۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
افزایش خشکه‌کاری برنج در سایه خشکسالی در مازندران
در شرق مازندران انجام شد؛

افزایش خشکه‌کاری برنج در سایه خشکسالی در مازندران

بهشهر- خشکسالی و کم آبی کشت برنج به صورت خشکه کاری را در نواحی شرق مازندران افزایش داد.

به گزارش خبرنگار بازار، کاهش سطح منابع آبی و بارندگی سبب شد تا کشاورزان و شالیکاران، کشت برنج به صورت خشکه کاری را در دستور کار قرار دهند و تاکنون این طرح در ۴۶ هزار مترمربع از شالیزارهای شرق مازندران اجرا شده است.

از سوی دیگر آمارها حکایت از افزایش روند نشاکاری و شالیکاری در مزارع مازندران دارد و حدود ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارها شخم و شیار شده است.

حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار از کشت مکانیزه برنج در ۱۳۵ هزار هکتار شالیزار استان تاکنون خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰۹ هزار و ۸۴۳ هکتار شالیزار استان شخم و شیار انجام شده است.

وی افزود: آب تخته اولیه در ۲۰۶ هزار و ۸۱۶ هکتار شالیزار استان انجام و خزانه گیری برای ۲۰۹ هزار و ۷۲۷ هکتار شالیزار مازندران انجام شده است.

عنایتی کلیجی بذر توزیعی ارقام پرمحصول برنج را ۱۸۴ تن و بذر توزیعی ارقام اصلاح شده برنج محلی را ۱۵۲ تن اعلام کرد و به نشاء ۱۹۷ هزار و ۳۰۶ هکتار شالیزار استان اشاره کرد و گفت: ۱۳۵ هزار هکتار شالیزار استان به صورت مکانیزه نشا شد و ۶۲ هزار هکتار هم به صورت سنتی نشا شده است.

وی افزود: ارقام محلی برنج در ۱۷۳ هزار و ۵۴۰ هکتار و ارقام پرمحصول برنج در ۲۳ هزار و ۷۶۶ هکتار شالیزار استان کشت شده است.

عنایتی کلیجی از خشکه کاری برنج در ۴۶ هکتار شالیزار شهرستان های شرق مازندران توسط کشاورزان شالیکار خبر داد و تصریح کرد: خشکه کاری برنج به صورت پایلوت اجرای طرح در ۱.۸ هکتار شالیزار شهرستان بهشهر در حال انجام است.

مازندران با داشتن ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار ۴۰ درصد برنج کشور را تامین می کند.

کد خبر: ۲۲۳٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha