مشخص خواهد شد که امیدوارم با توجه به اهدافش بتواند در کنترل بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن تاثیرگذار باشد. البته نباید در این طرح، مالیات مضاعف و یا چند باره شامل حال سرمایه گذار در بازارهای مختلف شود؛ به گونه‌ای که اگر مالیاتی بر معامله یا کسب درآمدی اعمال شده باشد، نباید چندی بعد، مالیات دوباره‌ای حاصل از نرخ تورم و افزایش کاذب قیمت‌ها اخذ شود.

وی با تاکید بر لحاظ کردن بحث تورم در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: طبق این طرح نباید روند مالیات به گونه‌ای باشد که افزایش نرخ تورم و قیمت‌ها، به منزله درآمد ناگهانی تلقی شود، چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاران با نیت حفظ ارزش سرمایه وارد بازار می‌شوند در نتیجه مشکل تورم نیز باید در تعیین مالیات لحاظ شود.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم کوتاه شدن دست دلالان و سفته‌بازان از بازار ارز و سکه، تصریح کرد: اجرای هر طرح و برنامه‌ای از سوی دولت و بانک مرکزی باید به گونه‌ای باشد که دلالان و واسطه‌گران را بصورت جدی و اساسی به حاشیه براند. به عنوان مثال باید به خرید و فروش کدهای ملی در بازار ارز اشاره کرد که به ضرر بازار و مصرف‌کننده واقعی است که البته طرح افتتاح حساب ارزی، توانست تا حد قابل توجهی آنرا کنترل کند.

شاه اویسی حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را یکی از ملزومات طرح‌های این چنینی خواند و گفت: به موازات اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه باید از تولیدکنندگان واقعی و سرمایه‌گذاران بخش مولد هم حمایت ویژه‌ای صورت گیرد. در واقع اگر زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاران بخش مولد مهیا شود و آن‌ها دغدغه‌ای برای تهیه زمین، ارز و وام‌های بانکی نداشته باشند، مطمئنا شاهد بهبود وضعیت و به ثمر رسیدن طرح‌های مختلف برای کنترل بازار خواهیم بود.

کد خبر: ۲۲۴٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha