۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
تجارت نان و آبدار محصولات تقلبی؛ شرکتهای معتبر دنیا به ایران سم و کود خوب نمی فروشند؟!
بازار گزارش می دهد؛

تجارت نان و آبدار محصولات تقلبی؛ شرکتهای معتبر دنیا به ایران سم و کود خوب نمی فروشند؟!

در حالیکه فروش کود و سموم تقلبی برای عده ای تبدیل به تجارتی نان و آبدار شده، کارشناسان معتقدند واردکننده ها غالبا سود و زیان خود را در اولویت قرار میدهند و محصولات ارزان و بی کیفیت وارد و عرضه میکنند.

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از اصلی ترین نهاده های تولید در بخش کشاورزی سم و کود است و برای پایداری تولید، تقویت خاک جزو لاینفک و ضروری کشاورزی جهان محسوب می شود. با این وجود یکی از اصلی ترین مسائل پیرامون این محصولات، بحث تقلب هایی است که صورت می گیرد. به طوری که پیش از این در گفتگو با بازار «مسعود اسدی» مدیرعامل مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی کشور اذعان داشت: گرانی کودهای شیمیایی به گونه ای شده است که فرصت را برای عده ای فرصت طلب یا سودجو مهیا کرده که با تولید محصولات شیمیایی تقلبی سودهای هنگفتی نیز برای خود رقم بزنند.

اسدی افزود: در واقع برخی از این سودجویان با تولید موادی که شبه کود هستند از نظر شکل ظاهر، از نیاز کشاورزان سوء استفاده کننده و این محصولات تقلبی را به آنها عرضه کنند. از سوی دیگر در بحث سموم و کودهای تقلبی شاهد هستیم که عده ای هم با واردات محصولات تقلبی یا با واردات از مبادی غیرقانونی از این بازار استفاده می کنند. البته بحث سموم و کودهای تقلبی به همین موارد ختم نمی شود و در برخی موارد می بینیم با استفاده از برچسب تاریخ مجدد روی محصولاتی که تاریخ شان گذشته است آنها را به کشاورزان می فروشند و ضرر و زیان فراوانی را برای بخش کشاورزی و کشاورزان تحمیل کرده است.

کود و سموم تقلبی؛ تجارتی نان و آب دار برای سودجویان

«محمد رحیم نیازی» سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی نیز ضمن انتقاد از فروش گسترده محصولات تقلبی در بازار در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: برای مکانیسم واردات سم و کود انجمن وارد کننده ها را در کشور داریم و تا جایی که بنده می دانم اگر محصول تقلبی وارد شود و مشکلاتی برای کشاورزان از این طریق ایجاد شود پاسخگو هستند. اما مساله اینجا است که بازار کشور ما آشفته است و نظارت بسیار ضعیف است و این اتفاق به شدت در کود و سم رخ می دهد.

نیازی افزود: مساله مهم در این خصوص این است که نتیجه و عواقب مصرف کودهای تقلبی با ماده موثره ضعیف بعدا نشان داده می شود و غالبا هم فروشنده ها پاسخگو نیستند.

سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران: به دلیل ضعف در نظارت، تجارت نان و آبدار کود و سموم تقلبی برای عده ای در کشور راه افتاده که زیانهای مالی بسیاری نیز به جامعه کشاورزی وارد می کند

وی خاطر نشان کرد: این تقلب ها در شرایطی رخ می دهد که باقیمانده سموم حاصل چنین محصولاتی است در حالی که در کشورهای غربی مثل سوئیس، آلمان و آمریکا که مطابق استانداردهای جهانی تولید دارند، عدم آلوده کردن محیط زیست و سلامت فردی و بهداشت جامعه در اولویت است. اما در ایران این تجارت نان و آبدار راه افتاده است و زیان های مالی به مصرف کننده ها می زند و همزمان اثرات مخرب بر محیط زیست دارد و آلودگی های منابع آبی و خاکی را در پی دارد.

این فعال بخش زراعت همچنین خاطر نشان کرد: مساله مهم در خصوص سموم و کودهای تقلبی و یا با کیفیت پایین این است که وقتی سموم کشاورزی که برای دفع آفات و مبارزه با علف هرز استفاده میشه اما کنترل نمی کند در نتیجه کاهش عملکرد خواهید داشت. در نتیجه هم پول کشاورز رفته و هم محصول با کاهش عملکرد مواجه می‌ شود. لذا پیشنهاد و توصیه ما به سازمان حفظ نباتات و دیگر دستگاه‌ های متولی این است که بر واردات نظارت دقیق داشته باشند، محصولات را آنالیز کنند و در صورتی که با استانداردهای جهانی منطبق بود اجازه ترخیص بدهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سازمانها ذیربط بایستی نظارت کنند که سموم و کودهای وارداتی در کجا مصرف می شود ضمن اینکه بایستی وارد کننده ها و تولید کنندگان را نیز متعهد کنند اگر زیانی به کشاورز وارد شد بایستی خسارت بپردازند.

سموم تقلبی که با بسته بندی های معتبر فروخته می شود

بر اساس این گزارش، «عطاالله هاشمی» رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور نیز با انتقاد از محصولات تقلبی که در دسترس جامعه کشاورزی قرار دارد و کشاورزان نیز ناآگاهانه از آنها استفاده می کنند معتقد است به صورت خاص در حوزه سموم کشاورزی، محصولات تقلبی و با کیفیت پایین بسیار زیاد وجود دارد.

هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: به عنوان مثال شاهد هستیم که سموم تقلبی در ظروف کارخانجات محصولات خوشنام و معتبر بسته بندی می شود در حالی که هیچگونه کارایی نیز ندارند. به عبارت دیگر با توزیع این سموم و کودهای تقلبی هم بر کشاورزان هزینه تحمیل می شود و هم محصول شان از بین می رود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور: سموم داخلی اگر تحت لیسانس یک کارخانه معتبر باشند و سازمان استاندارد روی آن نظارت داشته باشد از نظر کیفی نسبتا قابل قبول است اما برخی از این سموم تقلبی وارداتی است و در برخی کارخانه ها به اصطلاح فرمولاسیون می‌ شود

وی با تاکید بر اینکه این تقلب ها و خلافکاری ها در سموم به ویژه زیاد است، گفت: در مورد کودهای کشاورزی کمی قضیه فرق دارد؛ یعنی کودهایی که از طریق شرکت خدمات حمایتی وارد می شود طبق استانداردهای خاصی است اما برخی از کودهایی که در داخل تولید می‌ شود و یا احیانا توسط فردی از بخش خصوصی وارد می شود ممکن است به دلیل اینکه قیمت محصول پایین باشد و سود خوبی داشته باشند محصول تقلبی هم به دست کشاورز برسانند. در واقع نمونه های این کودهای تقلبی نیز موجود است و در کنار آن شکایت هایی هم در حوزه کود و سم از طریق برخی کشاورزان صورت گرفته است.

هاشمی همچنین در خصوص وضعیت کیفیت سموم داخلی اظهار داشت: سمومی که در داخل تولید می‌ شود اگر با فرمولاسیون و تحت لیسانس یک کارخانه معتبر باشند و سازمان استاندارد روی آنها نظارت داشته باشد از نظر کیفی نسبتا قابل قبول هستند اما برخی از این سموم تقلبی وارداتی است و در برخی کارخانه ها به اصطلاح فرمولاسیون می‌ شود. اینها به هیچ وجه کیفیت خوبی ندارند و ضمن تحمیل بار مالی به کشاورزان باعث می شوند که محصولات کشاورزان نیز از بین برود؛ یعنی یک ضرر چند جانبه است که به کشاورزان وارد می شود.

بر اساس این گزارش، از اصلی ترین مباحث پیرامون سموم و کودهای کشاورزی تقلبی در واقع زیان هایی است که بخش کشاورزی از این موضوع می بیند. هاشمی در خصوص این آسیب های وارده می گوید: بزرگترین آسیب این است که سرمایه کشاورز بابت خرید کالایی بی مصرف هدر می رود؛ حال چه محصول بی کیفیت داخلی باشد و چه وارداتی های بی کیفیت که غالبا از کشورهای هند و چین است، اینها کیفیت ندارد و فقط هدر دادن سرمایه کشاورز است. در حالی که قطعا کشاورز سم را به نیت مبارزه با آفات می زند اما این محصولات تقلبی با توجه به کیفیت پایین شان اثرگذاری را ندارد در نتیجه در کیفیت و کمیت محصول هم اثر منفی می گذارد و کشاورز باز هم متضرر می شود. علاوه بر این محصولاتی که تحت لیسانس معتبر نباشد و ضوابط را در نظر نگیرند طبیعتا به محیط زیست هم آسیب می زنند.

سود کلان؛ اولویت اول وارد کننده ها

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور همچنین در پاسخ به این سوال که چه عواملی موجب شده سموم و کودهای کشاورزی تقلبی تا به این حد در بازار زیاد شود، گفت: حقیقتاً محصولاتی با کیفیت خوب از طرف کارخانجات و کشورهایی که صاحب نام در تولید سم و کود هستند به ما فروخته نمی شود؛ یعنی به دلیل تحریم ها یا سایر مسائل سم پایه یا سمومی که متعلق به کارخانجات معتبر است به ما نمی فروشند. از سوی دیگر به دلیل قیمت بالا و اینکه برخی وارد کننده ها سود و زیان خود را در اولویت قرار می دهند و محصولات درجه سه چینی وارد می کنند و کشاورز را متضرر می کنند.

هاشمی تاکید کرد: مساله اینجا است که کشاورز خود آزمایشگاه ندارد که کیفیت آنچه به نام کود و سم خریداری می کند را بسنجد و لذا باید از آن استفاده کند و عملش را ببیند. این در حالی است که عملکرد سم کود زمانی دیده می شود که خسارت های اساسی به محصول وارد کرده است.

وی همچنین در خصوص شرایط خرید کود از دیگر کشورها نیز اظهار داشت: همانطور که می دانید اوره در داخل کشور تولید می شود و مشکلی از این بابت نداریم اما محصولاتی مانند فسفات، پتاسیم و کودهای ریز مغذی اکثرا از خارج وارد می شوند. در این حوزه نیز وارد کننده ها معمولا سرمایه گذاری نمی کنند که محصول کود خوب وارد کنند و دنبال منافع خود هستند. در واقع تعداد وارد کننده هایی که شرافتمندانه عمل می کنند زیاد نیست و نظارت آنچنانی هم روی این محصولات وجود ندارد و لذا به هر نحوی وارد می‌ کنند و به کشاورز می فروشند و کشاورز را عملا از هستی ساقط می کنند.

کد خبر: ۲۲۳٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      سلام خواهشن یکاریکنید من سم علف کش گرفتم علف هرز رشتکرده سه سال هم استفاده کردم هیچ تاثیری ندارد