۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
مصرف برق از ۶۰ هزار مگاوات عبور کرد
سخنگوی صنعت برق:

مصرف برق از ۶۰ هزار مگاوات عبور کرد

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: روز گذشته رقم مصرف برق به ۶۰۸۰۰ مگاوات رسید که ۷۳۰۰ مگاوات بیشتر از حداکثر اوج بار و معادل مصرف ۵ استان خراسان شمالی، رضوی، جنوبی و مازندران و گلستان است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: روز گذشته رقم مصرف برق به ۶۰۸۰۰ مگاوات رسید که ۷۳۰۰ مگاوات بیشتر از حداکثر اوج بار و معادل مصرف ۵ استان خراسان شمالی، رضوی، جنوبی و مازندران و گلستان است.

او با بیان اینکه ما امسال با افزایش زودهنگام دما و در نتیجه رشد مصرف مواجه شده‌ایم، گفت: تمام سعی ما این است که برق پایدار برای همه مشترکان تامین شود.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مدیریت مصرف از بخش ادارات دولتی آغاز شده، تصریح کرد: در این بخش پیش‌بینی شده که ۱۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف اعمال شود و این برنامه از ۱۶ خرداد آغاز خواهد شد، بر این اساس دمای تنظیمی وسایل سرمایشی به گفته او، ادارات در مناطق عادی باید یک ساعت قبل از خاتمه کار و مناطق گرمسیر همزمان با پایان ساعت اداری نسبت به خاموش کردن وسایل سرمایشی اقدام کنند که بنا بر این است با این رویه ۶۰ درصد میزان مصرف کاهش یابد و در کل ۴۰ درصد کاهش مصرف را شاهد خواهیم بود.

برق مورد نیاز صنایع تامین می‌شود

مصطفی رجبی مشهدی همچنین با بیان اینکه امسال صنایع کوچک مشمول برنامه های مدیریت مصرف نمی شوند، خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد صنایع در ردیف صنایع کوچک قرار می‌گیرند که بیشترین میزان اشتعال را هم دارند؛ بنابراین مشمول برنامه های مدیریت مصرف نخواهند شد.

به گفته او، صنایع مستقر در شهرک های صنعتی فقط یک نصف روز محدودیت خواهند داشت که می توانند آن را در روزهای تعطیل و یا ساعت غیر پیک جبران کنند و در این زمان ها انرژی بیشتری برای آنها تامین می شود.

رجبی مشهدی اظهار داشت: برق مورد نیاز صنایع بزرگ از جمله سیمان، پارسال برای تولید پنج میلیون تن سیمان پیش بینی شده بود که در نهایت برای تولید ۵.۲ میلیون مهیا شد و امسال این میزان بیشتر خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه‌داد: برای ۴۴۰ واحد صنعتی بزرگ همین برنامه تامین انرژی انجام می شود و در زمان اوج بار با جابه‌جایی، انرژی مورد نیاز آنها تامین می شود. .

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه امسال میزان انرژی تحویلی واحدهای صنعت بیشتر خواهد بود، گفت: ۲ درصد رشد تولید در صنایع انرژی بر به دلیل افزایش عرضه برق به این بخش بوده است.

او همچنین با اشاره به برنامه ساخت نیروگاه از سوی صنایع بر اساس قانون مانع زدایی و تفاهمنامه وزارت نیرو و صمت، گفت: از این مسیر باید ۱۰ هزار مگاوات تولید برق داشته باشیم که تاکنون ۵ هزار مگاوات به تولید رسیده است و تا پایان سال ۱۵۰۰ مگاوات دیگر از این مسیر تولید خواهیم داشت.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه ساخت نیروگاه توسط فولاد مبارکه، گل گهر و آلومینیوم المهدی پیشرفت خوبی دارد، گفت: مزیت صنایع نیروگاه ساز این است که امکان عرضه برق مازاد خود را به دیگر صنایع دارند.

کاهش ۲ هزار مگاواتی مصرف برق با پرداخت پاداش

او در خصوص پاداش مدیریت مصرف گفت: از چند مسیر مصرف برق را برای پاداش مدیریت مصرف رصد می‌کنیم که می‌توان گفت استقبال خوبی از آن صورت گرفته و اکنون هم کاهش مصرف با همسان سازی دما در روز های سال گذشته حاکی از آن است که میزان کاهش مصرف ۱۸ تا ۱۹ درصد است. فیدر های مدیریت شبکه نشان از همراهی مردم دارد و هدف‌گذاری ها حدود ۲ هزار مگاوات صرفه جویی در این بخش است. برای پر مصرف ها با این طرح امکان رایگان شدن قبوض وجود دارد و در صورت عدم رعایت با تعرفه های پلکانی مواجه خواهند شد.

رجبی مشهدی می‌گوید: استقبال خوبی از تابلوی برق سبز شده که فعلا بر اساس قانون جهش تولید، ۱ درصد از تقاضای صنایع باید از طریق تجدیدپذیر ها تأمین شود که منجر به ایجاد تقاضا خواهد شد و کسانی که در حوزه تجدیدپذیر ها فعالیت می‌کنند انگیزه لازم را برای توسعه خواهند شد.

او در خصوص رمزارز های مجاز گفت: رمزارز های مجاز ۲۴۰ مگاوات هستند و از ساعت ۱۲ تا ۷ بامداد امکان فعالیت دارند و در ساعات دیگر خاموش خواهند بود. اگر نیروگاه تجدیدپذیر داشته باشند می‌توانند بی وقفه تولید داشته باشند. ۱۰ هزار مگاوات ناترازی داریم که با مدیریت مصرف بخشی از آن جبران خواهد شد اما لازم است ناترازی دوم که ناترازی مالی است هم باید پیگیری کنیم.

او همچنین با اشاره به برنامه هفتم توسعه و جایگاه برق گفت: یکی از محورهای اصلی رفع ناترازی‌ها است، ما در حوزه صنعت برق با ۳ ناترازی تولید و مصرف، ناترازی مالی و ناترازی مصرف سوخت مواجهیم. در تولید و مصرف برق ۱۰ هزار مگاوات ناترازی پیش بینی شده، در بخش مالی و اقتصاد برق نیز با ناترازی‌هایی مواجهیم، همچنین به دلیل رشد مصرف گاز در زمستان با ناترازی تامین سوخت مواجهیم.

کد خبر: ۲۲۳٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha