۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
ظرفیت ۲۰۰ میلیون دلاری گروه دارویی برکت برای صادرات
مدیرعامل گروه دارویی برکت مطرح کرد

ظرفیت ۲۰۰ میلیون دلاری گروه دارویی برکت برای صادرات

برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت به بازار گفت: امروز صحبت از ۶۰ میلیون دلار صادرات به میان می آید این در حالی است که این رقم حتی برای یکی از شرکت های برکت هم کوچک است.

بازار؛ گروه صنعت: نمایشگاه توانمندی های صادراتی امسال ایران با حضور پر قدرت گروه دارویی برکت و برخی از شرکت های صادرات محور و زیر مجموعه آن برگزار شد. این گروه دارویی از بدو شروع تا پایان چهارمین روز، میزبان هیئت های تجاری متعدد و مسئولان دعوت شده از کشورهای خارجی بود که طی جلساتی که با یکدیگر داشتند توانستند به توافق های خوبی برسند و انتظار می رود در آینده نه چندان دور ثمرات آن با افزایش درآمدهای ارزی مشاهده شود. در رابطه با برگزاری این رویداد نمایشگاهی و دستاوردهای گروه دارویی برکت از برگزاری آن، اکبر برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* حضور گروه دارویی برکت در پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران چطور ارزیابی می کنید؟

ایران اکسپو بعد از چند سال وقفه برگزار شد و می توان گفت برگزاری چنین رویدادهایی در بحث تجارت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که هر چقدر بتوانیم با کشورهای دیگر در زمینه دارویی ارتباط برقرار کنیم و از طریق صادرات دارو به کشورهای خارجی ارزآوری داشته باشیم می توانیم کیفیت تولیدات را هم ساده تر به نمایش بگذاریم.

برای ما افتخار است که تولیدات گروه دارویی برکت در بیش از ۱۰ کشور عرضه شود و مورد مصرف قرار بگیرد

برای مثال این برای ما افتخار است که تولیدات گروه دارویی برکت در بیش از ۱۰ کشور عرضه شود و مورد مصرف قرار بگیرد. همین موضوع نشان دهنده این است که مقاصد صادراتی ایران بعد از بررسی کیفیت داروهای ایرانی درخواست این را داده اند که این تولیدات را برای مردم خودشان خریداری کنند.

* با این تفاسیر به نظرتان چقدر برنامه های توسعه ای گروه دارویی برکت در حوزه صادرات هم راستای شعار امسال یعنی مهار تورم و رشد تولید است؟

شاید به خودی خود رشد تولید به عنوان شعار امسال و جهش تولید به عنوان نام سال گذشته چندان با حوزه دارو سنخیت نداشته باشد؛ چرا که همواره تاکید بر این است که با اجرای شیوه های پیشگیری و افزایش سطح سلامت جامعه از مصرف دارو به عنوان مرحله درمانی کاسته شود اما می توان این رشد تولید را با گسترش بازارهای بین المللی محقق کرد.

بنابراین چرا فقط خودمان را به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور خودمان محدود کنیم؟ می توانیم به سادگی اقدام به گسترش بازار صادراتی کنیم و در محدوده بزرگی دارو تولید و عرضه کنیم. با این تفاسیر هم می توان تولید دارو را افزایش داد و هم می توان شعار امسال یعنی مهار تورم و رشد تولید را در این حوزه محقق کرد.

* برای عرضه در سطح بین المللی نیازمند چه زیرساخت هایی در گروه دارویی برکت هستیم؟

باید شرکای تجاری خود را در کشورهای دیگر شناسایی کنیم و بعد از به نمایش گذاشتن توانمندی های کشور در حوزه دارویی به ویژه گروه دارویی برکت وارد مرحله صادرات شویم. خوشبختانه می توانیم ادعا کنیم که کشور بسیار غنی ای داریم و همین که بعد از سال ها تحریم های اقتصادی همچنان مسیر توسعه و صادرات را در برنامه داریم نشان دهنده این موضوع است.

اگر تحریم ها نبود می توانستیم قدم های بلند تری برای توسعه صنعت داروسازی برداریم

البته اگر این تحریم ها نبود می توانستیم قدم های بلند تری برای توسعه صنعت داروسازی به ویژه در گروه دارویی برکت برداریم و بازار بزرگ تری برای فعالیت داشته باشیم.

برای مثال در همین حوزه دارو امروز صحبت از ۶۰ میلیون دلار صادرات به میان می آید. این درحالی است که این رقم حتی برای یکی از شرکت های برکت هم رقم کوچکی است چه برسد به اینکه این رقم درباره کل کشور باشد. بنابراین به نظر می رسد یک ظرفیت خوبی برای صادرات در این حوزه وجود دارد که تاکنون مغفول مانده است.

* به نظرتان اگر سایه تحریم های اقتصادی بر سر صنعت دارویی کشور نبود امروز گروه دارویی برکت ظرفیت چقدر ارزآوری از صادرات محصولات خود به کشورهای خارجی داشت؟

ظرفیت ارزآوری فقط در همین گروه دارویی برکت بالای ۲۰۰ میلیون دلار در سال است؛ چرا که هم کیفیت محصولات تضمین شده و هم اینکه قیمت محصولات ایرانی نسبت به نمونه های آن در بازار بین المللی بسیار ارزان تر و قابل رقابت تر است.

اگر تحریم های داخلی اجازه صادرات را بدهد می توان صادرات دارو را هم توسعه داد

گواه این ادعا هم همین است که در تندرهای کشورهای عربی که که برگزار می شود هر سال گروه دارویی برکت برنده همکاری برای خیلی از گروه های دارویی می شود. البته اگر تحریم های داخلی اجازه صادرات را بدهد می توان صادرات دارو را هم توسعه داد. الان تامین ریال دارو بخاطر اینکه بانک های داخلی تولیدکنندگان را تحریم کرده اند به سختی انجام می شود. از کلمه تحریم استفاده می کنیم چرا که بانک ها همکاری مناسبی بعد از افزایش حدود ۸ برابری هزینه های دارو ندارند.

* فکر می کنید کدام شرکت های داروسازی زیر نظر گروه دارویی برکت برای ورود به بازارهای صادراتی و درخشیدن در آن ها از ظرفیت های بهتری برخوردار باشند؟

در بین شرکت های زیر نظر گروه دارویی برکت آن هایی که در حوزه صادرات فعال هستند شامل ایران دارو، تولید دارو، البرز دارو، سبحان دارو، بیوسان، شفا فارمد، برکت الصحه با ماهیت صادراتی و شهرک دارویی برکت می شوند.

بنابراین امیدواریم با توجه به حضوری که در نمایشگاه ایران اکسپو داشتیم نه تنها به اهداف صادراتی گروه دست یابیم بلکه کل کشور دستاوردهای خوبی از برگزاری چنین رویدادهایی داشته باشد.

کد خبر: ۲۲۲٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha